دشمن از اقامه عزاداری اهل بیت واهمه دارد
کد خبر: 4156805
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

دشمن از اقامه عزاداری اهل بیت واهمه دارد

امام جمعه شاهدیه با اشاره به عظمت و جایگاه مجلس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) گفت: مجالس عزاداری اهل بیت(ع) از ویژگی‌هایی برخوردار است که دشمن از آن وحشت دارد و تلاش می‌کند از رونق آن بکاهد.

نمازجمعه شاهدیه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 30 تیرماه در خطبه‌های این هفته با اشاره به اینکه محرم، ماه عزا و سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) است گفت: عزاداری و سوگواری اهل بیت به ویژه عزاداری برای حضرت سیدالشهدا یک امر عقلی، عاطفی، و دینی است و اهل بیت در عمل و گفتار فراوان بر آن تأکید کرده‌اند.

وی با اشاره به عظمت و جایگاه مجلس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: مجالس عزاداری اهل بیت از ویژگی‌هایی برخوردار است که دشمن از آن وحشت دارد و تلاش می‌کند از رونق آن بکاهد.

دهقان‌نیری ادامه داد: این مجالس اهل بیت(ع) است که ما را با معارف الهی و دینی آشنا می‌کند. طبیعی است که دشمن از جلساتی که آگاهی‌بخش و بصیرت‌افزاست، وحشت کند. خروجی این مجالس تولی و تبری و «سَلمٌ لِمَن سَالَمَکُم و حَربٌ لِمَن حارَبَکُم» است. درس ایثار و فداکاری و اخلاص و شهادت‌طلبی در راه خداست و دشمن اینها را نمی‌خواهد. مجالس عزاداری عامل وحدت و انسجام ملی است. همه علاقه‌مندان به اهل بیت را در زیر یک پرچم و یک خیمه جمع می‌کند و دشمن با هر چیزی که عامل وحدت باشد مخالف است.

وی افزود: مجالس عزاداری امام حسین(ع) عامل تقویت معنویت، اخلاق، و ارزش‌های اسلامی و انسانی در جامعه اسلامی است. اینها و صدها چیز دیگر برکات مجلس عزاداری اهل بیت است که دشمن آنها را نمی‌پسندد. 

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هفته اوّل محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است گفت: حضرت سیدالشهدا یکی از اهداف نهضتش را احیای این مهم بیان کرده و می‌فرماید: «اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَ اَنهی عَنِ المُنکَر». و باید به این واجب الهی هر چه بیشتر توجه کنیم، واجبی که امروز در جامعه اسلامی ما بسیار کمرنگ شده است. شاید زمانی که پیامبر اسلام آن را خبر داد، همین امروز باشد که فرمود: «كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِمَعْرُوفٍ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنْ مُنْكَرٍ، شما چه خواهيد كرد اگر زن‌هاى شما فاسد شوند، و جوان‌هايتان فاسق، و مردم هم امر به معروف و نهى از منكر نكنند؟» پرسیدند: اى رسول خدا آيا چنين روزی خواهد آمد؟ فرمود: «آری، بدتر از اين هم مى‌شود. چه خواهيد كرد هنگامى كه امر به منكر، و نهى از معروف شود؟» سؤال شد: اى رسول خدا آيا چنين مى‌شود؟ فرمود: «آری، بدتر از اين هم مى‌شود. بر شما چه خواهد گذشت زمانى كه معروف را منكر و منكر را معروف ببينيد.» 

وی ادامه داد: حقیقت و روح امر به معروف و نهی از منکر یک چیز است و آن اینکه نسبت به سرنوشت دیگران بی‌تفاوت نباشید، نسبت به اعمال و رفتار و گفتار دیگران حساسیت از خود نشان دهید. یعنی اگر خوبی دیدید تحسین کنید و اگر بدی مشاهده کردید تقبیح نمایید. خداوند متعال این‌قدر از افراد بی تفاوت بیزار است که از زبان دو پیامبرش آنها مورد لعن قرار داده و در آیه 78 سوره مائده می‌فرماید: «لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ».

دهقان‌نیری افزود: همچنین رسول خدا فرمود: «هرگاه امت من سه کار انجام دهند، همواره در خير و خوشی خواهند بود: امر به معروف و نهی از منکر کنند، و در انجام کار نیک و تقوا کمک‌کار هم باشند. اما اگر چنین نباشند به سه بلا مبتلا می‌شوند: برکت از زندگی آنان می‌رود، همه در جهت نابودی هم تلاش می‌کنند، در این جهان پهناور بدون فریاد رس می‌مانند. »

وی بیان کرد: امام باقر(ع) نیز فرمود: خداوند متعال به شعيب پيامبر وحى کرد كه صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم كرد: چهل هزار نفر از بدكاران آنان، و شصت هزار نفر از خوبانشان. شعيب عرض كرد: پروردگارا! بدكاران سزاوارند، اما خوبان چرا؟ خدای عزّ و جلّ  فرمود به‌دلیل اینکه: «داهَنوا أهلَ المعاصِي فلَم يَغضَبُوا لِغَضَبِي». در برابر گناه گنهکاران کوتاه آمدند و هرگز به‌خاطر خشم من به خشم نيامدند. این‌ها و صدها بلاهای دیگر، پیامد بی تفاوتی است. مهم‌ترین درس عاشورا هم برای پیروان اهل بیت همین است که در برابر گناه بی‌تفاوت نباشید.

انتهای پیام
captcha