استماع دقیق؛ اولین کلید فهم آیات قرآن
کد خبر: 4207045
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
مرتل بین‌المللی قرآن:

استماع دقیق؛ اولین کلید فهم آیات قرآن

عادله شیخی بیان کرد: مهم‌ترین ابزار تلاوت قرآن فهم آیات الهی است و قاریان باید روی مباحث و مفاهیم اشراف داشته باشند. اولین گام برای فهم آیات استماع دقیق از سوی مستمعان است که این امر نیز در بسیاری از محافل گُم است.

عادله شیخی، قاری بین المللی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، عادله شیخی، نفر اول رشته ترتیل چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، شامگاه یکشنبه، پنجم فروردین در دورهمی جامعه قرآنی اراک، که در مصلای بیت‌المقدس این شهرستان برگزار شد، به تشریح ابعاد ادای حق تلاوت پرداخت و با استناد به آیه 121 سوره مبارکه «بقره»: «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ، كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان داده‏ ايم [و] آن را چنانكه بايد مى‏ خوانند ايشانند كه بدان ايمان دارند و[لى] كسانى كه بدان كفر ورزند همانانند كه زيانكارانند»، افزود: باید به حق تلاوت رسیده و آن را ادا کنیم.

وی در تکمیل سخنان خود با طرح این پرسش که چگونه می‌توان حق تلاوت را به‌جا آورد و آیا حق تلاوت فقط رعایت تجوید و صرفا تلاوت با الحان زیبا است، بیان کرد: متأسفانه در محافل قرآنی متعدد شرکت می‌کنیم، اما حسی که قلب ما را منقلب کند دریافت نمی‌کنیم.

شیخی فهم آیات را بزرگترین ابزار تلاوت اثرگذار دانست و اضافه کرد: مهم‌ترین ابزار تلاوت قرآن فهم آیات الهی است. متأسفانه از تلاوت اثرگذاری که در جان ما بنشیند دور هستیم. قاریان باید روی مباحث و مفاهیم اشراف داشته باشند. از سوی دیگر مستمع نیز نمی‌داند باید چگونه به آیات گوش فرا دهد. اولین گام برای فهم آیات استماع دقیق است که این امر نیز در بسیاری از محافل گُم است.

یکی از ابزار و قاری است که باید تالی قرآن باشد تالی قرآن روی مباحث و مفاهیم اشراف باشد مستمع ما نیز نمی داند چطور باید گوش دهد اولین فهم استماع دقیق داشته باشیم و در بسیاری از محافل گم است اولین کلید برای فهم قران استماع دقیق است.

برنامه‌ریزان به مضامین قرآنی توجه کنند

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، امام جمعه موقت اراک، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، بیان کرد: جایگاه قرآن مشخص است و خداوند همراه با آفرینش انسان دستورالعمل‌هایی به تناسب بیان فرمودند که سرآمد همه آنان قرآن کریم است.

وی ادامه داد: قرآن سرشار از نکات نغز است و هرآنچه انتظار داشته باشیم در این مصحف شریف وجود دارد و این امر باید مدنظر برنامه‌ریزان قرار گیرد. انسان برای رسیدن به جایگاه انسانی باید برخوردار از چهار ویژگی ایمان به قرآن، عالم به قرآن، عامل و ناشر قرآن باشد. انسان باید خود را در معرض ارزیابی با این شاخصه‌ها قرار دهد.

«مسطورا»؛ طرح موفق نوروزی

حجت‌الاسلام جواد فراهانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، ضرورت برپایی محافل و جلسات قرآن به مناسبت‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و افزود: برگزاری جلسات متعدد می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب در استان باشد.

وی از اجرای طرح قرآنی «مسطورا» به عنوان یکی از طرح‌های موفق یاد کرد و گفت: این طرح به‌حدی مردم را جذب کرده است که رسانه‌های معاند از آن به عنوان طرحی امنیتی یاد کردند. اجرای تحسین‌برانگیز این طرح جذاب رسالت ما را در اجرای این‌گونه برنامه‌ها سنگین‌تر کرده و باعث می‌شود در نشر فرهنگ قرآنی گام‌های بلندتری برداریم.

معرفی رابطین قرآنی دستگاه‌ها به اتحادیه

سیدمحمد خاتمی‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه فرهنگی مردمی تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی استان مرکزی، ضرورت حضور کمّی جامعه قرآنی در جلسات مختلف را متذکر شد و افزود: انتظار ما این است که دستگاه‌ها و ادارات در سال جدید رابطین خود را به اتحادیه معرفی کنند.

وی ورود مضامین قرآنی در بطن زندگی مردم را یادآور شد و تحقق این مهم را مستلزم بهره‌مندی از ظرفیت بالای مؤسسات قرآنی دانست و اضافه کرد: انبوهی از نخبگان و اساتید قرآنی در حوزه‌های مختلف در مراکز قرآنی استان فعالیت دارند که می‌تواند به توسعه فرهنگ الهی کمک کنند.

ظرفیت تبدیل اراک به قطب قرآنی وجود دارد

احمد فرخی، رئیس مجمع قرآنیان اراک، به فعالیت هشت ساله مجمع اشاره کرد و گفت: اعضای مجمع در طول این سال‌ها خالصانه و با کمترین چشم‌داشت در راستای ترویج فعالیت‌های قرانی قدم برداشتند. در طول این سال‌ها اقدامات خوبی همچون برگزاری «جام حافظان» اراک با مشارکت 300 حافظ و تهیه بانک اطلاعاتی 60 قاری نوجوان، جوان و پیشکسوت انجام شده است.  

فرخی از تشکیل گروه تواشیح «علی ابن ابی‌طالب(ع)»به همت مجمع قرآنیان اراک خبر داد و افزود: امید است در سال جدید ضبط تواشیح در مشهد مقدس، قم، بیت امام(ره)، ساروق و کربلا صورت پذیرد تا بتوان این گروه را به عنوان گروه کشوری معرفی کنیم.

وی به ظرفیت مجمع قرآنیان اراک به عنوان پایگاه مردمی اشاره و بیان کرد: این مجمع دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی است که اگر مورد توجه و حمایت قرار گیرد، می‌تواند اراک را به قطب قرآنی کشور تبدیل کند.

انتهای پیام
captcha