قرآن در کنار تفسیر اهل بیت (ع) راه نجات بشریت است
کد خبر: 4160142
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
آیت‌الله دژکام:

قرآن در کنار تفسیر اهل بیت (ع) راه نجات بشریت است

امام جمعه شیراز با اشاره به پیوند ولایت و قرآن در دین اسلام، گفت: دوای درد‌های کهنه حل نشده بشریت در قرآن است، اما قرآن در کنار تفسیر اهل بیت (ع) راه نجات بشریت می‌شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس امروز، ۱۳ مرداد در نماز جمعه شیراز با بیان اینکه در معارف انقلاب اسلامی مسئله ولایت و رهبری امت از حساس‌ترین مباحثی بوده که باید مورد توجه متدینین باشد، گفت: به صورت روزانه  با مسائلی مواجه هستیم که باید موضع خود را به عنوان امت با امام خود تنظیم کنیم و اگر در مواضع و مقاطعی نتوانستیم این هماهنگی را ایجاد کنیم اسلام لطمه می‌خورد و مسئول این لطمه کسی خواهد بود که این هماهنگی را ایجاد نکرده است.

وی افزود: اگر هماهنگی بین امام و امت ایجاد شد، قطعاً پیروز خواهیم بود زیرا خداوند در آیه ۵۶ سوره مائده می‌فرماید «وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» از این‌رو اگر این ولایت شکل گرفت، امت پشت سر امام ایستاد و محکم در موضع حق امام پافشاری کرد، پیروزی حتمی است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه کسانی نسبت به وعده خداوند ایمان ندارند و از عدم تحقق سخنان خداوند می‌ترسند، اظهار کرد: امروز هم برخی با آمریکا سر و سری ایجاد می‌کنند و می‌گویند شاید مسائل حل نشد که این از ضعف ایمان آن‌هاست در صورتی که با پشتیبانی از ولی امر، پیروزی حتمی خواهد بود.

امام جمعه شیراز، پیروزی انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: زمانی که امام راحل در نجف با برخی از علما صحبت می‌کرد که حرکت کنید پیروزی با شماست، برخی ترسیدند اما امام خمینی (ره) با اطمینان به وعده الهی حرکت کرد و پیروز شد. همچنین امت این امام در سال‌های متمادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در جنگ، در عرصه مبارزه با تحریم و فشار‌های مختلف استکبار و هر جا پای حکم ولی امر ایستادند و پیروز از کار در آمده‌اند.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه باید همگان مبلغ اطاعت از رهبری برای رسیدن به پیروزی باشند، تاکید کرد: امروز در ابعاد مختلف پیروزی و عظمت امت اسلامی خود را در دنیا نشان داده است بنابراین نباید نگران عاقبت کار  باشیم بلکه باید به چگونگی عمل به دستورات الهی در رابطه با امامت و ولایت توجه کنیم.

وی با یادآوری اینکه کلام ائمه معصومین (ع) حکم خداست و نظر شخصی نیست، گفت: سخن معصومین از باب اجتهاد نیست بلکه حکم خداوند و در چارچوب احکام الهی است، از این‌رو علم امام معصوم لدنی و من عندالله است و چیزی که می‌فرماید عین حق و واقع است و باید آن را بپذیریم.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه امام حسین(ع) می‌فرماید امام نمی‌تواند کسی باشد مگر اینکه به دستورات خدا و قرآن عمل کند، افزود: قرآن کتاب بوده و نطق نمی‌کند بنابراین اگر می‌خواهد نطق کند باید امام معصوم در کنار قرآن باشد، همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ. اگر قرآن بخواهد سخن بگوید باید قرآن ناطق پیدا کنیم و پیامبر(ص) هم فرمود اهل بیت و عترت، قرآن ناطق هستند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: وجود مقدس امیرالمومنین علی(ع) که خود قرآن ناطق است در خطبه ۱۵۸نهج البلاغه می‌فرماید ألا إنّ فیهِ عِلمَ ما یَأتی، و الحَدیثَ عنِ الماضی، و دَواءَ دائکُم، و نَظمَ ما بَینَکُم؛ هر چه می‌خواهد در این دنیا تا قیامت باشد امام معصوم از روی قرآن می‌فهمد؛ اینکه در گذشته جهان چه شده است، قرآن گزارش می‌کند و درس عبرت برای همه ما می‌شود.

بنابه گفته نماینده ولی فقیه در فارس، راه نجات از بیماری‌های اجتماعی، سیاسی، رنج از بی عدالتی و ظلم و مشکلاتی که بشر دارد در قرآن است به شرط اینکه امام معصوم توضیح دهد از این‌رو پیروی از امام معصوم این‌گونه نتیجه می‌دهد و دوای درد‌های کهنه بشریت که حل نشده، در قرآن است، اما قرآن با اهل بیت (ع) و معصوم نه قرآن به تنهایی که اگر قرآن جدا شد، غریب می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تنظیم امور اجتماعی و دوای درد‌های بشر با قرآن است و همه را باید از قرآن بیرون آوریم، اما با وجود اینکه قرآن، سخنان اهل بیت و نائب امام زمان (عج) وجود دارند، سر در کتاب‌های دیگر کردیم تا راه را از آنجا پیدا کنیم؛ در صورتی که همه پیامبران هم زنده شوند باید از آیین خاتم انبیا تبعیت کنند. خدای متعال در روز الست از همه پیامبران عهد گرفته است، پیامبران که معصوم هستند اما امتشان از آنان پیروی نکرده و لجبازی کردند.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با بیان اینکه سخن قرآن کریم با بیان معصوم برای همه عالم حجت است، تصریح کرد: وجود مقدس امام حسین (ع) برای اینکه بگوید قرآن دوای درد است و اهل بیت(ع) باید محور تفسیر قرآن برای شما باشند سر مبارکش بالای نیزه قرآن می‌خواند. سر مبارک سید و سالار شهیدان در مقابل یزید قرآن خواند تا همه بشر بدانند که قرآن ناطق، اهل بیت (ع) است و اگر کسی برای مشکل بشریت دنبال راه حلی است باید قرآن را با تفسیر اهل بیت(ع) بشنود، عمل کند و بدان پایبند باشد.

ولایت در پرتو قرآن و اهل بیت(ع) معنا می‌شود

وی با تأکید بر اینکه باید به قرآن کریم با تفسیر و بیان اهل بیت (ع) در زمان غیبت امام زمان (عج) عمل کنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان نائب آخرین ذخیره الهی نیز در کلام خود تماما از قرآن کریم سخن می‌گویند و ذیل آن احادیث اهل بیت(ع) را ذکر کرده‌اند بنابراین ولایت در پرتو قرآن و اهل بیت(ع) معنا می‌شود.

آیت الله دژکام، تقدیم ۳۰۰ هزار شهید در زمان غیبت امام زمان (عج) برای اجرای حکم قرآن در کشور را مایه افتخار دانست و گفت: این مسیر را باید واضح، روشن و با عزم پولادین ادامه دهیم تا زمینه برای ظهور امام زمان (عج) فراهم شود.

امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز جمعه، ضرب و شتم یکی از بانوان آمر به معروف در باغ تاریخی نارنجستان را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از بانوان محترمه محجبه به دست یک نامحرم مورد ضرب و شتم قرار گرفت که عمق این قضیه، یادآور روضه حضرت زهرا(س) است و دل هر مسلمان به خصوص شیعیان را به درد می‌آورد.

وی ادامه داد: هر تحلیلی بر ابعاد قضیه ممکن است و باید چیزی پیش آمده یا نیامده را کنار گذاشت، اما رنج‌آور‌تر ضرب و شتم یک بانو است و فرد ضارب برای توجیه خود حیثیت یک مجموعه ارزشمند را زیر سؤال می‌برد در صورتی که برخی از مجموعه‌های ما مرتب شهید می‌دهند و از آن طرف دشمن هم مرتب لجن‌پراکنی می‌کند. اینکه یک نفر با یک رفتار ناشایست، حیثیت یک مجموعه بزرگ را در جامعه زیر سؤال ببرد،  هر کدام یک درد و رنج مفصل است.

انتقاد از حادثه ضرب و شتم بانوی آمر به معروف در شیراز

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با بیان اینکه شرح تفصیل حادثه نارنجستان به شخص رییس جمهور توضیح داده شده است، گفت: رئیس جمهور از این حادثه ناراحت شده و دستور پیگیری دادند تا نتیجه مناسب برای آرامش قلب مومنان ایجاد شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در عرصه یک جنگ ترکیبی هستیم و باید همگی متوجه نقش خود در این جنگ باشند، افزود: شیطان همه ابزار و قدرت خود را به میدان آورده است و در این عرصه جنگ ترکیبی ما باید فرماندهی میدان جنگ فرهنگی و اجتماعی را بسیار دقیق انجام دهیم تا به نتیجه برسیم، از این‌رو نقش مردم بسیار مهم است. غیر از حضور مردمی هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی منکرات را بگیرد.

وی با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند تذکر لسانی وظیفه همگانی است و اگر تنها شدید عرصه جنگ را خواهید باخت، افزود: تمام دستگاه‌ها و مسئولان باید متوجه این جریان باشند و روی آن مانور دهند که هر اقدامی می‌کنیم مطابق خواسته مردم است؛ این مسئله به حسب موازین شرعی و قواعد امر به معروف و نهی از منکر، واجب عمومی است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه رییس جمهور بر حضور مردم در عرصه امر به معروف هم تاکید دارد، گفت: البته این مسئله بدان معنا نیست که دستگاه‌ها هیچ کاری انجام ندهند زیرا برخی بد برداشت می‌کنند و نمی‌فهمند چه گفته می‌شود؛ خیر، این قسمت مردمی باید وجود داشته باشد تا کار بعدی را هم بتوان انجام داد.

امام جمعه شیراز گفت: از اولین لحظات پیگیر قضیه ضرب و شتم بانوی آمر به معروف بودم و اول از مردم تشکر کردم، چون عده قابل توجهی از مردم وظیفه خود را مبنی بر امربه معروف و نهی از منکر لسانی درست انجام دادند، اما اگر تمام قوای مجموعه‌های مختلف پای کار بیایند این کار از عهده مردم ساقط نمی‌شود زیرا شرعا واجب است البته کسی وارد اقدام غیر از تذکر لسانی نشود زیرا هرجایی مسئول دارد.

دین را به صورت عملیاتی در جامعه اجرا کنیم

وی با اشاره به اینکه حضور مردم در فرایض امر به معروف و نهی از منکر که بسیار بصیرانه، قوی و به موقع بوده باید استمرار پیدا کند، اظهار کرد: مساجد، محافل و مراکز دینی باید روی حضور مردمی برنامه‌ریزی کنند، از این‌رو شورای هماهنگی تبلیغات، سازمان تبلیغات اسلامی و... باید در این زمینه‌ها نقش‌آفرینی کنند. ممکن است بگوییم در حیطه وظایفشان هست یا نیست، ولی اصل کار این است که می‌خواهیم دینمان به صورت عملیاتی در جامعه اجرا کنیم پس همه باید کمک دهندو ضمن تقدیر و تشکر از همه مراکز، باید روی تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر لسانی به صورت ویژه کار کنند.

نماینده مردم فارس در خبرگان فارس ادامه داد: ضرب و شتم بانوی آمر به معروف ابعادی از نظر جرم و گناه دارد و پیگیری این بخش وظیفه مجموعه دادگستری و دستگاه‌های اجرایی است، البته دشمن می‌خواهد و تعمد دارد که در این‌گونه مواقع مردم را به رفتار‌های غیرقانونی وادار کند و ما نیز از مسئولان مربوطه درخواست کردیم در چارچوب قانون به این مسائل رسیدگی کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسانه‌های فارسی زبان دشمن خیرخواه مردم ایران نیستند، گفت: تذکر لسانی امر به معروف وجه قانونی دارد و رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور این موضوع را سانسور می‌کنند چراکه به دنبال ایجاد هرج و مرج در کشور هستند همچنین هر کس بخواهد هرج و مرج ایجاد کند و از چارچوب اقدام قانونی خارج شود، به نظام خیانت می‌کند.

وی با تصریح اینکه در عرصه جنگ ترکیبی برخی‌ها نادانسته برای دشمن با قانون‌شکنی کار می‌کنند در صورتی که همه چیز باید در چارچوب قانون انجام شود، از مسئولان پرونده ضرب و شتم بانوی آمر به معروف در باغ تاریخی نارنجستان خواست تا این پرونده را مشمول زمان نکنند و سپس ادامه داد: امروز این موضوع در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است و باید مدت معقول برای بررسی این قضیه باشد. البته مسئولان امر در مصاحبه‌ها اعلام کردند که به صورت فوری و خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی می‌شود و ما هم منتظر این قضیه هستیم.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه دستگاهی که این فرد خطاکار خود را وابسته به آن می‌داند باید پیگیر باشد که چرا یک نفر از جایگاه خودش باید سوءاستفاده کند، گفت: فرماندهی آنمجموعه گفته بازرسی مجموعه قضیه را بررسی می‌کند که هم تشکر می‌کنیم و هم می‌خواهیم این کار زودتر به نتیجه برسد زیرا نباید کاری کنیم، مردمی که اینقدر شهید داده‌اند، احساس کنند نسبت به ارزش‌های دینی که فرزندانشان در این راه شهید شده‌اند، برخی‌ها بی‌تفاوت هستند.

امام جمعه شیراز با تأکید مجدد بر اینکه باید پرونده مذکور هرچه سریعتر پیگیری شود، گفت: ما نیز این مسئله را پیگیری خواهیم کرد و هرچقدر هم زمان بگذرد، چنین کاری مشمول مرور زمان نخواهد شد. وقتی یک جرم علنی و حرمت‌شکنی انجام می‌شود و هیچ واکنشی نشان داده نشود و مشمول مرور زمان شود، به هیچ‌عنوان رضایت نخواهیم داد.

پاسخ قاطع ملت ایران به هتک حرمت مقدسات در ایام محرم

وی در ادامه سخنان خود با تشکر از حضور حماسی امت حزب‌الله در مراسم پرشور عزاداری امام حسین (ع) ماه محرم، گفت: دشمنان قرآن و اهل بیت(ع) از یک طرف قرآن آتش می‌زدند و اصرار داشتند مردم در سینه‌زنی، حسینیه‌ها و مراسم عزا حضور نداشته باشند، اما حرکت عظیم مردم مشت محکمی به تمام استکبار جهانی و دشمنان امام حسین (ع) و اهل بیت(ع) بود زیرا این ملت پای ارزش‌های اسلامی و ایمانی خود محکم خواهد ایستاد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان افزود: امام صادق (ع) فرمود شیعه ما را از خاکی آفریدند که ما اهل بیت(ع) آفریده شدیم و هر وقت ما غمگین هستیم، آن‌ها هم غمگین هستند و ملت حزب‌الله هم با غم امام زمان (عج) همراهی کردند لذا از همه کسانی که بانی این کار خیر شده و از تمام رسانه‌هایی که تلاش کردند اوج این خروش امت حزب اللهی را به چشم جهانیان برسانند، قدردانی می‌کنیم و مطمئن هستیم که امام زمان (عج) در رنج‌های مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، همراه مردم است.

وی در ادامه با اشاره به در پیش‌رو بودن سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی، روز خبرنگار و روز بزرگداشت شهدای حرم، تصریح کرد: یاد کسانی که برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) شهید شدند را گرامی می‌داریم و از خدا می‌خواهیم که از برکات بیشتر بهره‌مندشان کند و خانواده‌های معظم آن‌ها عزیز هستند و بیش از پیش مورد اکرام و احترام امت اسلامی قرار بگیرند تا همه ما بتوانیم در ادامه مسیر انقلاب اسلامی راه شهدا به ویژه شهید سلیمانی آنچه که وظیفه است را به خوبی انجام بدهیم.

انتهای پیام
captcha