حواشی بخش خبر قرآنی سیما و مهجوریت ادامه‌دار برنامه‌های قرآنی
کد خبر: 4151027
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷

حواشی بخش خبر قرآنی سیما و مهجوریت ادامه‌دار برنامه‌های قرآنی

انتظار می‌رفت که بخش خبر قرآنی در کنار دیگر بخش‌های اخبار سراسری صدا و سیما به عنوان یک بخش ویژه به کار خود ادامه دهد، اما با تغییر ساعت پخش آن به 23، نه تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه با به حاشیه بردن بیشتر این برنامه، بر مهجوریت امور قرآنی در کشور افزوده شد.

مهجوریت خبر قرآنی در بین بخش‌های خبری بیشتر شدبه گزارش ایکنا، اول بهمن‌ماه ۱۳۸۰ بود که برای نخستین بار در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای با عنوان اخبار قرآنی از آنتن شبکه تخصصی قرآن و معارف سیما پخش شد. برنامه‌ای که هر روز از ساعت ۱۰ صبح پخش می‌شد و تلاش می‌کرد تا نیاز‌ها، دغدغه‌ها و مهمترین اخبار دینی و قرآنی جامعه هدف خود را در قالب رسانه‌ تصویری پوشش دهد و اطلاع‌رسانی کند.

این بخش خبری به ابتکار مرحوم عبدالحسین فرهودی، مدیرکل اسبق پخش اخبار سیما راه‌اندازی شد و با کمترین امکاناتی که در آن زمان در زمینه دستیابی به رویداد‌ها و فعالیت‌های قرآنی بود، کار خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۸۳ نیز گفت‌وگوی ویژه این بخش خبری نیز راه‌اندازی شد. 

شاید در ابتدا کسی انتظار نداشت که خبر قرآنی ثبات پیدا کند، اما توانست در کنار بخش‌های خبر‌ی سراسری ثابت شده و روزانه پخش شود. حالا از آغاز این بخش خبری در سیمای جمهوری اسلامی ایران بیست و دوسال سال پر فراز و نشیب، می‌گذرد. سال‌هایی که در آن چهره‌ها و میهمان بزرگی در عالم قرآنی حضور پیدا کردند و با مخاطبان خود به گفت‌و‌گو نشستند به طور مثال می‌توان به حضور آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، مرحوم استاد شحات محمد انور و پسرانشان انور و محمود، استاد طاروطی، استاد حجاج هنداوی، استاد طوخی، استاد عبدالوهاب طنطاوی و برخی دیگر از قاریان مطرح مصری و ایرانی و همچنین هنرمندان و فیلم‌سازان مذهبی همچون مرحوم فرج‌الله سلحشور و شهریار بحرانی و ... اشاره کرد.

این بخش خبری تا هفته گذشته هر روز از ساعت ۱۰ به مدت ۱۵ دقیقه، پخش می‌شد و در روز‌های جمعه این زمان ۳۰ دقیقه، شامل ۵ دقیقه خبر و ۲۵ دقیقه گفت‌وگو را به خود اختصاص می‌داد که با عنوان گفت‌وگوی جمعه روی آنتن می‌رفت، اما به تازگی ساعت پخش این برنامه از ساعت ۱۰ به 23 تغییر داده‌ شده و گفت‌وگوی ویژه خبری را نیز حذف کرده‌اند.

مهجوریت خبر قرآنی در بین بخش‌های خبری بیشتر شد

تغییر ساعت پخش این برنامه باتوجه به تغییر ساعات کار ادارات قطعا موجب ریزش بسیاری از مخاطبان آن خواهد شد و از طرفی پاسخگویی و حضور مدیران و مسئولان به این برنامه را بدون شک کاهش داده و در نهایت موجب به حاشیه رفتن و مهجوریت بیش از پیش امور قرآنی در میان سایر بخش‌های خبری می‌شود.

شاید تا پیش از این با روی کار آمدن مدیران جدید صدا و سیما و اعلام تحول در برنامه‌های قرآنی این انتظار می‌رفت که بخش اخبار قرآنی در کنار اخبار سراسری سیما به عنوان یک بخش ویژه به کار خود ادامه دهد، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه با به حاشیه بردن بیشتر این برنامه، مدیران رسانه ملی نشان دادند که خبر قرآنی و در نگاه وسیع‌تر، انتشار رویداد‌ها و فعالیت‌های قرآنی از جایگاه مهمی در بین سایر برنامه‌های خبری برای آن‌ها برخوردار نیست.

این در حالی است که مقام معظم رهبری صریحاً خط مشی سازمان صدا و سیما را با چهار کلمه «دین، اخلاق، امید و آگاهی» مشخص کرده‌اند و به دین به عنوان اولین مؤلفه آن اشاره داشته‌اند که نشان‌دهنده نیاز به توجه بیشتر مسئولان رسانه ملی به این موضوعات خصوصاً موضوع دین است.

در این بین گفت‌وگوهایی را با برخی مخاطبان این برنامه انجام دادیم که همگی عدم رضایت خود را از این جابه‌جایی و تغییر در ساعت پخش برنامه اعلام کردند.

مهجوریت خبر قرآنی در بین بخش‌های خبری بیشتر شد

انتظار می‌رود که مسئولان رسانه ملی در بخش‌های مختلف از معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما گرفته تا اداره کل اخبار و حتی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، به صورت ویژه‌تری به مقوله دین و قرآن در حوزه خبر بپردازند و نشان دهند که ترویج سبک زندگی قرآنی، انتقال پیام الهی و مطالبه‌گری در تمامی بخش‌ها را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

امروز شاهدیم که با وجود شبکه تخصصی ورزش باز هم پخش گسترده برنامه‌ها و مسابقات ورزشی از شبکه‌های مختلف دیگر به ویژه شبکه سه اتفاق می‌افتد و حتی پخش سریال‌های پرطرفدار به دلیل برپایی یک مسابقه فوتبال قطع می‌شود، ولی متأسفانه این موضوع برای پخش مهم‌ترین مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن در این شبکه‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد؟! حال سوال اینجاست که آیا جوان امروزی ما صرفاً نیاز به خوراک ورزشی دارد؟ در حالی که حداقل در مقوله خبر با داشتن یک یا چند بخش معارفی و قرآنی ویژه می‌شد بخشی از این خلأ را جبران کرد.

خبرگزاری ایکنا آماده دریافت پاسخ مدیران رسانه ملی است.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha