ارائه ۲۵ نوع خدمت به زائران غیرایرانی حرم رضوی
کد خبر: 4206822
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
سیدمحمد ذوالفقاری:

ارائه ۲۵ نوع خدمت به زائران غیرایرانی حرم رضوی

مدیریت زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی گفت: هدف ما این است زائر یک زیارت به یادماندنی، روح‌بخش و همراه با توشه معنوی داشته باشد. در همین راستا ماموریت ما تمشیت امور فرهنگی، تبلیغی، دانش‌افزایی، راهنمایی و نرم‌افزاری سفر زائر امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی است.

سیدمحمد ذوالفقاری، مدیریت زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد ذوالفقاری، مدیریت زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آغاز بهار طبیعت اظهارکرد: هرساله جهت کمک به رفع نیاز تشکل‌های دینی، مؤسسات علمی و فعالان فرهنگی خارج از کشور، همچنین جهت اهدای یادگاری به زوار غیرایرانی که در برنامه‌های مختلف برگزار شده در حرم مطهر شرکت می‌کنند، تعداد قابل توجهی محتوای مکتوب شامل کتاب، بروشور، پوستر و کتیبه تهیه، تولید و توزیع می‌گردد.

وی خدمت‌رسانی به زائر در مسیر تحقق زیارت با معرفت برای زائر امام رضا(ع) را از رویکرد‌های اداره مدیریت زائران غیرایرانی دانست و افزود: در واقع زائرین در سفر به شهر مشهد و تشرف به حرم مطهر رضوی با مسائلی مواجه می‌شوند که بخش‌های مختلفی درصدد پاسخ به نیاز‌های آنان هستند. بخش عمده‌ای از نیاز‌های زائران در حوزه‌های معرفتی و مرتبط به زیارت است که مدیریت زائران غیر ایرانی در کنار سایر بخش‌های حرم مطهر همچون معاونت خدمات زائران، اماکن متبرکه حرم مطهر و... تلاش می‌کند، رویکرد خدمت‌رسانی برای تحقق زیارت متعالی زائران را محقق کند.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری به اهداف این مدیریت اشاره کرد و افزود: هدف ما این است زائر یک زیارت به یادماندنی، روح‌بخش و همراه با توشه معنوی داشته باشد. در همین راستا ماموریت ما تمشیت امور فرهنگی، تبلیغی، دانش‌افزایی، راهنمایی و نرم‌افزاری سفر زائر امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی است.

مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی با بیان اینکه خدماتی که به زائران ارائه می‌دهیم، نزدیک به ۲۵ نوع خدمت است، گفت: این خدمات در صحن غدیر ویژه زائران غیرایرانی عرب زبان، در رواق غدیر ویژه زائران اردو زبانان و در رواق دارالرحمه نیز ویژه زائران عرب زبان و آذری زبانان ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در ایام سرد سال نیز در رواق دارالرحمه مراسم ویژه عربان زبانان برگزار می‌شود و همچنین در طول سال نیز پذیرای هزاران کاروان زائران غیرایرانی هستیم و خدماتی همچون برنامه‌های حرم‌شناسی را برای آنان اجرا می‌کنیم.

ذوالفقاری تصریح کرد: تعداد ۷۰۰ خدمه خواهر و برادر به صورت ۲۴ ساعته مشغول به خدمت‌رسانی به این گروه از زائران هستند و ویژگی این خادمان، داشتن تحصیلات بالا، مسلط بودن به یک زبان خارجی است و اغلب از اساتید دانشگاه‌ها و یا کسانی هستند که سابقه فعالیت در سفارتخانه‌ها را دارند و یا رایزن فرهنگی خانه‌های فرهنگ مراکز ایران و... می‌باشند.

وی با بیان اینکه ما در این مدیریت ۱۴ زبان را پوشش می‌دهیم، اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۵ میلیون زائر غیرایرانی به بارگاه منور رضوی مشرف شده‌اند که از این تعداد ۶۵ درصد از کشور‌های عربی، ۲۵ درصد از کشور‌های شبه قاره هند و ۱۰ درصد از کشور‌های آذربایجان، ترکیه، اروپا و آمریکا هستند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تولیدات علمی، فرهنگی و دانشی این مدیریت در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: بطور کلی تولیدات علمی این مدیریت شامل ۱۸ عنوان کتاب به ۶ زبان (اردو ۷ عنوان، انگلیسی ۴ عنوان، عربی ۴ عنوان، ترکی استانبولی ۱عنوان، آذری و فارسی هرکدام یک عنوان) ۱۱ بروشور به زبان‌ها و موضوعات مختلف ۲ مجله ویژه اردو زبان‌ها و یک مجله الکترونیکی به زبان فرانسه و ۵ ویدیو فرهنگی، تبلیغی و ترویجی به زبان‌های انگلیسی و عربی با موضوع کلی سوالات پر تکرار (امامت چیست؟ امام رضا(ع) کیست؟ فلسفه استفاده از تربت و لباس روحانیت چیست؟) بوده است.

وی به برخی از عناوین کتب منتشر شده این مدیریت درسال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: «قیام حسینی»، «آداب و احکام شرعی در سفر‌های زیارتی»، «حریم نور»، «سفر با خورشید»، «راهنما شناسی به زبان عربی»، «تفسیر امام رضا (ع)»، «رحلة مع الشمس»، «نسیم با طراوت از سیره رضوی»، «احکام مبتلا به» و ... از جمله کتب انتشار یافته این مدیریت در سال ۱۴۰۲ می‌باشد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به اجرای برنامه‌های مذهبی و فرهنگی این مدیریت با معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: همزمان با حلول ماه مبارک رمضان بخش آسیای مرکزی مدیریت زائرین غیرایرانی با برنامه ریزی، هماهنگی و همکاری با بخش آذری زبان فضای مجازی معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر امام رضا(ع) هر شب از ساعت ۱۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰ با حضور و استفاده از اساتید آذری زبان همچون حجت‌الاسلام عارف حمداللهی و حجت‌الاسلام آلتای سلطان اف و قرائت زیارتنامه و مداحی مداحان اهل‌بیت(ع) آقایان نوید اطاعتی و پیمان همرنگ و با اجرای علی حسن عباس اف از راه دور و از طریق شبکه‌های اجتماعی یوتیوب، فیس‌بوک و اینستاگرام از استودیو تصویربرداری صحن آزادی برای شیعیان و محبان اهل‌بیت (ع) در کشور‌های آسیای مرکزی با پخش زنده برنامه‌های فرهنگی از حرم مطهر رضوی خدمت‌رسانی می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شد، پخش زنده این برنامه‌ها در دهه دوم و سوم ماه مبارک با دعوت و حضور حجت‌الاسلام محمدباقر ساعی‌ور، نماینده مقام معظم رهبری در گرجستان و آذربایجان و استاد حوزه علمیه قم ادامه یابد.

وی به ترجمه همزمان سخنان رهبر معظم انقلاب برای زائرین غیرایرانی در نوروز ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اشاره و بیان کرد: سخنرانی نوروزی سالانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در اول فروردین، در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور اقشار مختلف مردم انجام شد و در همین راستا مدیریت زائرین غیرایرانی حرم مطهر امام رضا(ع) این امکان را برای زائرین غیرایرانی فراهم کرد تا ترجمه همزمان سخنان معظم له، به زبان اردو در رواق غدیر برای این دوستداران به صورت زنده اجرا شود.

گفت‌وگو از اکبر پوست چیان

انتهای پیام
captcha