ارتقای جایگاه دعاخوانی در استان‌ها نیازمند سیاستگذاری کلان است
کد خبر: 4186689
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

ارتقای جایگاه دعاخوانی در استان‌ها نیازمند سیاستگذاری کلان است

دعاخوان برگزیده چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ارتقای جایگاه دعاخوانی در استان‌ها را نیازمند سیاستگذاری صحیح در سطح کلان مطرح کرد و گفت: تأثیرات دعا در فرهنگ اسلامی و اهمیت دعاخوانی در سلامت روانی جامعه بر هیچ کسی پوشیده نیست لذا جا دارد متولیان امر برای پررنگ کردن دعاخوانی در بین اقشار مختلف مردم برنامه‌ریزی کنند.

سجاد براتی بنی، دعاخوان ممتاز کشور

سجاد براتی، دارنده رتبه سوم کشوری در چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته دعاخوانی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با قدردانی از میزبانی پرشکوه خراسان شمالی از این رویداد بزرگ و فرهیختگان قرآنی کشور، اظهار کرد: این اتفاق مهم قرآنی در تمامی ابعاد از اسکان و غذا، محل مسابقات، صوت سالن و برنامه‌های متنوع جنبی گرفته تا همراهی مسئولان کشوری و استانی و نیز استقبال مردم در سطح عالی بود و با وجود بُعد مسافت، حضور در این مسابقات تجربه زیبا و ماندگاری برای ما است.

وی با ابراز خرسندی از همراهی خوب اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در اعزام متسابقان برگزیده استان به مرحله نهایی مسابقات در خراسان شمالی، ادامه داد: با وجود تمام مشکلاتی که در حوزه اعتبارات قرآنی وجود دارد، اوقاف استان امسال برای اولین بار بلیط رفت و برگشت هوایی متسابقان اعزامی به مرحله نهایی در بجنورد و نیز مبلغ تنخواه این سفر را تهیه کرد که جای بسی تقدیر دارد.

براتی بیان کرد: همچنین برای اولین‌بار، درخواست بنده از اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برای حضور در محضر اساتید برای تقویت و ارتقای سطح مساعدت شد و رئیس این اداره هزینه را تأمین کرد تا بتوانم به‌موقع و به‌جا در ایام منتهی به مسابقات آماده‌سازی لازم را داشته باشم.

این چهره قرآنی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه داوری رشته دعاخوانی همچنان محل انتقاد است، توضیح داد: به‌ویژه در بخش لحن به امتیازدهی یکی از اساتید داور انتقاد داشتم با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بالاترین نمره را در لحن کسب می‌کردم و نمره پایین امسال باعث تنزل رتبه‌ام شد. 

توفیق چهارمحال‌وبختیاری در پرورش دعاخوان

براتی در پاسخ به این پرسش که چرا چهارمحال‌وبختیاری در رشته دعاخوانی در مقایسه با دیگر رشته‌های آوایی مانند تحقیق و ترتیل مسابقات سراسری موفق‌تر است، تصریح کرد: دلیل نخست مربوط به بالا بودن ارتفاع استان ما از سطح دریا است که باعث می‌شود صداها درشت، بم و کوک باشد و اهالی این منطقه دارای شرایط بدنی خوب و حنجره قوی و قدرت و لطافت صدا هستند؛ بنده مشاهده می‌کنم متسابقان جنوب لحن خوبی دارند اما قدرت صدا ندارند. 

وی افزود: در واقع اهالی این استان به دلیل پاک بودن آب و هوای منطقه که از هرگونه آلودگی دور است، صوت‌های خوبی دارند، آب این منطقه پاک است و این نعمت را بسیاری از مناطق دیگر ندارند.

این دعاخوان برجسته کشور دلیل دوم را ناظر بر پررنگ بودن قرائت دعا در بین مردم دانست و گفت: این موضوع باعث شده که در مسئله دعاخوانی تبلیغ و کار زیادی صورت بگیرد و چه بسا اگر در قرائت و حفظ هم همین میزان وقت بگذاریم و تبلیغ شود، در آنها نیز موفق خواهیم بود. 

براتی دعاخوانی را رشته‌ای به مراتب دشوارتر از قرائت ترتیل و تحقیق دانست و توضیح داد: بر طبق آیین‌نامه داوری مسابقات سراسری قرآن، در قرائت، قاری یا مرتل این فرصت را دارند که در بین هر فراز که قرائت می‌کنند چند ثانیه نفس تازه کنند و توقف و فکر داشته باشند اما دعاخوان حق مکث ندارد و در ضمن اینکه تمامی قواعد تجوید و صوت و لحن و اصول اجرا و... را رعایت می‌کند باید یک‌نفس یعنی بدون وقفه بخواند زیرا کوچک‌ترین مکث باعث کسر امتیاز می‌شود که این دشوار است.

وی تصریح کرد: تغییرات هر ساله آیین‌نامه دعاخوانی نیز دشواری دیگری است که با توجه به نوپا بودن این رشته در عرصه مسابقات قرآن اوقاف، این اصلاحات و تغییرات صورت می‌گیرد مثلاً امسال در آیین‌نامه قید شده بود که دعاخوان باید از الحان موسیقی سنتی استفاده کند. لذا به نظرم یادگیری و تمرین و تسلط بر دعاخوانی بعد از حفظ، دومین رشته دشوار محسوب می‌شود.

براتی به نقش دعاخوان‌ها در ایجاد فضای معنوی در جامعه، بیان کرد: به نظرم یک دعاخوان اگر بتواند یک سنگر و میعادگاه در مسجد یا تکیه یا هیئت داشته و هر هفته اجرای دعا داشته باشد، خواهد توانست تأثیر معنوی لازم را بر جامعه پیرامونی خود ایفا کند یعنی این رویکرد هم باعث جذب مخاطب می‌شود و هم بستری است تا خودش سبک‌های مختلف را تمرین کند و ارتقا یابد. 

راهکارهای توجه بیشتر مردم به برکات دعاخوانی 

وی با ابراز تأسف از کم‌رنگ بودن فعالیت مساجد و حسینیه‌ها و تکایا در برپایی برنامه‌های مذهبی و فرهنگی هفتگی به‌ویژه بعد از کرونا، تصریح کرد: در گذشته به‌ویژه در شهر بن هفته‌هایی نبود که مراسم قرائت دعاهای کمیل و ندبه و زیارت عاشورا و... برگزار نشود اما به علت‌های گوناگون این برنامه‌ها کم‌رنگ شده است.

براتی تغییر ذائقه مخاطب را نیز یادآور شد و افزود: در گذشته در هیئات مذهبی قرائت دعا و مناجات همیشه برپا بود امروزه اما مردم بیشتر نوحه و روضه و سینه‌زنی را می‌پسندند. بنده از شش سال قبل در دعاخوانی شرکت داشته حائز پنج رتبه هستم و این پرسش را دارم که تا کنون کدام مسئول یا نهاد از بنده برای قرائت دعا در برنامه‌ها دعوت کرده است؟ یا کدام مسئول قرآنی از بنده خواسته است که یک ساعت آموزش برای علاقه‌مندان برپا کنم؟ 

چهره قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با مهم ارزیابی کردن مطالبه‌گری جامعه قرآنی، بیان کرد: مطالبه‌گر بودن قرآنیان یک سوی ماجرا است اما انتقادپذیری و سعه صدر مسئولان مسئله مهم‌تری است که امیدواریم در مسئولان استان بیش از پیش شاهد این روحیه باشیم. 

براتی ارتقای جایگاه دعاخوانی در استان‌ها را نیازمند سیاستگذاری صحیح در سطح کلان مطرح کرد و توضیح داد: تأثیرات دعا در فرهنگ اسلامی و اهمیت دعاخوانی در سلامت روانی جامعه بر هیچ کسی پوشیده نیست لذا جا دارد متولیان امر برای پررنگ کردن دعاخوانی در بین اقشار مختلف مردم برنامه‌ریزی کنند؛ مثلاً می‌توان تفاهم‌نامه‌هایی با ارشاد، سازمان تبلیغات، کانون‌های مساجد، بسیج و... منعقد کرد تا هر نهادی در حوزه فعالیت خود برنامه‌های دعاخوانی را طراحی و ساماندهی کند. 

وی با تأکید بر اینکه همین برنامه‌ریزی برای قرائت قرآن نیز باید اتفاق بیفتد، بیان کرد: بنده یک‌بار به دوستان قرآنی پیشنهاد دادم حال که مسئولان ما در خواب هستند خودمان به‌صورت خودجوش یک گروه یا کاروان متشکل از دعاخوان، قاری، مرتل و حافظ، مؤذن و مجری تشکیل دهیم و برنامه هفتگی در مساجد استان برگزار کنیم و این کار را رسانه‌ای کنیم تا شاید متولیان فرهنگی و قرآنی هم حرکتی به خود بدهند. این برنامه متأسفانه با همکاری لازم همراه نبود و این طرح در نطفه خفه شد.

چهره قرآنی چهارمحال‌وبختیاری راه‌اندازی کاروان قرآنی از سوی اداره اوقاف استان را یادآور شد و گفت: زمانی این کاروان موفق خواهد بود که از ظرفیت استان در تمامی ابعاد استفاده شود؛ ما بالغ بر ۱۰۰ امام‌زاده واجب‌التعظیم در استان داریم و پرسش اینجاست که چه تعداد از مراکز فرهنگی این اماکن مقدس در طول ماه برنامه‌های قرآنی دارند که مردم مشارکت کنند و سر و صدا هم کرده باشد؟

انتهای پیام
captcha