دشمن به اهداف خود نرسید اما از نظر فرهنگی آسیب دیدیم
کد خبر: 4169540
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری:

دشمن به اهداف خود نرسید اما از نظر فرهنگی آسیب دیدیم

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در مراسم افتتاحیه اجلاسیه دوم چهاردهمین کنگره این اتحادیه گفت: دشمن به اهداف خود نرسید اما کشور از نظر فرهنگی، مخصوصاً فرهنگ عمومی در حوزه حجاب بانوان آسیب دید و اغتشاش فکری و ذهنی‌ در نسل جوان وارد کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه اجلاسیه دوم چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امروز دوشنبه، ۲۷ شهریور در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این مراسم بیان کرد: کنگره چهاردهم با سایر کنگره‌ها متمایز است و یاد و نام حضرت ولیعصر(عج) در این دوره برای ما بسیار مهم است. مسئولان انجمن‌ها باید ارادت متفاوتی نسبت به حضرت حجت(عج) داشته باشند. 

وی ادامه داد: عبارت «بیدار تا صبح امید» به عنوان شعار کنگره چهاردهم انتخاب شد و این شعار تلقی مسیر مستمر و روزمره نیست بلکه به معنای زمانی است که انسان در حالت آماده باش قرار گیرد و غفلت در هر لحظه ممکن است سبب از دست رفتن بسیاری از قله‌ها باشد؛ باید هر لحظه منتظر کنش متناسب با موقعیت بود. 

تاریخی با بیان اینکه کنگره چهاردهم نسبت متفاوتی با اتفاقات ایران عزیز دارد گفت: در ایامی قرار نداریم که اجازه غفلت داشته باشیم. باید اعضای انجمن‌های اسلامی در شهر و روستای خود به تمام معنا آماده باش باشند و در مدرسه با چشمان باز نقش‌آفرینی کنند. در مقطعی از تاریخ قرار گرفتیم که ملزم به رقم زدن اتفاقات بزرگ هستیم. 

وی اظهار کرد: کنگره تلاش دارد در این چند روز برنامه‌ها و مأموریت‌های خود را مرور و با همفکری یکدیگر تصمیمات خوبی را اتخاذ کند. طبق روال در این نشست آیین انتخابات اعضای شورای مرکزی را خواهیم داشت. همچنین برنامه «نوجهان» نیز برگزار خواهد شد. این برنامه جدیدی است که در راستای لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با نظم جدید جهانی طراحی شده و به همین دلیل باید نظام برنامه‌ریزی‌های خود را متناسب با این اتفاق انجام دهیم. این نشست‌ها با حضور مسئولان کشوری برگزار خواهد شد و دانش‌آموزان مطالبات، مسائل و مشکلات خود را بیان می‌کنند و شنیده خواهد شد. 

لزوم توجه به جهاد تبیین

در ادامه صابر طالبی، رئیس شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گزارشی به اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در اجلاسیه اول کنگره چهاردهم دو عضو دانش‌آموز و دو عضو غیر دانش‌آموز را به انتخاب شورای مرکزی کنگره چهاردهم پذیرفتیم. در طول یازده ماه گذشته ۲۶ دوره جلسه برگزار شد و مصوباتی با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی به تصویب و به موضوع جهاد تبیین توجه شد. 

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: باید از حماسه عظیم اربعین یاد کنیم؛ زبان در برابر این حماسه بزرگ الکن است. اربعین نشان دهنده جمله نجات بشریت با امام حسین(ع) است. امیدواریم که در اربعین پیشرو نقش‌های جدی‌تری داشته باشیم و محتوا و جلوه‌های ویژه آن را بیش از گذشته منتشر کنیم‌.
 
وی ادامه داد: این اجلاس قرین با ماه ربیع‌المولود بوده و پیام روشن این ماه توجه بیشتر نسبت به پیامبر(ص) است؛ باید از سیره این حضرت الگو گرفت. مسئله اخلاق در ساحت نبوی حرف اول را می‌زند و باید نسبت به موضوعات اخلاقی توجه بیشتری داشت.
 
حاج علی‌اکبری با بیان اینکه خداوند این بشارت را داده که پیامبر(ص) مظهر مهر الهی است گفت: همه ما باید از مهر پدری پیامبر(ص) در ارتباطات اجتماعی خود سهم داشته باشیم. این جلسه در زمانی تشکیل می‌شود که دشمن شکست مفتضحانه‌ای خورده است زیرا برنامه داشتند تا در سالگرد اتفاقات سال گذشته تحرکاتی داشته باشند اما این اتفاق رخ نداد و اکنون به جان هم افتادند.
 
وی افزود: دشمنان بعد از آن جنگ ترکیبی شگفت انگیزی که با محاسبات عمیق به میدان آورده بودند به شکست بزرگی مبتلا شدند و امسال نیز مجدداً دچار شکست شدند. باید هوشیاری و دقت‌ها بیشتر از گذشته باشد زیرا دشمن از غفلت‌ها استفاده می‌کند و به میدان می‌آید. دشمن به اهداف خود نرسید اما کشور از نظر فرهنگی، مخصوصاً فرهنگ عمومی در حوزه حجاب بانوان آسیب دید و اغتشاش فکری و ذهنی‌ را در نسل جوان وارد کرد. رسالت انجمن اسلامی در چنین شرایطی بیشتر است زیرا سنگر فکری انقلاب اسلامی است؛ باید با منطق قوی و ادبیات مناسب در این راه فعالیت کرد.
 
وی افزود: اکنون وقت فعالیت بیشتر است زیرا غبارها نشسته و دیگر فضا هیجانی و احساسی نیست و باید به صورت قوی در این حوزه وارد شد. این فرصت خوبی برای مرزبانی از انقلاب اسلامی در مدرسه است و فضای کنونی مانند زمان اوایل انقلاب است.
 
حاج علی‌اکبری با بیان اینکه اتفاق خوبی در این کنگره در حال رقم خوردن است گفت: این نشست پاسخ مناسبی است که اتحادیه به فرمایشات مقام معظم رهبری داده است. مقام معظم رهبری مدت‌ها قبل نسبت به پیچ تاریخی هشدار داده بودند و شناخت این موضوع به ما کمک می‌کند تا در این دوره نقش‌آفرینی بهتری داشته باشیم. ایشان با تعبیر تحولات جدید جهانی و نظم نوین جهانی به این موضوع اشاره کردند و آخرین بار در دیداری که با مردم استان سیستان و بلوچستان داشتند به این موضوع نیز اشاره کردند. ایشان اعتقاد دارند که این موضوع باید در جامعه عمومی شده و به آن پرداخته شود. زیرا شناخت این تحول بزرگ به بصیرت جامعه کمک می‌کند.
 
وی اظهار کرد: جریان قدرت در دنیا در حال انتقال است و شاهد ظهور قدرت‌های جدید در آسیا و افول قدرت‌های غربی هستیم. نقش‌آفرینی بیشتر ملت‌ها، گسترش فرهنگ مقاومت، الهام بخشی ایران در شکل‌گیری این تحول معاصر از نکات مورد توجه تحولات جدید جهانی است. در سطح جامعه فکری و فرهنگی نسبت به موضوع نظم نوین جهانی، آن طور که باید پرداخته نشد؛ جنبش دانش‌آموزی باید به این موضوع بپردازد. اتحادیه انجمن‌های اسلامی سابقه خوبی دارد و می‌تواند در تبیین این موضوع کوشش کند. اجلاس «نوجهان» باید سردست گرفته شود و در رابطه با آن کار کرد و با قوت ادامه داد و برای تداوم آن فکری اندیشید. از وقتی که مقام معظم رهبری در جلسه دانش‌آموزی این موضوع را مطرح کردند زمان زیادی می‌گذرد؛ بنابراین دانش‌آموزان باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
 
وی در رابطه با طرح تحولی که در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان وجود دارد گفت: طرح خوبی مورد بحث قرار گرفت و به جمع‌بندی مناسبی دست یافتیم. سال اول اجرای برنامه در سال جاری است که نقشه مناسبی دارد. نقطه کلیدی این تحول معطوف به جهاد تبیین است. ما در تبیین معارف انقلاب گرفتار ضعف شدید هستیم و جهاد تبیین جزو وظایف جدی ماست و قلب این برنامه هماهنگی تشکل‌ها برای انجام شایسته جهاد تبیین است که نظم جدید جهانی در ذیل این موضوع قرار می‌گیرد. اصالت بخشی نسبت به انجمن‌ها، توجه به فضای مجازی، بازآرایی تشکیلات، سبک‌سازی در بعضی از ساختارها از مؤلفه‌های طرح تحول است. امیدواریم که این برنامه‌ها به شایستگی اجرا شود.
 
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری با اشاره به آیه سال انتخاب شده برای اتحادیه انجمن‌های اسلامی گفت: آیه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» که آیه منتخب سال گذشته بود امسال نیز تمدید شد. این آیه مضمون معنوی، عرفانی و سیاسی دارد و باید در رابطه با این آیه قرآن تدبر شود. اگر معنویت وجود داشته باشد می‌توان از عهده جهاد برآمد. در قرآن هرجا که جهاد مطرح می‌شود اشاره به دشمن دارد و خداوند دعوت می‌کند که با همه ظرفیت حضور پیدا کنیم.
 
وی افزود: سوره واقعه سازندگی دارد و انسان را وارد عالم دیگری می‌کند. قرآن کریم دست افراد می‌گیرد و به آخرین منازل می‌برد تا هوشیار کند. نباید وقت را تلف کرد، دنیا یک مهلت برای توجه به کارهای اصلی است تا خود را آماده عرصه اصلی یعنی قیامت کند. باید از این مهلت برای زیست ابدی استفاده کرد تا جزو السابقون شویم و اگر به السابقون نرسیدیم حداقل جزو اصحاب الیمین شویم.
 
نقش تشکل‌ها در سند تحول بنیادین
 
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی در این نشست بیان کرد: مدرسه‌ای که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش‌بینی می‌کند مدرسه‌ای است که تشکل‌های دانش‌آموزی نقش پررنگی در آن دارند. سند بر تنوع موقعیت‌های یادگیری تأکید کرده است. ما چهار موقعیت یادگیری مستقیم، غیر مستقیم، رسمی و غیر رسمی داریم؛ در یادگیری و تعلیم و تربیت بیش از ۶۰ درصد موقعیت‌های یادگیری غیررسمی هستند و تشکل‌ها یکی از این موقعیت‌هاست.
 
صحرایی افزود: سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و معاونت پرورشی چهار تشکل غیررسمی هستند که باید با همکاری یکدیگر فعالیت کنند تا ضریب اقدامات آنها به توان برسد چراکه کار تشکیلاتی اثر تصاعدی دارد.
انتهای پیام
captcha