کتاب‌های درسی باید متناسب با جنسیت دختران و پسران باشد
کد خبر: 4181297
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
رضامراد صحرایی:

کتاب‌های درسی باید متناسب با جنسیت دختران و پسران باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید کتاب‌های درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران باشد تا فرهنگ حیا در سرتاسر جامعه ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه جشنواره ملی بهیندخت امروز، ۲۱ آبان‌ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این نشست بیان کرد: درباره مقام زن سه دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول زنان و دختران را در حاشیه می‌بینند و عموماً نقشی به آنها نمی‌دهند که دیدگاه شرقی است. دیدگاه دوم زن را فعال اما ابزار می‌بینند و دیدگاه سوم خانواده را مهم‌تر می‌داند و دختر و زن را نه در حاشیه و نه ابزار می‌داند بلکه آنها را در بطن و متن جامعه و تحولات می‌پندارد و این دیدگاه اسلام است. اسلام خانواده را مهم‌تر از هر عنصر دیگری در تربیت جامعه می‌داند. در این دیدگاه زن فعال، نجیب، شریف و عفیف است.

وی ادامه داد: دیدگاه خانواده محور با ظهور انقلاب اسلامی احیا شد. پیامبر(ص) برای دختران به ویژه دختر خود حضرت زهرا(س) کرامت قائل بودند. ما ایرانیان از روز نخست و پیش از ورود اسلام به دختران را احترام می‌گذاشتیم و دختر داشتن برای خانواده‌ها مایه برکت بود. 

صحرایی تأکید کرد: هرجا موفقیتی وجود دارد حتماً مادران و دختران نقش اصلی و کلیدی را ایفا می‌کنند. غرب با ظهور انقلاب اسلامی و انتشار دیدگاه ما در رابطه با زن رسوا شد، زیرا دختران و زنان به بطن جامعه آمدن بدون آنکه ابزار شده باشند و شأن آنها زیر سوال رفته باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در بین مدیران کشور که گاهی تخلفی رخ می‌دهد متخلف خانم ندیده‌ایم یا بسیار اندک هستند که نشانه امانت داری و اعتمادی است که به زنان وجود دارد. حضور هشت میلیون دانش‌آموز دختر و ۴۵۰ هزار معلم در سراسر کشور نشان دهنده این است که در آینده نسلی نجیب، عفیف و مهربان تربیت خواهند شد که خواهند درخشید. مادران و پدران آینده در حال تربیت هستند و این نجابت و عفت به نسل آینده منتقل خواهد شد.

وی در رابطه با جایگاه زن و خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اگر این سند از روز اول به درستی اجرا می‌شد، وضعیت امروز به مراتب بهتر بود. در این سند دو هدف در رابطه با خانواده و زنان وجود دارد؛ باید کتاب‌های درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران باشد تا فرهنگ حیا در سرتاسر جامعه ایجاد شود و خانواده از طریق مدرسه آموزش ببینند. امروز در سراسر کشور بیش از ۱۲۰ هزار مدرسه وجود دارد؛ نظام تربیت باید از مدرسه‌ها متحول شود. اگر هر آرزوی خوبی برای کشور داریم در مدارس باید بذر آن را بیفشانیم. 

صحرایی تصریح کرد: مدرسه قوی، ایران قوی را خواهد ساخت اگر در اقتصاد جامعه و فرهنگ می‌خواهیم پویا شویم باید از مدرسه‌ها شروع کنیم؛ باید در مدرسه بکاریم تا در جامعه برداشت کنیم. نیمی از دانشجو معلمان ما در سراسر کشور خانم‌ها هستند؛ بیش از ۳ هزار معلم داریم که با ایل کوچ می‌کنند. تکریم زنان و دختران وظیفه ماست و هر کس که آنها را تکریم نکند لعین است و این پیام معصومین(ع) است.

نگاه ویژه عالم هستی به دختران

انسیه خزعلی، مشاور امور بانوان و خانواده رئیس جمهور در این مراسم با محکوم کردن فجایع وحشتناک غزه که از سوی رژیم صهیونسیتی رقم می‌خورد گفت: عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی از ویژگی‌هایی است که برای دوران نوجوانی ذکر می‌کنند. در این دوران است که روحیه عدالت‌جویی و انسانیت پرورش پیدا می‌کند. شما دختران باید به این موضوع افتخار کنید که عالم هستی به شما نگاه ویژه‌ای دارد. 

وی با اشاره به اینکه پرورش کل انسانیت به دوش مادران گذاشته شده است گفت: مادر محور اصلی خانواده است که این موضوع را باید به عنوان لطف هستی تلقی کرد؛ بنابراین پرورش دختران اولویت و جایگاه خاص خود را دارد.

خزعلی با اشاره به وجود موانع در رشد بانوان کشورمان گفت: در سیاستگذاری‌هایی که از سوی رهبر معظم انقلاب ذکر شده موضوعاتی چون رشد بانوان، برداشتن موانع از پیشرفت آنها و توجه به ارتقا و جایگاه خانواده توجه شده است. خانم‌ها به دلیل جایگاه خود در خانواده و محوریتی که در آموزش دارند در اولویت قرار می‌گیرند.

معاون رئیس جمهور افزود: در سال‌های اخیر بیشترین تعداد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها از دختران بودند. امسال ۶۱ درصد پذیرفته شدگان کنکور از دختران بودند.

وی با اشاره به طرح آذر گفت: در طرح آذر که مخصوص آموزش دختران و زنان روستایی است؛ هر یک از دختران به تعدادی از زنان اقوام خود سواد یاد دادند. طرح آذر برای سوادآموزی زنان عشایر و روستایی بود که به همت دختران با موفقیت انجام شد.

خزعلی ابراز امیدواری کرد که خانواده‌ها تلاش و هماهنگی بیشتری با وزارت آموزش و پرورش برای تربیت دختران داشته باشند.

وی با اشاره به همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: جشنواره‌ای را با محوریت خانواده در نظر گرفتیم که از بخش‌هایی همچون خانواده و کودک، خانواده و بازی، خانواده و تربیت و خانواده و مهارت آموزی تشکیل شده است و هدف از این جشنواره شناساندن ظرفیت‌های تربیتی خانواده‌ها است.

 کشف استعدادها و توانایی دختران در ۹ محور 

عاطفه سادات مدبرنژاد، مشاور امور زنان و خانواده وزیر آموزش و پرورش در این مراسم بیان کرد: جشنواره ملی بهیندخت از اردیبهشت امسال همزمان با تولد حضرت معصومه(س) با هدف پرورش هویت اسلامی-ایرانی از طریق شناسایی، کشف استعدادها و توانایی دختران در ۹ محور در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و دختران دانشجو معلم برگزار شد. 

وی در رابطه با محورهای جشنواره شرح داد: در مقطع ابتدایی نقاشی با موضوع آزاد و خطاطی با موضوع باب ششم گلستان سعدی، مقطع متوسطه اول با موضوع تولید پادکست، دلنوشته، عکس نوشته، مقطع متوسطه دوم با موضوع شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» در رابطه با کار آفرینی، پادکست و در بین دانشجو معلمان با موضوع تولید ویدیو کلیپ با موضوع نقش دختران در خانواده و جامعه با تاکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی بود.

وی افزود: ۴۲۷ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد که برگزیدگان امروز معرفی خواهند شد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره ملی بهیندخت تقدیر شد.

این خبر تکمیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha