جابجایی معروف و منکر؛ زمینه‌ساز شهادت امام حسین(ع) + صوت
کد خبر: 4156322
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
آیت‌الله کعبی تبیین کرد؛

جابجایی معروف و منکر؛ زمینه‌ساز شهادت امام حسین(ع) + صوت

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استحاله فرهنگی، جابجایی ارزش‌ها، فروپاشی نظام ارزشی عصر پیامبر اکرم(ص) و تبدیل شدن معروف به منکر و منکر به معروف بدترین فاجعه برای امت اسلامی پس از رحلت رسول الله(ص) بود، گفت: در حقیقت این مسائل نقطه آغاز انحرافی بود که به واقعه عاشورا و شهادت اباعبدالله الحسین(ع) منتهی شد.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره برنامه و اقدامات بنی‌امیه در راستای استحاله فرهنگی و تغییر نظام ارزشی جامعه اسلامی پس از وفات پیامبر اکرم(ص) و تأثیر این روند در واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) گفت: نقطه آغاز استحاله فرهنگی که به واقعه عظیم عاشورا منجر شد، برش انحرافی از ولایت رسول الله(ص) و عدم وفاداری به خط فرمان ولایت بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) بود. 

وی با بیان اینکه ‌این انحراف بزرگ، نظام ولایت رسول الله(ص) را تبدیل به یک نظام سکولار کرد، گفت: در واقع جدایی دین از سیاست در عرصه حکمرانی، نظام ولایی را به نظام پادشاهی مطلقه معاویه تبدیل کرد. هدف اصلی معاویه این بود که نظام پادشاهی مطلقه را در خاندان بنی امیه تثبیت کند و لذا این کار را از طریق معرفی یزید شرابخوار و بوزینه‌باز که به فسق و فجور علنی در جامعه شناخته می‌شد، به ولایتعهدی انجام داد و رسیدن یزید به قدرت آغازگر انحرافات بزرگ‌تری بود که در نهایت راهی جز قیام و جهاد برای امام حسین(ع) در کنار اندک یارانش باقی نگذاشت.


بیشتر بخوانید:


آیت‌الله کعبی درباره عوامل مؤثر در پیشبرد فرآیند استحاله فرهنگی در جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) گفت: چند اتفاق مهم این فرآیند استحاله فرهنگی را تسهیل و عملی کرد؛ اول اینکه نخبگان و خواص جامعه بی‌تفاوت شدند و تهدید، تطمیع و تزویر بنی‌امیه بر آنها غلبه پیدا کرد. این خواص با سکوت و عدم واکنش خود امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند و از ترس جان، حفظ مال یا حفظ احترام و جایگاه اجتماعی، حاضر نشدند برای اسلام و آرمان‌های پیامبر اکرم(ص) هزینه بدهند و پشت سر اهل بیت(ع) قرار گیرند.

بدترین فاجعه برای یک جامعه

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دومین عامل ناشی از همین استحاله فرهنگی و قلب ارزش‌ها، دنیاطلبی، وارد شدن در چرخه شوم ثروت‌اندوزی و قدرت‌طلبی خواص در کنار ایدئولوژی‌سازی بنی‌امیه بود که به تدریج باعث تغییر فرهنگ عمومی جامعه به سمت بده بستان، گرایش افراطی به دنیا و کسب ثروت و دوری از معنویت و اخلاق و انحطاط فکری شد. 

وی یادآور شد: در واقع این جابجایی ارزش‌ها، فروپاشی نظام ارزشی عصر پیامبر اکرم(ص) و تبدیل شدن معروف به منکر و منکر به معروف، بدترین فاجعه‌ای است که می‌تواند در یک جامعه اتفاق بیفتد و امام حسین(ع) که شاهد وقوع این اتفاق تلخ در امت اسلامی، از بین رفتن اسلام ناب و معرفی اسلام اموی به منزله اسلام اصیل بود، برخلاف بسیاری از خواص دنیاطلب یا بی‌تفاوت نمی‌توانست نسبت به سرنوشت اسلام و امت اسلامی حساسیت نداشته باشد.  

رخنه فرهنگی؛ نقطه آغاز استحاله فرهنگی 

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه وقوع استحاله فرهنگی در جامعه اسلامی به معنای سیلی خوردن اسلام است، گفت: ریشه فاجعه استحاله فرهنگی در جامعه، رخنه فرهنگی است که منجر به گسل فرهنگی شده و آن نیز به شکاف فرهنگی می‌انجامد. در نهایت در اثر این شکاف فرهنگی است که شورش، استحاله فرهنگی و جابجایی ارزش‌ها به وقوع می‌پیوندد. 

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در یک چنین وضعیت منحط فرهنگی، ارزشی و فکری است که امکان سلطه اشراری همچون بنی‌امیه بر امت اسلامی فراهم می‌شود. این چرخه شوم و ناگوار در اثر انحراف از خط ولایت، ترک امر به معروف و نهی از منکر و بی‌توجهی خواص اهل حق به جهاد تبیین، تبلیغ و روشنگری، فراموشی آخرت، دنیاگرایی، تزئین و توجیه اعمال ناشایست اتفاق افتاد که حضرت سیدالشهدا(ع) همه این چرخه منتهی به استحاله فرهنگی را در یک کلمه گویا به امام سجاد(ع) در آخرین لحظات روز عاشورا در خیمه تبیین فرمودند: «ای فرزندم! شیطان بر بنی‌امیه چیره شد و آنها را از یاد خدا دور ساخت».

تحول اساسی فرهنگی با تکیه بر مکتب حسینی 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیرامون درس‌های این چرخه و روند استحاله فرهنگی برای امروز جامعه ما گفت: درس اصلی لزوم حساسیت بر روی دینداری و اصول و احکام الهی و فراموش نکردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. امروز نباید مشکلات اقتصادی موجب شود از دینداری فاصله بگیریم یا نسبت به قبح‌زدایی از گناه در جامعه بی‌تفاوت باشیم که این خود سرآغاز حرکت به سمت از دست رفتن هویت فرهنگی و غلبه ضد ارزش‌ها به جای ارزش‌ها در جامعه است. شکی نیست که مسئولان باید مشکلات اقتصادی را حل کنند و شرایط بهتری را در زندگی فراهم کنند اما یک انسان متدین در هر شرایطی از دین و امام حسین(ع) دست برنمی‌دارد.

آیت‌الله کعبی تأکید کرد: پرچم امام حسین(ع) پرچم ایمان، پایبندی به ارزش‌های اسلامی، حقانیت، ولایت، عدالت و هدایت است که ضامن نجات ماست. ملت ایران هم به رغم همه مشکلات و سختی‌های اقتصادی پرچم مکتب حسینی را به برکت ولایت در سطح جهان برافراشته کرده، به نحوی که امروز مکتب و آرمان ظلم‌ستیزانه و عدالت‌طلبانه امام حسین(ع) محصور به ایران، شیعیان و دنیای اسلام نیست و هر انسان آزاده و عدالت‌طلب در هر گوشه دنیا که با این مکتب آشنا شود، شیفته آن شده و به تبلیغ، تبیین و اشاعه فرهنگ حسینی که همان فرهنگ اسلام ناب است، می‌پردازد. 

کد

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پایان بیان کرد: امروز بر پایه همین مکتب حسینی می‌توان تحول اساسی فرهنگی را در جامعه ایجاد کرد و با نهضت فراگیر جهاد تبیین و تبلیغ نه تنها می‌توان جلوی برنامه تهاجم و استحاله فرهنگی دشمن را گرفت، بلکه ضمن صیانت از فرهنگ دینی در جامعه اسلامی و تقویت آن در نسل جوان، می‌توان بنیان‌های فرهنگ تهاجمی مادی و الحادی غرب را به چالش کشید و جامعه غربی را با اصول و ارزش‌های مکتب حسینی آشنا کرد.  

انتهای پیام
captcha