مداحی برای حضرت زهرا(س) باید وحدت‌آفرین باشد
کد خبر: 4186217
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
مرتضی طاهری:

مداحی برای حضرت زهرا(س) باید وحدت‌آفرین باشد

رئیس هیئت‌ مدیره خانه مداحان با بیان اینکه از ویژگی‌های مهم در مداحی برای بی‌بی فاطمه(س)، جهاد تبیین و اشاره به مصیبت بدون صراحت است، گفت: گاهی تصور می‌کنیم که اگر به صراحت به مقدسات دیگران بتازیم، اوج شیعه‌گری و عشق‌ورزی به اهل بیت(ع) خواهد بود؛ در حالی که این‌گونه نیست؛ خود حضرت امیر(ع) قادر به برخورد با افرادی بودند که به ایشان و خانواده آن حضرت ظلم کردند، اما به‌خاطر حفظ کیان اسلام و وحدت جامعه اسلامی از بسیاری از حقوقی که می‌توانستند احیا کنند، گذشتند.

مرتضی طاهریمرتضی طاهری، رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان در گفت‌و‌گو با ایکنا، به ویژگی‌های منحصر به فرد مداحی ایام فاطمیه نسبت به دیگر ایام و مناسبت‌های مذهبی اشاره و اظهار کرد: اولین ویژگی مداحی برای حضرات زهرا(س) جهاد تبیین است. جهاد تبیین بدان معناست که باید زوایای پنهان مجاهدت‌ها و زندگی حضرت زهرا(س) در بیان ذکر مصائب ایشان و شعرها گنجانده شود.

وی افزود: بسیاری از مسائل از ویژگی‌های برجسته زندگی، مجاهدت و ایثار خانواده حضرت زهرا(س) در زیر چتر بحث‌های عاطفی و احساسی مغفول مانده و بدان‌ها توجهی نشده است که مداحان باید در این زمینه بیشتر تلاش کرده و آثار زندگی حضرت زهرا(س) و خانواده ایشان را در ذکر مصائب ایشان برای مردم ارائه کنند. 

اشاره به مصیبت بدون صراحت 

طاهری ادامه داد: دومین ویژگی مداحی برای بی‌بی فاطمه(س)، اشاره به مصیبت بدون صراحت است. گاهی ممکن است در صراحت بیان و مداحی‌های صریح مسائلی مطرح شود که شاید با مقدسات دیگران برخورد کند که این خواست ائمه معصومین(ع)‌ نیست. 

رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان تصریح کرد: گاهی اوقات تصور می‌کنیم که اگر به صراحت به مقدسات دیگران بتازیم، اوج شیعه‌گری و عشق‌ورزی به اهل بیت(ع) خواهد بود؛ در حالی که این‌گونه نیست؛ چراکه اگر این‌گونه بود، خود حضرت امیر(ع) قادر به برخورد با افرادی بودند که به ایشان و خانواده آن حضرت ظلم کردند. اما امیرالمؤمنین(ع) به خاطر حفظ کیان اسلام و وحدت جامعه اسلامی از بسیاری از حقوقی که می‌توانستند احیا کنند، گذشتند و مظلومیت و محرومیت‌ها را پذیرفتند تا اصل اسلام و توحید باقی بماند وگرنه امروز هیچ موردی از اسلام و دین باقی نمی‌ماند.

مداحی وحدت آفرین

طاهری با بیان اینکه مداحی برای حضرت زهرا(س) باید وحدت‌آفرین باشد، بیان کرد: البته اثرات و برکات صبر امیرالمؤمنین(ع) نیز همین بود که امروز مشاهده می‌کنیم تمامی جهانیان به حقانیت این خانواده بیش از پیش وقوف پیدا کرده و این مسئله به دلیل همان تحمل مشکلات و مصائب از سوی امیرالمؤمنین(ع) بود. شاید اگر آن روز تحمل حضرت امیر(ع) نبود و ایشان در برابر ظالمان ایستاده و با آن‌ها برخورد می‌کردند، امروز شاهد این برکات نبودیم. 

رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان ادامه داد: ویژگی بعدی مداحی برای حضرت زهرا(س) عنایت و توجه به مسائل پیرامونی و تلفیق این مسائل با یکدیگر است. اما مصائبی که بر خاندان عترت و طهارت(ع) وارد شد، قطعاً هیچ شبیه و مانندی ندارد و آن‌قدر سنگین و بی‌نظیر است که نظیری ندارد. اما امروز جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد و رژیم صهیونیستی اقدام به قتل عام مردم مظلوم غزه می‌کند، واقعاً جنایات دردناکی است و یکی از نکاتی که باید در ایام فاطمیه بدان توجه کنیم، اشاره به این جنایات است. 

توجه به جهاد تبیین در مداحی 

وی تصریح کرد: لذا مداحان باید بعد از ذکر مصائب حضرت زهرا(س) به جهاد تبیین پرداخته و مسائل مهم جهان اسلام و نکات روز را برای جامعه بیان کنند. حضرت زهرا(س) در دوران بعد از وفات پیامبر(ص) به درب خانه مهاجران و انصار رفته و از مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) با جهاد تبیین دفاع می‌کردند. لذا مداحان نیز باید امروز به نکات روز پرداخته و در مداحی خود به جهاد تبیین برای جامعه بپردازند.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان اظهار کرد: بنابراین، مداحان می‌توانند مسئله جهاد تبیین را در اشعار و اذکار خود بیان کرده و به مردم ارائه دهند تا آحاد جامعه نیز در جریان مسائل روز قرار گرفته و آگاهی کاملی نسبت به تمامی مسائل داشته باشند.         

انتهای پیام
captcha