الگوی تعاونی مشاغل خانگی به عدالت نزدیک‌تر است
کد خبر: 4191620
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
خانی در گفت‌وگو با ایکنا تشرح کرد:

الگوی تعاونی مشاغل خانگی به عدالت نزدیک‌تر است

کارشناس کسب و کار با بیان اینکه در مدل تعاونی مشاغل خانگی همه اعضا از استقلال برخوردارند، گفت: مدل تعاونی مشاغل خانگی هم به عدالت نزدیک‌تر بوده و هم اینکه از حیث مدیریتی بیشتر قابل دفاع است.

مسلم خانی

مسلم خانی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش تعاونی‌ها در تقویت مشاغل خانگی گفت: اگر مشاغل خانگی در قالب تعاونی‌ها سامان‌دهی شوند حتماً بهره‌وری بالاتری خواهند داشت، چون تعاونی‌ها موجب می‌شوند صاحبان مشاغل خانگی در یک انسجام، نظم و تقسیم کار مشخصی قرار بگیرند و براساس آن تقسیم کار فعالیت‌هایشان را عهده‌دار شوند و از همه مهمتر در این تعاونی‌ها امکان تولید انبوه، بازاریابی، فروش، برندسازی و موضوعات مختلف با کالا و خدمات به صورت حرفه‌ای فراهم خواهد شد.

وی افزود: به عنوان مثال اگر یک تعاونی شاغلان حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم و فعالان این حوزه در این تعاونی عضویت پیدا کنند یک تعدادی از اعضا در حوزه برنامه‌نویسی و مسائل فنی فعالیت خواهند کرد و یک تعدادی هم به صورت خاص در موضوع پروژه‌یابی و تعدادی هم در حوزه مسائل حقوقی قراردادها و تعدادی دیگر هم در حوزه روابط عمومی و تبلیغات و امثالهم به فعالیت می‌پردازند؛ لذا تعاونی‌های مشاغل خانگی به نوعی نقش خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کارهای خرد و خانگی را در ایران عهده‌دار هستند.

نقش تعاونی‌های مشاغل خانگی در کاهش هزینه تولید

این کارشناس حوزه کسب و کار بیان کرد: قطعاً اگر از طریق تعاونی‌ها، مشاغل خرد و منفرد را سامان‎‌دهی کنیم باعث خواهیم شد هم هزینه تمام‌شده کالا و خدمت کاهش یابد و هم امکان بازاریابی و فروش محصولات با سرعت بیشتر و حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود و از سوی دیگر امکان خلق برند برای کالا و خدمات به وجود می‌آید و از همه مهمتر امکان استانداردسازی کالا و خدمت در دو سطح داخلی و خارج فراهم می‌شود.

خانی با بیان اینکه تعاونی‌های مشاغل خانگی موجب می‌شوند امکان رقابت میان مشاغل یا کارآفرینان خانگی با کارآفرینان کوچک و متوسط در کشور فراهم شود، گفت: در حقیقت تعاونی‌های مشاغل خانگی باعث می‌شوند تا کالاها و خدماتی که درون منازل تولید می‌شوند در بازار جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کانون مشاغل خانگی حضور پشتیبان‌های مشاغل خانگی را به رسمیت شناخته و یکی از بهترین پشتیبان‌های مشاغل خانگی در ایران می‌تواند تعاونی‌ها باشند؛ به دلیل اینکه در تعاونی‌ها رابطه کارفرمایی و کارگری یا رابطه استثمار نیروی کار وجود ندارد بلکه در این مدل تعاونی همه مشاغل خانگی سهام‌دار هستند و از فرصت مدیریت کسب و کار تعاونی‌هایشان برخوردارند و همچنین اگر سودی عاید تعاونی می‌شود این سود میان همه اعضا توزیع خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در مدل تعاونی مشاغل خانگی همه اعضا از استقلال برخوردارند، گفت: مدل تعاونی مشاغل خانگی هم به عدالت نزدیک‌تر بوده و هم اینکه از حیث مدیریتی بیشتر قابل دفاع است.

خانی درباره نقش تأمین مالی جمعی یا صندوق‌های قرض‌الحسنه در تقویت مشاغل خانگی اظهار کرد: یک مدل بسیار خوبی که برای تأمین مالی مشاغل خانگی در دنیا تجربه شده و در ایران هم تجربه‌های محدود قابل قبولی در این حوزه داریم تأمین مالی جمعی است. در تأمین مالی جمعی مشاغل خانگی، شاغلان این حوزه خودشان صندوق‌های مشترک ایجاد می‌کنند.

وی در این باره گفت: مثلاً ممکن است یک تعاونی که به عنوان مشاغل خانگی در حوزه فرآوری مواد غذایی فعالیت دارد و دو هزار نفر در آن عضو هستند ممکن است این دو هزار نفر آورده‌هایی برای این صندوق بیاورند و این آورده‌ها تبدیل به یک سرمایه قابل قبول شوند و همچنین با استفاده از این آورده‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که در بانک‌‎ها انجام می‌دهند، نوعی بانک‌پذیری هم برای مشاغل خانگی به وجود می‌آید.

لزوم انجام تأمین مالی جمعی برای کسب و کارهای خانگی

کارشناس کسب و کار تأکید کرد: لذا مدل تأمین مالی جمعی که شامل صندوق‌های مشترک مشاغل خانگی است می‌تواند جایگزین نظام بانکی باشد. در استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر و دیگر استان‌ها، مدل تأمین مالی جمعی در مشاغل خانگی را شاهد هستیم و موجب شده فعالان این حوزه با استفاده از گردآوری و تجمیع آورده‌های اعضا بخش بزرگی از سرمایه‌های مورد نیازشان برای کسب و کارشان را تأمین کنند و دیگر نیازمند نظام بانکی و بروکراسی بانکی نیستند.

خانی گفت: مدل تأمین مالی جمعی به عنوان یک مدل مترقی برای شاغلان خانگی قلمداد می‌‎شود و تجربه‌هایی که در ایران و دیگر کشورها وجود داشته این مطلب را مورد تأیید و تأکید قرار می‌‎دهد و این باعث می‌شود هم سرعت کار افزایش یابد و هم اینکه چون پول و سرمایه منبعث از بهره‌های بانکی و خرید از نظام بانکی نیست، هزینه تمام‌شده کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن موجب کاهش قیمت کالا و خدمت می‌‎شود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha