انتشار بیانیه جامعه قرآنی در تقدیر از رئیس‌جمهور و تعیین سرپرست دبیرخانه شورای توسعه
کد خبر: 4170372
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

انتشار بیانیه جامعه قرآنی در تقدیر از رئیس‌جمهور و تعیین سرپرست دبیرخانه شورای توسعه

توزیع کارنامه مرحله دوم هجدهمین آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی، برگزاری مسابقات نیرو‌های مسلح، تعیین سرپرست دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام تغییرات کتاب‌های درسی قرآن، انتشار بیانیه جامعه قرآنی در تقدیر از رئیس جمهور و برگزاری جشنواره قرآن و نماز فرزندان کارکنان وزارت نیرو ازجمله مهمترین رویدادهای قرآنی هفته بودند.

به گزارش ایکنا، هفته پایانی تابستان ۱۴۰۲ با رویداد‌ها و اخبار مهمی همراه بود که صدر این رویدادها، در بازه زمانی ۲۵ تا ۳۱ شهریور شامل توزیع کارنامه مرحله دوم هجدهمین آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، برگزاری مسابقات سراسری قرآن خانواده‌های نیرو‌های مسلح، تعیین سرپرست دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام تغییرات کتاب‌های درسی قرآن دوره اول متوسطه، انتشار بیانیه جامعه قرآنی در تقدیر از رئیس‌جمهور، برگزاری بخش کشوری هفدهمین جشنواره قرآن و نماز فرزندان کارکنان وزارت نیرو بود.

توزیع کارنامه مرحله دوم هجدهمین آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

آزمون مرحله دوم حفظ تخصصی شامل آزمون‌های شفاهی بود که در این دوره تمامی مراحل آزمون شامل حسن حفظ، صوت و لحن، وقف و ابتدا و تجوید با استفاده از ظرفیت داوران مجاز بومی برگزار شد.

در این دوره در مجموع تعداد ۱۰ هزار نفر برای شرکت در مرحله اول آزمون حفظ تخصصی ثبت‌نام کردند که ۷۱۰۰ نفر پس از قبولی در آزمون کتبی موفق به راهیابی به مرحله دوم شدند. برهمین اساس کارنامه آزمون مرحله دوم هجدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم سال ۱۴۰۲ توزیع شد.

امضای طومار محکومیت اهانت به قرآن در حرم‌های مطهر قم و مشهد 

قرارگاه قرآنی اربعین در پی زنجیره اهانت‌های بی‌شرمانه به قرآن کریم که در جهت تحریک مسلمانان و ادامه پروژه اسلام‌هراسی از سوی چند دولت غربی صورت گرفت با صدور بیانیه‌ای به چهارزبان فارسی، عربی، اردو و انگلیسی اقدام به تهیه طوماری با امضای مسلمانان جهان به طول هزار و ۱۱۴ متر در محکومیت این اقدام شنیع کرد.

با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد این طومار در بزرگترین خیمه قرآنی اربعین واقع در عمود ۱۲۲۲ مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی به امضای زائران اباعبدالله(ع) رسید، باقیمانده آن به متراژ ۲۵۰ متر در حرم‌های مطهر قم و مشهد نصب شد تا عزاداران اهل بیت در ایام پایانی ماه صفر با امضای خود این طومار را کامل کنند.

وضعیت امروز شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مأموریت مهم سازمان تبلیغات

نشست «واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور تعدادی از مدیران فعلی و سابق امور قرآنی، اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگی قرآنی، صاحب‌نظران، رئیس و مدیران سازمان قرآنی دانشگاهیان در محل سالن جلسات خبرگزاری برگزار شد و بخش دوم این نشست دوساعته طی این هفته روی خروجی ایکنا قرار گرفت.

کارشناسان حاضر در نشست «واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی» که به میزبانی ایکنا برگزار شد، ضمن تشریح وضعیت حال حاضر این شورا، به مأموریت مهم متولی جدید آن؛ یعنی سازمان تبلیغات اسلامی در پیگیری اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کردند.

مسابقه «آیات عاشورایی» همزمان با ایام اربعین حسینی(ع) و باتوجه به هتک حرمت‌های مکرر ساحت مقدس قرآن در برخی کشور‌های غربی، به همت شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران برگزار شد.

این مسابقه حول محور آیاتی بود که امام حسین(ع) از لحظه خروجشان از مدینه تا به نیزه شدن سر ایشان و حتی در مجالس یزیدیان توسط خود حضرت و اهل بیت ایشان تلاوت، و در مقاتل و مناقب به آن‌ها اشاره شده است.

با پایان یافتن مهلت شرکت در این مسابقه به قید قرعه ۷۲ نفر معرفی شدند که به همگی آنها از سوی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران، کمک‌هزینه سفر هوایی به مشهد مقدس اهدا خواهد شد.

سرپرست دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تعیین شد

طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی «رضا سلامت‌پناه» به عنوان سرپرست دبیری شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی» منصوب شد.

بیانیه جامعه قرآنی در تقدیر از رئیس جمهور و تعیین سرپرست دبیرخانه شورای توسعه

سومین کارگاه توانمندسازی ویژه مدرسان درس انس با قرآن کریم به صورت مجازی و برخط به همت اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

مدرس این کارگاه سعید وحیدی‌مهر است. زمان برگزاری کارگاه توانمندسازی مدرسان درس انس با قرآن کریم شنبه، اول مهرماه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸:۳۰ خواهد بود. شرکت در این کارگاه، برای صدور یا تمدید مجوز تدریس درس انس با قرآن الزامی است.
 

در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی محفل تخصصی تلاوت با عنوان «جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم» از آذر سال ۱۴۰۰ در دستور کار شورای عالی قرآن قرار گرفته است و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن الکریم نیز من بعد در اجرای این جلسه همراه خواهند شد.

بر همین اساس، پانزدهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، چهارشنبه ۲۹ شهریورماه، پس اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، در محل مجتمع امام خمینی‌(ره)، حسینیه الزهرا‌(س) برگزار شد. این مراسم با حضور خانواده‌های دو معلم قرآن که به تازگی چهره در نقاب خاک کشیده‌اند، مرحوم حبیب صحاف‌نائینی و رحیم آهوَر برپا شد.

جلسه آموزش تجوید سیدمحسن موسوی‌بلده در مسجد فخرآباد برپا می‌شود

جلسه آموزش تجوید و قرائت قرآن کریم با تدریس سیدمحسن موسوی‌بلده، مدرس و مؤلف کتاب حلیة‌القرآن، جمعه‌ها در مسجد فخرآباد تشکیل و نخستین جلسه آن در آستانه ایام میلاد حضرت رسول اکرم(ص) جمعه، هفتم مهرماه، ساعت ۸ برگزار می‌شود. آزمون تعیین سطح متقاضیان، به صورت شفاهی از سوی استاد در جلسه هفتم مهر انجام می‌شود.

ثبت‌نام دوره مهر‌ماه تدبر در قرآن ویژه کارگران تهرانی آغاز شد

ثبت‌نام دوره آموزشی تدبر در قرآن کریم با موضوع تجزیه و تحلیل سوره‌های مبارکه قرآن کریم، پیرو مصوبه شورای آموزش دارالقرآن خانه کارگر، ویژه مهر‌ماه آغاز شد. این دوره آموزشی به همت دارالقرآن خانه کارگر به شکل حضوری ویژه اعضای خانه کارگر شهر تهران برگزار می‌شود و مهلت ثبت‌نام تا سی شهریورماه اعلام شده است.این دوره‌ها به صورت رایگان است. شروع این دوره سوم مهر‌ماه خواهد بود و ساعت برگزاری کلاس‌های این دوره نیز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۸ تا ۱۹ اعلام شده است.

مجریانی که از مأموریت‌شان در سند راهبردی آموزش عمومی قرآن مطلع نیستند

مسئولیت هدایت آموزش عمومی قرآن کشور طی تصمیم شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سال ۱۳۹۳ به آموزش و پرورش واگذار شد و همین امر موجب شکل‌گیری کمیسیون آموزش عمومی قرآن در وزارت آموزش و پرورش شد. هرچند که این کمیسیون نه تنها تمشیت آموزش قرآن جامعه هدف وزارت آموزش و پرورش، بلکه بزرگسالان را نیز برعهده دارد، اما به بهانه آغاز سال تحصیلی جدید، نگاهی به روند طی شده این کمیسیون خواهیم داشت. با توجه به اینکه به تازگی شاهد تغییراتی مهم ازجمله جابجایی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان تبلیغات اسلامی و تغییر رئیس و دبیر آن بوده‌ایم خبرگزاری ایکنا گزارشی را پیرامون این موضوع انجام داد.

کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به منظور «راهبری برنامه‌ها و فرايندهای آموزشی خواندن و درك مفاهيم و معارف قرآن برای انس جامعه با قرآن و استفاده از آن» بر مدار سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور فعالیت می‌کند. سندی که در حوزه تخصصی آموزش عمومی قرآن و اجرايی‌سازی جزء جيم ماده ۳۷ قانون احكام دائمی برنامه‌های توسعه كشور و راهكار ۳ – ۱ سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ارائه می‌شود. به پيشنهاد كميسيون توسعه آموزش عمومی قرآن كشور، در جلسات ۲۷، ۳۱، ۳۴ و ۳۸ شورای توسعه فرهنگ قرآنی بررسی و تصويب شد.

 
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش تغییرات کتاب‌های درسی قرآن دوره اول متوسطه (پایه‌های هفتم تا نهم) را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.
 
 
جامعه قرآنی در تقدیر از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیرو سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل بیانیه‌ای را صادر کرد. که در بخشی از آن آمده است «اقدام عالمانه و رویکرد عزتمندانه و عاشقانه حضرتعالی در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مواجهه با تکرار اشتباه تلخ و نابخشودنی غرب در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، دل‌های همه آزادی خواهان جهان و علاقه‌مندان و عاشقان کلام خدا و انبیاء الهی را التیام بخشید و نشان داد همانگونه که در حضور رؤسای کشورهای جهان اعلام نمودید، حقیقت قرآن کریم با هیچ آتش خشم و کینه‌ای سوزانده نخواهد شد و این رفتار از سر استیصال، جز بر زیان خداناباوران نخواهد افزود و تعالیم مترقی و آموزه‌های متعالی قرآن کریم ظرفیت الهام بخشی و ارتقاء معرفتی همه بشریت را خواهد داشت.»
 
آئین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم خانواده‌های نیرو‌های مسلح و چهاردهمین دوره مسابقات بانوان شاغل نیرو‌های مسلح، عصر روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، سردار سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا ادیانی، رئیس عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از فرماندهان و مسئولان لشکری و کشوری در سالن اجتماعات دانشگاه افسری امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.
 

بیست و ششمین محفل مجمع قرآنیان اسلامشهر(منادی) به مناسبت هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس امروز ۳۱ شهریور همزمان با نماز مغرب و عشاء و با حضور قاریان، حافظان و عاشقان ساحت مقدس قرآن کریم برگزار خواهد شد.

این محفل قرآنی باحضور حجت‌الاسلام والمسلمین برقراری، امام‌جمعه شهرستان اسلامشهر، حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی و همچنین حبیب صداقت، وحید خزایی، رسول عصمتی، علی امیری و فرید یزدانی قاریان ممتاز و مطرح کشور برگزار می‌شود.

هفدهمین جشنواره قرآن و نماز فرزندان کارکنان وزارت نیرو برگزار شد

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره قرآن و نماز فرزندان دختر و پسر کارکنان وزارت نیرو امروز ۳۰ شهریورماه با حضور احمد حیدری، معاون وزیر و رییس شورای فرهنگی وزارت نیرو، حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجری، مشاور وزیر و مسئول فرهنگی و دینی وزارت نیرو، مهدی قبادی، رییس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو و جمعی از معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه در سالن برق منطقه‌ای تهران برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیات نورانی قرآن کریم از سوی متین زمان خانزاده، نفر اول رشته قرائت آغاز شد. در این مسابقات شاهد رقابت ۳۶۱ نفر از راه‌یافتگان به مرحله کشوری بودیم که شامل ۱۴۰ نفر دختر و ۲۲۱ پسر از استان‌های مختلف کشور بودند.

داوطلبان در این مسابقات در رشته شفاهی شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ موضوعی قرآن و اذان و یک یا هر دو رشته کتبی شامل مفاهیم قرآن احکام و معارف نماز به رقابت پرداختند.

اجرای گروه تواشیح و تلاوت مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشور به همراه فرزندانش بخش دیگری از این مراسم بود. در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان هفدهمین جشنواره سراسری قرآن و نماز ویژه فرزندان کارکنان وزارت نیرو در رشته‌های مختلف قرآنی و مقاطع مختلف معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha