چرا قرآن به «خمس» تنها یک بار اشاره دارد؟
کد خبر: 4156752
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
محمدعلی انصاری پاسخ داد

چرا قرآن به «خمس» تنها یک بار اشاره دارد؟

صاحب تفسیر مشکاة گفت: با توجه به اینکه خداوند تنها یک بار به موضوع خمس در قرآن اشاره فرموده است، از این‌رو آیا می‌توان اینگونه بیان کرد که این موضوع از اهمیت کم‌تری نسبت به سایر فرایض الهی برخوردار است؟

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة، امروز، 30 تیرماه در نشستی مجازی با موضوع «اهمیت خمس»، اظهار کرد: در ابتدا می‌توان این سؤالات را مطرح کرد چرا خداوند برخی مفاهیم مانند زکات را بارها در قرآن کریم تکرار فرموده، اما به موضوعی مانند خمس تنها یک‌بار در آیات اشاره فرموده است؟ و آیا می‌توان گفت اهمیت زکات از خمس بیشتر است؟.

وی ادامه داد: در پاسخ به این سؤالات باید گفت که تكرار شدن یا نشدن یک موضوع در قرآن، نشانه مهم یا كم‌اهمیت بودن آن نیست و در چنین مواقعی نیز اینگونه نیست که تنها یک سخن است که حجت را تمام می‌كند.

این مفسر قرآن افزود: بسیاری از موضوعات اسلامی دیگر نیز در قرآن تكرار نشده‌اند، در حالی‌كه برخی از آن‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی هستند.

انصاری تصریح کرد: در این میان می‌توان به وضو اشاره كرد كه از زمره واجباتی است كه هر مسلمان در طول روز چندین بار با آن مواجه است، اما در قرآن كریم تنها در آیه ششم سوره مباركه مائده به آن اشاره شده است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَیدِیكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ»، اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، چون به عزم‏ نماز برخیزید، صورت و دست‌هایتان را تا آرنج بشویید.

وی بیان کرد: همچنین موضوعی مثل جهاد نیز به گونه‌ای است که آیات فراوانی را در قرآن كریم به خود اختصاص داده است، در حالی كه ممكن است برخی افراد حتی یک مرتبه هم در طول عمر خود در معرض عمل به آن قرار نگیرند.

صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: بنابراین بسامد و میزان تكرار شدن یا نشدن یک موضوع در قرآن صرفاً به معنای كم‌اهمیت یا با اهمیت بودن آن نیست و این، یک برداشت مقایسه‌ای یک سویه و نادرستی است.

انتهای پیام
captcha