دانشگاه‌ها نقش مهمی در همسو کردن منافع فردی و ملی دارند
کد خبر: 4201123
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه‌ها نقش مهمی در همسو کردن منافع فردی و ملی دارند

محمدعلی زلفی‌گل اظهار کرد: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که منافع فردی با منافع ملی همسو نیست و لذا باید راهکاری اندیشه شود تا این مشکل برطرف شود و در این عرصه ظرفیت‌ دانشگاه‌ها را باید به کار گرفت.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین جشنواره علمی شهید چمران که صبح امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری این جشنواره ابتکار مبارکی است، گفت: در اینجا اعلام می‌کنم جایزه نفرات برتر در این جشنواره هرچقدر هست به همان اندازه هم وزارت علوم مبلغی را در نظر گرفته به عبارتی این جایزه دو برابر شده تا انگیزه مضاعف به اساتید داده شود.
 
وی افزود: بسیج اساتید با برگزاری این جشنواره به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و امیدواریم که بسیج دانشجویی هم در این عرصه ورود جدی داشته باشد.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: استعداد ایرانی‌ها بالاتر از متوسط جهانی است و به همین منظور و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، پارک‌های فناوری را رشد و توسعه بخشیدیم و به تعهداتمان در سند دولت مردمی عمل کردیم.
 
زلفی‌گل با بیان اینکه پیشیه تمدنی خودمان را اساس تحول قرار دادیم، اظهار کرد: امروز منشأ دارایی و توانایی در گرو دانایی و عقل و علم است و وجه مشترک همه اینها تجربه است. اگر ما دانا نباشیم نمی‌توانیم از منابع خدادادی استفاده کنیم؛ ما باید بدانیم چگونه از منابع استفاده صحیح کرد تا از خام‌فروشی پرهیز شود و لذا این مهم باید در عرصه‌های مختلف علمی مدنظر قرار گیرد. اگر می‌خواهیم یک جامعه دانا داشته باشیم باید برنامه‌ریزی شود و در یک شب نمی‌توان این مهم را رقم زد و بستر رقم خوردن یک جامعه دانا هم در گرو فرهنگ است.
 
وی ادامه داد: فرهنگ فکر را شکل می‌دهد و فکر هم عمل و اخلاق را شکل می‌دهد. اینکه گفته می‌شود زیاد نباید کار کرد به کل اشتباه است بلکه با کار زیاد است که جامعه پیشرفت می‌کند. باید فرهنگ کار را در کشور نهادینه و گسترش داد.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اساتید دانشگاه باید برای دانشجویان وقت بگذارند، اظهار کرد: در وزارت علوم هم نگاه ماکروسکوپی و هم نگاه میکروسکوپی را مدنظر قرار داده‌ایم؛ یعنی هم برای گروه برنامه داریم و هم برای فرد. مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که منافع فردی با منافع ملی همسو نیست و لذا باید راهکاری اندیشه شود تا این مشکل برطرف شود و در این عرصه ظرفیت‌ دانشگاه‌ها را باید به کار گرفت.
 
زلفی‌گل با بیان اینکه بیش از ۸۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور و بیش از سه میلیون دانشجو وجود دارد، گفت: برای استفاده از ظرفیت اینها باید جورچین یا پازل علمی را مشخص کنیم و معلوم شود بازیگران علمی، صنعتی و پژوهشی چه کسانی هستند. تا امروز بیشتر پژوهش‌های بنیادی مدنظر بوده در صورتی‌که باید انواع مختلف پژوهش یعنی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای را مدنظر قرار دهیم و در این راستا از تجربه جهانی و ظرفیت دیپلماسی علمی استفاده کنیم.
انتهای پیام
captcha