قرآن؛ مهم‌ترین پشتوانه نظام تعلیم و تربیت ایران
کد خبر: 4201250
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
صحرایی بیان کرد:

قرآن؛ مهم‌ترین پشتوانه نظام تعلیم و تربیت ایران

وزیر آموزش و پرورش در آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، با بیان اینکه آموزه‌های قرآن در صدر گزاره‌های رسمی جمهوری اسلامی قرار دارند، گفت: مهم‌ترین پشتوانه نظام تعلیم و تربیت ایران قرآن است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، که عصر امروز چهارشنبه، دوم اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و ولادت با سعادت امام زمان(عج)، گفت: خدا را شاکرم که در جمع حاملان کتاب خدا قرار گرفته‌ام. میان زمین و آسمان رابطه پیوسته‌ای وجود دارد و امام معصوم برقرارکننده این اتصال و ارتباط است. صعود دعا، نماز و عبادت و نزول قرآن کریم جلوه‌های معنوی این عبادت هستند.

وی با بیان اینکه نزول قرآن از جنس تجافی نیست بلکه به معنای تجلی لحظه به لحظه صاحب آن است، افزود: در مقام تفسیر و فهم قرآن باید به حبل الله المتین متصل به آن یعنی پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان مراجعه کرد و از ایشان فهم آن را دریافت کرد. آموزه‌های قرآن در صدر گزاره‌های رسمی جمهوری اسلامی قرار دارند و به تعبیری مهم‌ترین پشتوانه نظام تعلیم و تربیت ایران، قرآن است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در تمامی ساحت‌های شش‌گانه منطبق بر معیار‌ها و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، قرآن مبنا و پایه اصلی است. در حقیقت قرآن قطب‌نمای حرکت و تحول در آموزش تعلیم و تربیت کشور است لذا این نظام تعلیم و تربیت، قرآن‌مدار و عترت محور است.

صحرایی با بیان اینکه قرآن مقدمه‌ای برای تربیت قرآنی است، گفت: برای تحقق این امر، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکار انس با قرآن کریم را در میان دانش‌آموزان مطرح می‌کند. امروز انس با قرآن در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است. انس با قرآن فراتر از تلاوت قرائت و حفظ آن است لذا درک مفهوم انس با قرآن برای دستیابی به هدف غایی ما اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه انس با قرآن لذتی بی‌بدیل و آرامشی دلنشین در روح انسان پدید می‌آورد تا آنجا که به خوی او تبدیل شود، گفت: غایت انس با قرآن، انس با عترت قرآن، انس با پیامبر (ص) و انس با صاحب قرآن یعنی خدای متعال است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش، شناسایی استعداد‌های قرآنی و معرفی آن‌ها در قالب مسابقات و سرمایه‌گذاری نسبت به این استعداد‌ها بود، اظهار کرد: در رویکرد جدید و در راستای سند تحول، مسیر آموزش قرآنی بر پرورش قرآنی پیشی گرفت و همزمان با آموزش عمومی قرآن، استعدادیابی و شوق‌آفرینی و ارائه تصویری شورانگیز و کارآمد از قرآن و دین به دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفت.

صحرایی تصریح کرد: هدف ما این است که دانش‌آموزان قرآن را فرا بگیرند و تربیتی قرآنی داشته باشند و قرآن در سینه و جان آنان جای بگیرد. چنین تربیتی، انسان‌هایی فرهیخته، آزاداندیش و انقلابی که دل در گروی محبت اهل بیت(ع) دارند را می‌سازد. در واقع از مسیر محبت عترت نیز انس با قرآن هم حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش ایران قرآن از پایه ابتدایی آموزش داده می‌شود و به طور پیوسته در طول ۹ سال آموزش داده می‌شود، گفت: به منظور ارتقای مهارت‌های قرآنی معلمان همه ساله دوره‌های توانمندسازی قرآنی برگزار می‌شود و در حال حاضر معاون پرورشی آموزش و پروش طرحی به نام اتقان را در این عرصه برگزار می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تولید و بارگذاری ۱۳۰۰ فیلم در قالب رمزینه‌های سریع‌پاسخ، با هدف تقویت قرآن انجام شده است. همچنین چاپ بیش از ۱۳ میلیون کتاب قرآن از افتخارات آموزش و پرورش است. بیش از ۸۳۰ دارالقرآن آموزش و پرورش مشغول آموزش به دانش‌آموزان هستند و مسابقات قرآنی از آموزشگاهی تا جهانی در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، آئین افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه همزمان با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل طی ۲۷ بهمن تا ۱ اسفندماه، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان و دختران در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار شد.

مخاطبان ایکنا می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران جزئیات این رویداد را پیگیر باشند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا نباتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۵ - ۰۰:۲۸
0
0
طرح اتقان بر اساس اقدام ملی دو از راهبرد دوم سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم طراحی شد. اما استحاله شد.

قرار بود معلمان ابتدایی در زمینه ارتقاء صلاحیت های حرفه ای سطح بندی شوند اما این دوره از دست سازمان پژوهش خارج و توسط معاونت پرورشی به آموزش روخوانی معلمان اختصاص یافت. ...

این نوع قصه های پر درد تمامی ندارد.
captcha