به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی حج، حمیدرضا محمدی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ثبت نام از زائران اربعین از روز سهشنبه هفته جاری آغاز شده است، گفت: متقاضیان سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین میتوانند نسبت به ثبت نام از طریق سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir و یا مراجعه حضوری به دفاتر فعال زیارتی اقدام کنند.
وی افزود: اسامی و نشانی دفاتر فعال زیارتی در سراسر کشور از طریق سامانه جامع کارگزاران سازمان حج و زیارت به نشانی kargozaran.haj.ir در دسترس عموم مردم است.
محمدی توضیح داد: متقاضیان سفر به کربلای معلی و دیگر شهرهای زیارتی عراق در ایام اربعین میتوانند نسبت به انتخاب تاریخ سفر خود در بازه زمانی 27 مرداد تا 20 شهریور برابر با اول تا 25 صفر اقدامکنند.
به گفته محمدی، انتخاب تاریخ رفت و برگشت زائران در ایام اربعین با خود آنها است اما سازمان حج و زیارت به آنها توصیه میکند مدت سفر خود را حداکثر به مدت یک هفته تعیین کنند تا هموطنان بیشتری بتوانند از امکانات اقامتی در عتبات عالیات بهره بگیرند.
وی یادآور شد: در صورتی که شهروندان ایرانی بیش از مدت مجاز ـ حداکثر یک ماه ـ در عراق بمانند، اقامتشان در آن کشور غیرقانونی بوده و علاوه بر جریمه 300 دلاری، با خطر بازداشت و ممنوعالورود شدن به عراق نیز روبرو خواهند شد.
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: متقاضیان سفر اربعین باید حتما در سامانه سماح نسبت به انتخاب یکی از بستههای بیمه و پرداخت حق بیمه اربعین که در قالب سه گزینه ارائه شده است، اقدام کنند تا ثبت نام آنها تکمیل شود.
وی حق بیمه اربعین را شامل سه گزینه (بسته) 35 هزار تومانی، 45 هزار تومانی و 55 هزار تومانی بیان کرد که میزان تعهدات بیمهای هر کدام از بستهها در صورت فوت یا بروز حادثه برای زائران با یکدیگر تفاوت دارد.
محمدی گفت: متقاضیان سفر اربعین باید هنگام ثبت نام علاوه بر انتخاب تاریخ رفت و برگشت، مرزی که از آن خارج میشوند را هم تعیین کنند.
وی مرزهای یادشده را شامل مهران در استان ایلام، شلمچه و چذابه در استان خوزستان، خسروی در استان کرمانشاه، باشماق در استان کردستان و تمرچین در استان آذربایجان غربی بیانکرد و گفت: زائرانی که با هواپیما به عراق میروند نیز مرز هوایی را به عنوان مرزهای خروجی خود انتخاب کنند.
معاون عتبات سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس میزان تقاضای زائران و ظرفیت سرویسدهی هر یک از مرزهای یادشده، ثبت نام افراد در سامانه سماح صورت میگیرد و در صورتی که ظرفیت مرز مورد نظر متقاضی در تاریخی که او برای خروج تعیین میکند، پر شده باشد، باید مرزهای جایگزین یا تاریخهای دیگری را انتخاب کنند.
محمدی افزود: هنگام ثبت نام سفر اربعین در سامانه سماح، نیازی به ثبت شماره گذرنامه نیست اما متقاضیان باید بدانند بدون داشتن گذرنامه امکان خروج از کشور را ندارند.
به گفته وی، زائران میتوانند با گذرنامههای عادی یا گذرنامه ویژه اربعین که از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صادر میشود و حداقل باید شش ماه اعتبار داشته باشد، نسبت به خروج از کشور اقدام کنند.
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هشدار داد در صورتی که زائران بدون ثبت نام در سامانه سماح و پرداخت حق بیمه اقدام به سفر کنند، در صورت بروز حادثه برای آنان، از پوشش خدمات بیمهای محروم خواهندبود.
وی گفت: پوشش بیمهای زائران اربعین برای اعزامهای هوایی به محض اینکه مهر خروج از کشور در گذرنامه آنها ثبت شود و برای اعزامهای زمینی از صد کیلومتری مرزهای هدف اربعین فعال میشود.
محمدی یادآور شد: زائران اربعین برای تهیه بلیت سفر نیز باید از طریق تصمیماتی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام میشود، اقدام کنند.
وی تاکید کرد: افرادی که قصد دارند به صورت گروهی اعزام شوند باید حتماً در سامانه سماح ثبت نام گروهی انجام دهند چراکه این امر در فعالیت امور گمشدگان بسیار راهگشا خواهدبود.
انتهای پیام