دفاع مقدس؛ معجزه قرن بیستم که درسی بزرگ برای دنیا داشت
کد خبر: 4170349
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۴
سردار شمشیری در گفت‌وگو با ایکنا:

دفاع مقدس؛ معجزه قرن بیستم که درسی بزرگ برای دنیا داشت

فرمانده منطقه پنج سپاه در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه به جرئت می‌توان گفت دفاع مقدس معجزه قرن بیستم است، گفت: به واسطه دفاع مقدس توانستیم استکبار جهانی و دست‌نشانده او یعنی عراق را شکست دهیم.

سردار علی شمشیری، مشاوره عالی فرمانده معظم کل قوا

سردار علی شمشیری، فرمانده منطقه پنج سپاه در دوران دفاع مقدس و رئیس اسبق سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه عظمت دفاع مقدس به حدی زیاد است که اگر صدها برابر مبانی نظری موجود و کتاب‌هایی که تا به امروز نوشته شده دوباره کتاب بنویسیم، باز هم نمی‌توان حق مطلب را ادا کرد، گفت: علت این اهمیت این است که در قرن بیستم جنگی اتفاق افتاد که اکثر کشورهای دنیا به مقابله و توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران دست زده بودند.

وی با بیان اینکه به جرئت می‌توان گفت دفاع مقدس معجزه قرن بیستم است، گفت: به واسطه دفاع مقدس توانستیم استکبار جهانی و دست‌نشانده او یعنی عراق را شکست دهیم و نیز دست نظام سلطه را برای مقابله با دست‌اندازی او در میهن اسلامی قطع کنیم. عظمت و گستردگی دفاع مقدس دلیلی است برای اینکه ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

رئیس اسبق سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع ادامه داد: بیش از سه دهه از پایان جنگ گذشته ولی آنطور که باید در شأن دفاع مقدس باشد کار نشده و از سوی دیگر اگر هم بخواهیم تمام ابعاد و اتفاقات دفاع مقدس را بررسی و تبیین کنیم شاید ده‌ها سال زمان ببرد. 

شمشیری بیان کرد: تصور و محاسبات دشمن این بود که در جنگ تحمیلی در عرض یک ماه به عمر انقلاب و نظام اسلامی ایران پایان می‌دهد ولی وقتی وارد میدان شدند، یک‌ماهشان، هشت سال طول کشید و نتوانستند کاری از پیش ببرند. مقاومت جانانه مردم حاصلش حفظ خاک، حفظ استقلال، خودباوری، خودکفایی و در نهایت زمین‌گیر شدن نظام بعث عراق بود و مهمتر آنکه به دنیا این را آموخت اگر کشوری روی پای خود بایستد و براساس توانمندی‌هایش حرکت کند می‌تواند مقابل همه استکبار جهانی ایستادگی کند.

وی یادآور شد: امام راحل در کتاب منشور روحانیت خود فرمودند: «جنگ ما به دنیا نشان داد که می‌شود بدون اتکا به قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال مقاومت کرد.» اگر بعد از جنگ تحمیلی جبهه مقاومت در منطقه شکل گرفته و امروزه به حدی قدرتمند شده که به مقابله با رژیم صهیونیستی و قدرت‌های استکباری می‌پردازد به خاطر الگوبرداری از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است.

رئیس اسبق سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع در این رابطه افزود: پیروزی حزب‌الله، طراحی و ساخت تجهیزات نظامی از سوی مقاومت فلسطین، مقاومت مردم یمن و نیز موفقیت عراق و سوریه در برابر داعش و تروریست‌های تکفیری حاصل و نتیجه مقاومت و ایستادگی مردم ایران در دفاع مقدس است.

شمشیری با تأکید بر الگو قرار دادن زیست رزمندگان و سبک زندگی آنها در دوران دفاع مقدس با هدف پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی کنونی گفت: رزمندگان ما در دفاع مقدس با تأسی از آموزه‌های دینی به دنبال مصرف حداقلی و بازدهی حداکثری بودند. همچنین رزمندگان از سبک زندگی ساده امام راحل الگوبرداری کردند؛ مثلاً امام رضوان‌الله علیه تا پایان عمرشان اجازه ندادند به حسینیه جماران رنگ روغن یا گچ بزنند این یعنی امام راحل در نهایت ساده‌زیستی در اوج قدرت و صلابت و تسلط بر اوضاع و احوال قرار داشتند.

وی گفت: آموزه‌های دینی به ما می‌گوید که باید از درون خود را بسازیم و ایمانمان را باید تقویت کنیم. در ابتدای جنگ تحمیلی بر همه واضح بود که تجهیزات ایران با عراق قابل مقایسه نیست ولی آنچه که باعث شد در برابر عراق پیروز شویم قدرت ایمان و اخلاص ملت ایران بود و لذا لازم است در جنگ اقتصادی امروز هم این آموزه‌ها را مدنظر قرار دهیم.

گفت‌وگو از سعید امینی 

انتهای پیام
captcha