جایزه مصطفی(ص) می‌تواند پلتفرمی جهانی برای انتقال علم باشد
کد خبر: 4172774
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۶

جایزه مصطفی(ص) می‌تواند پلتفرمی جهانی برای انتقال علم باشد

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین جایزه مصطفی(ص) در آیین اختتامیه این دوره ابراز امیدواری کرد که جایزه مصطفی(ص) به پلتفرمی جهانی برای انتقال علم و کمک به اصلاح زندگی انسان‌ها تبدیل شود.

آیین اختتامیه پنجمین جایزه مصطفی(ص) در کاخ‌موزه چهلستونبه گزارش ایکنا از اصفهان، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین جایزه مصطفی(ص) در آیین اختتامیه و اعطای جوایز برگزیدگان این دوره که شب گذشته، ۱۰ مهرماه در کاخ‌موزه چهلستون برگزار شد، اظهار کرد: در شب میلاد رسول اکرم(ص)، افتخار برگزاری این مراسم را داریم؛ معجزه بزرگ ایشان قرآن بود که با آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» یعنی خواندن و نوشتن آغاز شد. در قرآن بیشترین احترام برای علماست و هیچ چیز بزرگتر از علم نیست. طبق روایات، عالمان ۷۰ مرتبه از عابدان فراتر هستند. طبیعی است که امپراتوری و عظمت و بزرگی علم با اسلام توسعه یابد و در قرون وسطا که غرب هیچ‌گونه آشنایی با علم نداشت، دانشمندان مسلمان در تمام دنیا پیشرو، پیشتاز و تولیدکننده علم باشند.

وی ادامه داد: چه اتفاقی افتاد که پادشاهی و برتری در علم از دست مسلمانان خارج شد؟ گمان می‌کنم این مسئله دو دلیل اصلی داشته باشد؛ یکی تسهیل آموزش و فراگیری علم بود، در حالی که مسلمانان در تاریخ خود علم را به سختی می‌نوشتند؛ ولی غربی‌ها برای انتشار علم و آموزش به تعداد بیشتری از افراد از راه آسان‌تری برای فراگیری استفاده کردند. دلیل دوم این بود که ما علم را برای علم توسعه می‌دادیم؛ ولی آنها علم را برای عمل و پیشبرد اهداف تولید می‌کردند. این دو دلیل و دلایل دیگر باعث شد که بزرگی مسلمانان در تولید علم طی چند قرن از دنیای اسلام رخت بربندد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) بیان کرد: در این استان عزیز از یکی از بزرگترین دانشمندان جهان اسلام یعنی شیخ بهایی یاد می‌کنم؛ جالب است که ۲۰۰ سال قبل از تولد علم ترمودینامیک، ایشان حمام بزرگ اصفهان را طراحی کرد و ساخت؛ قبل از تولد علم مکانیک سیالات، مبدع بزرگترین شبکه آبرسانی شهری در جهان بود، به‌طوری که مادی‌های اصفهان هنوز هم پابرجا هستند و ۱۰۰ سال پیش از تولد علم مکانیک جامدات، سی‌وسه‌پل، منارجنبان و آثار دیگری از این انسان بزرگ وجود داشت.

وی تصریح کرد: علم در دوره‌های گذشته به‌صورت فردی توسعه می‌یافت؛ ولی امروز افراد به صورت عمومی‌تر مورد آموزش قرار می‌گیرند و این همکاری باعث اتفاقات بزرگ می‌شود. شاید قله‌هایی به اندازه ۴۰۰ سال قبل نداشته باشیم؛ اما دانشمندانی با تعداد بیشتر داریم که همکاری و همراهی آنها باعث اتفاقات بزرگ می‌شود. امروز که جهان اسلام خود را پیدا می‌کند، مفتخریم که از 30 کشور برتر تولیدکننده علم دنیا نام ببریم، از جمله ایران، عربستان، ترکیه، پاکستان، مالزی و اندونزی که دانشمندان بزرگی در این رخداد داشتند.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، وقت آن است که جایزه مصطفی(ص) و جایزه‌هایی از این دست به‌ پلتفرمی برای انتقال و آموزش فناوری، تکثیر شدن و کار گروهی تبدیل شوند؛ همچنین همه کشورهای اسلامی به نتایج تحقیقات و سرشکن کردن هزینه‌های آنها نگاه کنند. فرصتی برای اینکه هزینه‌های گزاف تحقیقات را در قالب پلتفرم مشارکت کاهش دهیم و دستاوردهای تحقیقات خود را به‌صورت عمومی استفاده کنیم، وجود دارد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم با توجه به شناخت جهانی که از این جایزه ایجاد شده است، دانشمندانی که سفرای علم و فناوری کشورهای خود هستند و در این مراسم حضور دارند، طی سال‌های آینده در کشورهای اسلامی گوناگون برنامه‌های توسعه‌ای و ترویجی، انتقال فناوری و جایزه مصطفی(ص) را برگزار کنند؛ به امید اینکه این جایزه بزرگ به پلتفرمی جهانی برای انتقال علم، مشارکت در دستاورهای علمی، نجات بشریت و کمک به اصلاح زندگی انسان‌های کره زمین تبدیل شود.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha