تحول در نظام آموزشی بدون پیوند با زبان تصویر محقق نمی‌شود
کد خبر: 4190357
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
محمد خزاعی:

تحول در نظام آموزشی بدون پیوند با زبان تصویر محقق نمی‌شود

رئیس سازمان سینمایی در آیین اختتامیه پنجاه‌و‌سومین جشنواره فیلم رشد گفت: تحول در نظام آموزشی ما بدون پیوند خوردن با زبان تصویر امکان پذیر نیست و احیای جشنواره رشد‌ می‌تواند به احیای فیلم‌های آموزشی در کشور کمک کند.

برگزیدگان جشنواره فیلم رشد

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم رشد با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش امروز ششم دی در باغ کتاب تهران برگزار شد.

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره فرصتی کم‌نظیر برای نشان دادن اثر و اهمیت هنر در عرصه یادگیری است، گفت: آموزش و پرورش هر کشوری سیمای آینده آن کشور را به ترسیم می‌کشد. مدرسه جایی است که آینده در آن ساخته می‌شود، اگر مدرسه مملو از هنر و آموزش با زبان هنر باشد ببینید چه آینده روشنی خواهیم داشت. ایران قوی را مدرسه قوی می‌سازد. اگر فرهنگ، اقتصاد و جامعه قوی می‌خواهیم باید گل‌های درون مدرسه را سرزنده بار بیاوریم. آموزش و پرورش آئینه عملکرد تمام مدیران و مسئولان در قبال ساختن آینده است. برخی وقتی به آئینه می‌نگرند، آئینه را می‌شکنند.

وی اضافه کرد: اولین جایی که از ناهماهنگی مسئولان آسیب می‌بیند، مدرسه است. اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم از مدرسه، در مدرسه و با مدرسه باید عمل کنیم. این جشنواره سعی می‌کند فاصله معلمان با آینده را کاهش دهد. گاهی یک فیلم می‌تواند به اندازه نیم‌ سال تحصیلی به آینده نزدیک می‌کند. دانش‌آموزی که بخش عمده زندگی خود را به معنای عام در رسانه می‌گذراند، نمی‌توان روی نیمکت نشاند و تنها با کتاب او را آموزش داد بلکه باید آموزش به او را با استفاده از هنر انجام داد.

صحرایی با بیان اینکه هدف چنین جشنواره‌هایی این است که معلمان را از ایستایی به پویایی برسانند، گفت: آموزش و پرورش با درک اهمیت فیلم و هنر و کارهای گروهی به یاری آموزش سنتی برود. این جشنواره جلوه‌ای از زیبایی‌های درون نظام آموزش و پرورش است. این جشنواره نمادی از توانایی معلمان، فرهنگیان و فرهنگ‌ دوستان این مرز و بوم است.

وی با بیان اینکه جشنواره پس از پایان اختتامیه آغاز می‌شود لذا باید نمایش گسترده فیلم‌های جشنواره در مدارس انجام شود، افزود: باید جمعیت ۱۶ میلیونی دانش‌آموزان کشور آثار این جشنواره را ببینند و برای هنرمندان بین‌المللی جشنواره هدایای فرهنگی کشورمان را ارسال کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه کشور به هنرستان‌ها رفتند. تأسیس ۲۰۰ رشته در هنرستان‌ها، نویدبخش استعدادیابی دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه در اکثر استان‌های کشور هنرستان‌های ویژه در دست راه‌اندازی هستند، اظهار کرد: راه‌اندازی هنرستان‌های هنری در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است.

همچنین حسین عبادتی، دبیر جشنواره فیلم رشد در این مراسم با اشاره به این مطلب که فراخوان ارسال آثار این رویداد هنری از مهر منتشر شد، با بیان اینکه سه هزار و 760 اثر از 60 کشور دنیا در این رویداد حضور داشتند، گفت: جشنواره فیلم رشد قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی ایران و سومین جشنواره آموزشی دنیا است.

وی افزود: هزار و 393 اثر به مرحله داوری نهایی راه پیدا کردند. اعلام می‌کنم از سینماهای کشور تا کلاس‌های درس مخاطب اصلی بسته‌های آموزشی جشنواره فیلم رشد هستند. در این راستا سه هزار نمایش فیلم را در کشور خواهیم داشت که شامل چهار و نیم میلیون مخاطب می‌شود.

در ادامه اختتامیه سردار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بیان کرد: در حوزه پیشگیری اولویت ما آموزش پرورش و دانش‌آموزان هستند زیرا دوران جوانی و نوجوانی مهم‌ترین دوران برای پیشگیری از اعتیاد است. در حوزه تصویر باید از بستر هنر استفاده کرد زیرا هیچ بستری مهم‌تر از هنر نیست و هنر باید به گونه‌ای عمل کند که آسیب‌ها و بدی‌ها زشت نشان داده شود و ما بر این امر اعتقاد داریم.

وی ادامه داد: در میان هنرها صنعت سینما مهم‌ترین نقش را دارد، زیرا منظومه‌ای از تمام هنرها است. فیلم شامل تمام هنرها است و ما در این مراسم اعلام می‌کنیم در موضوع پیشگیری از اعتیاد از همه هنرمندان کمک می‌خواهیم و از آن‌ها مدد می‌طلبیم. در حوزه آسیب‌ها هیچ طرحی بهتر از پیشگیری نیست و هنر کمک شایانی به این مقوله می‌کند. ما طرح یاریگران زندگی را با کمک وزارت آموزش و پرورش درحال انجام هستیم و خواهش می‌کنم همه ما در این راه به یک دیگر یاری برسانیم.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی دیگر نیز در این مراسم، اظهار کرد: تشکر می‌کنم از دست اندرکاران قدیمی‌ترین‌ جشنواره ‌سینمای ایران که‌ تلاش کردند با نگاه متفاوت و خلاقانه این دوره جشنواره را برگزار کنند. تحول در نظام آموزشی ما بدون پیوند خوردن با زبان تصویر امکان‌پذیر نیست و احیای جشنواره رشد‌ می‌تواند به احیای فیلم‌های آموزشی در کشور کمک کند. جشنواره رشد مهم‌ترین بستر برای نمایش کارکردهای تصویر در نظام‌ تعیلم‌ و تربیت است، تأثیر یک تصویر یا فیلم‌ می‌تواند چندین برابر یک کتاب باشد.

وی افزود: امروز آموزش در دنیا بر اساس مدیای تصویر شکل گرفته و جهان جدیدی در تکنولوژی نظام آموزشی شکل گرفته است. اگر می‌خواهید بدانید کشوری توسعه می‌یابد یا نمی‌خواهید سراغ فناوری‌ها، کارخانه‌ها ‌و ابزار و آلات تکنولوژیکی که استفاده‌ می‌‌کنند ‌بروید اینها را به راحتی می‌توان خرید یا کپی کرد مثل خیلی از کشورهای منطقه برای دیدن‌ توسعه‌ به‌ پیش دبستان‌ها و دبستان بروید ببینید آن‌ها چگونه بچه‌ها را آموزش می‌دهند و چه‌ چیزی آموزش می‌دهند؟

رئیس سازمان سینمایی در پایان سخنانش تصریح کرد: ما ظرفیت‌ نیروی انسانی بی‌نظیری داریم‌ که‌ کشورهای‌ منطقه ‌در حسرت آن هستند. باید از همه‌ این ظرفیت‌های انسانی در عرصه سینمای، کوتاه، بلند، مستند و پویانمایی و ظرفیت دانش‌آموزی برای توسعه آموزشی تصویرمحور بهره‌ گرفت. آموزش و پرورش در کشور وقتی موفق‌ می‌شود که تکنولوژی‌های تصویری مدرن خود را گسترش دهد.

برگزیدگان:
جوایز فیلمنامه فرهنگیان فیلمساز
لوح تقدیر: راضیه یوسفی برای فیلمنامه «پوستر»
دیپلم افتخار: فاطمه داودی مازندرانی برای فیلمنامه «راه‌پله»
تندیس زرین: سید احسان حسینی برای فیلمنامه «آشغال»
تندیس سیمین: مهران سلطانیان برای فیلمنامه «بابا نگهدار»

جوایز فیلمنامه‌ها در بخش آزاد
قدردانی: عباس قدیرمحسنی برای فیلمنامه «یک جای دور»
دیپلم افتخار: فردین انصاری برای فیلمنامه «به شرط»
تندیس سیمین: اسماعیل عظیمی برای فیلمنامه «بچه‌خوان»
تندیس زرین: محسن دانشور برای فیلمنامه «ممدوک»
سپس جوایز ویژه دبیر و همچنین حامی جشنواره به این شرح اهدا شدند:
نشان ویژه ایثار و ازخودگذشتگی: فیلم «شورشی» علی سلمانی
جایزه ویژه هیأت داوران: در بخش فیلمنامه: صدیقه حسن‌زاده برای «شیران»
جایزه ویژه «یاریگران زندگی»: «تکیه‌گاه» مصطفی کرملو

بخش بین‌الملل جشنواره
بخش فیلم‌های مستند کوتاه:
دیپلم افتخار: «ذهن ما» یان رودریگز از مکزیک، «پروژه لوکا» سرخیو ساندوا از اسپانیا، «رویای یک اسب» مرجان خسروی از ایران
تندیس سیمین: «بی‌پناه» سیما سررشته‌داری از ایران
تندیس زرین: «مامان من به فضا می‌رم» آندرانیک سارگسیان از روسیه
بخش فیلم‌های بلند مستند:
تندیس سیمین: «سیاره خاک» مارک ورکرک از هلند
تندیس زرین: «ماجرای سال آخر» مهدی جین‌شناس از ایران
بخش فیلم‌های پویانمایی:
دیپلم افتخار: «روح قلب بررگ» از انگلستان
تندیس سیمین: «نسل آلفا» از برزیل
تندیس زرین: «ده سالگی» فاطمه جعفری از ایران

جوایز بخش ملی
بخش فیلم‌های دانش‌آموزان فیلمساز:
مستند کوتاه دانش‌آموزان فیلمساز: دیپلم افتخار: «میدون» علی و کوثر استودان
بخش پویانمایی دانش‌آموزان فیلمساز: تندیس زرین: زیبا معروفی برای «اتصال»
بخش فیلم‌های کوتاه دانش‌آموزان فیلمساز: تندیس زرین: آیلین محمودزاده برای «تحفه»
بخش فیلم‌های فرهنگیان فیلمساز:
مستند کوتاه: تندیس زرین: «قدم‌های محکم» حدیث نریمانی
پویانمایی: تندیس سیمین: زهره تاج‌پیکر برای «دیوار»
تندیس زرین: حاتم ساعدپناه برای «سرزمین سبز»
داستانی کوتاه: تندیس زرین: هادی خدیو برای «اتاق گفتگو»


جوایز فیلم‌های بلند داستانی بین‌الملل:
بخش فیلم‌های کوتاه داستانی:
دیپلم افتخار: «آن بالا هوا سرد است» و «دو زندگی سپیده»، تندیس زرین: «جان داد» فاطمه جعفری
بخش فیلم‌های بلند داستانی:
دیپلم افتخار: «۷۶۰۰» به تهیه‌کنندگی علی اسیوند
تندیس سیمین: «کاپیتان» به تهیه‌کنندگی سید صابر امامی
تندیس زرین: «تیگار تاچ»
جایزه ویژه هیئت داوران: پویانمایی «بچه‌زرن

انتهای پیام
captcha