قرآن مرمت شده در ایران به تونس بازگشت
کد خبر: 4166427
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

قرآن مرمت شده در ایران به تونس بازگشت

سرپرست معاونت اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران خبر داد: یک قرآن نفیس از کشور تونس توسط کارشناسان برجسته سازمان با کیفیت عالی مرمت شد و به این کشور بازگشت.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، احکام رایزن‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور به منظور همکاری‌های بهینه در زمینه‌های مختلف فرهنگی از سوی علیرضا مختارپور؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران اعطا شد.

مختارپور با بیان این مطلب که در برخی از موارد عناصر فرهنگی نقش مهمی در پیشبرد اهداف، نسبت به نمایندگان رسمی، سیاسی و دیپلماسی دارند؛ گفت: رایزن‌های فرهنگی به واسطه انجام امور فرهنگی نقش مهمی در برقراری ارتباط میان کشورها دارند زیرا در مواردی که روابط سیاسی با بعضی از کشورها کمتر و یا مطلوب نبوده؛ به واسطه فعالیت‌های فرهنگی برخی از امور مهم به انجام رسیده است. بنابراین وجود رایزن‌های فرهنگی در طول تاریخ همواره منشاء خیر بوده است.

توصیه به ثبت تجربه مدیریت رایزن‌ها

وی در ادامه ثبت تجربه مدیریتی را مفید ارزیابی کرد و اظهار داشت: توصیه می‌کنم رایزن‌های فرهنگی تجربه مدیریت خود را در مدت ماموریت ثبت و منتشر کنند. زیرا انجام این کار موجب آشنایی با زوایای خاص برخی از موضوعات در عرصه مدیریت می‌شود حوزه فعالیت رایزن‌های فرهنگی متنوع است و در همین راستا برخی از موضوعات خوب کار شده و فعالیت‌ها به نسبت مثبت بوده است. اما برخی از حوزه‌ها همچنان بکر مطلق باقی مانده‌اند و تفاهم‌نامه‌ای هم برای انجام این امور وجود ندارد.

مختارپور تاکید کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران از نظر آموزش، مرمت، تنظیم، توصیف و نگهداری اسناد جز کشورهای برتر جهان است که بر اساس تفاهم‌نامه می‌توان فعالیت مفیدی را در این زمینه‌ها به انجام رساند. در نتیجه برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات مستمر با سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، بخشی از داشته‌های فرهنگی کشورهای در حوزه ماموریت رایزن‌ها در اتاق ملل کتابخانه ملّی ایران قرار می‌گیرد.

مرمت قرآن نفیس توسط ایران

محمدهادی ناصری سرپرست معاونت اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران درباره همکاری‌های مشترک با کشورهای تحت ماموریت رایزن‌های فرهنگی در حوزه فعالیت‌های اسنادی خاطرنشان کرد: در موضوع اسناد، با برخی از کشورها اسناد مشترک وجود دارد که با همکاری‌های دوجانبه و تبادل اسناد می‌توان نمایشگاه‌های مشترک برگزار کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات، بحث توانمندی کشورمان در حوزه مرمت اسناد و کتب تاریخی است که سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در این بخش بی رقیب است؛ در نتیجه می‌توان در این حوزه هم فعالیت گسترده‌ای داشت. به عنوان مثال یک قرآن نفیس از کشور تونس توسط کارشناسان برجسته سازمان با کیفیت عالی مرمت شد و به این کشور بازگشت. بنابراین با تفاهم‌نامه‌های فعال می توان از ظرفیت های تخصصی موجود در بخش اسنادی به درستی بهره برد.

حجت الاسلام والمسلمین مجید مشکی در جمهوری اسلامی پاکستان، محسن معارفی در جمهوری متحد تانزانیا، حجت الاسلام و المسلمین مهدی رجایی‌نیا در جمهوری فدرال آلمان، حسین چاقمی ابیازنی در پیشاور پاکستان، اصغر مسعودی در لاهور پاکستان، مهدی طاهری در راولپندی پاکستان و کامران پزشکی در جمهوری خودمختار نخجوان به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حکم گرفتند.

انتهای پیام
captcha