از برگزاری مسابقه تا کرسی‌های هم‌اندیشی قرآنی
کد خبر: 4207168
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
نگاهی به فعالیت بخش حوزوی نمایشگاه قرآن امسال

از برگزاری مسابقه تا کرسی‌های هم‌اندیشی قرآنی

غرفه‌های بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به ارائه بخشی از فعالیت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مراکز و نهاد‌های حوزوی پرداخته‌اند.

نگاهی به فعالیت غرفه‌های بخش حوزوی نمایشگاه قرآن در ۶ روز نخست

به گزارش خبرنگار ایکنا، بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برنامه‌های مختلفی را برگزار کرده که در ادامه خلاصه‌ای از شش روز اول آن آمده است.

اجرای ۱۲۰ برنامه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن طیب حسینی، رئیس بخش حوزوی نمایشگاه در گفت‌و گو با خبرنگار ایکنا با اشاره به این که سابقه حضور بخش حوزوی در نمایشگاه‌های قرآن به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد، اظهار داشت: در این دوره از نمایشگاه حدود ۲۰ نهاد حوزوی در نمایشگاه قرآن حضور دارند و به همت این نهاد‌ها و کارشناسان و اساتید حوزوی در طول برگزاری نمایشگاه حدود ۱۲۰ برنامه به اجرا در می‌آید که از آن جمله برگزاری ۶۰ نشست است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها ارائه مشاوره‌هایی از سوی حوزویان خواهر و برادر است که در سال‌های گذشته بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان به ویژه جوانان قرار گرفته است و امسال در ۱۴ موضوع مشاوره داده می‌شود.

ارائه مشاوره‌های تخصصی و رایگان در ۱۴ عرصه گوناگون

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر شورورزی، مسئول مراکز مشاوره اسلامی سماح نیز گفت: بخش مشاوره حوزوی نمایشگاه قرآن کریم از افراد متخصص در حیطه‌های مختلفی همچون کودک، ازدواج، خانواده، تحصیلی، استعدادسنجی و ... تشکیل شده است که کاملا تخصصی و رایگان به ارائه خدمت به مخاطبین نمایشگاه می‌پردازند.

نگاهی به فعالیت غرفه‌های بخش حوزوی نمایشگاه قرآن در ۶ روز نخست

وی افزود: یکی از خدمات بسیار خوب این بخش بحث استعدادیابی کودکان و نوجوانان است که بسیار مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته و در همین روز‌های نخست برپایی نمایشگاه، خانواده‌های زیادی برای سنجش استعداد نوجوانان خود مراجعه کردند.

اسناد و برنامه‌های بالادستی حوزه در معرض دید عموم مردم

حجت‌الاسلام محمدعلی قربانی، مسئول غرفه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز ضمن تبیین بخش‌های مختلف این غرفه و خدماتی که به مخاطبین قرآنی ارائه می‌دهد، گفت: غرفه مرکز مدیریت حوزه همچون سال‌های قبل غرفه‌ای جامع است که بخشی از ماحصل تلاش‌ها و دستاورد‌های حوزویان را در بخش حوزوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته است.

نگاهی به فعالیت غرفه‌های بخش حوزوی نمایشگاه قرآن در ۶ روز نخست

وی افزود: در طول سال‌هایی که مرکز مدیریت حوزه وارد طراحی‌های راهبردی و کلان شده است اسناد و برنامه‌های جامع بالادستی خوبی تهیه و تدوین شده است و ما امسال برای اولین بار این اسناد و برنامه‌های بالادستی حوزه را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادیم و همه آنچه که در قالب طرح‌های کلان و راهبردی در این غرفه عرضه می‌شود مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

برگزاری شش نشست علمی و تخصصی به همت جامعه الزهرا(س)

فاطمه حیدری، مدیر کل روابط عمومی جامعه الزهرا(س) به برگزاری نشست‌های تخصصی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به همت این نهاد حوزوی اشاره کرد و گفت: در طول برگزاری نمایشگاه شش نشست علمی تخصصی از سوی جامعه الزهرا(س) برگزار می‌شود که عناوین آن شامل «نشاط اجتماعی از منظر قرآن و سنت»، «کاربست قاعده حریم حمی در حفاظت از کانون خانواده با تأکید بر عوامل برون خانوادگی»، «بررسی حقوق و تکالیف مختص زنان از منظر قرآن کریم»، «تحلیلی قرآنی بر جایگاه خانواده و عوامل موثر بر تربیت فرزندان»، «جستاری در قرآن کریم در رفع نیاز‌های زندگی دنیوی» و «زیست عفیفانه در قرآن» است.

وی یادآور شد: همه نشست‌ها ساعت ۲۰ به صورت آنلاین و از طریق لینک http://livehowzeh.ir/tv منتشر می‌شوند.

برگزاری مسابقه پیامکی قرآنی در بخش حوزوی

یکی از برنامه‌های جذاب بخش حوزوی نمایشگاه سی و یکم، برگزاری مسابقه پیامکی «بهار قرآن» بوده که به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.

این مسابقه تا پایان برگزاری زمان نمایشگاه برگزار می‌شود و قرعه کشی مربوط به آن نیز هر شب ساعت ۲۱ در بخش حوزوی نمایشگاه انجام می‌شود و به برگزیدگان جوایزی همچون تبرکی حرم مطهر امام حسین(ع) و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) اهدا می‌گردد.

ارائه خلاصه پایان‌نامه‌های قرآنی

حجت الاسلام میثم ناظمی، مسئول آموزش مرکز تخصصی قرآن امام علی بن ابیطالب(ع) و مسئول غرفه این مرکز در بخش حوزوی نمایشگاه نیز ابراز داشت: قرآن پژوهان این مرکز بعد از گذراندن واحد‌های آموزشی رساله سطح سه یا رساله سطح چهار خود را نوشته و دفاع کردند؛ تفسیر علمی سوره‌های قرآن از پایان نامه‌های سطح سه این مرکز می‌باشد و در این غرفه در معرض دید عموم مردم و قرآن دوستان قرار گرفته است.

برگزاری مسابقه قرآنی در غرفه شهدای روحانیت

همچنین به همت غرفه شهدای روحانیت واقع در بخش حوزوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، هر روز مسابقه قرآنی ویژه خانواده‌ها در این غرفه برگزار می‌شود.

در این مسابقه که هر شب بین ساعت ۲۲ لغایت ۲۳ برگزار می‌شود، در برگه‌هایی سه سوال قرآنی با محوریت توجه به شاخصه‌های سبک زندگی قرآنی، احترام به والدین و موضوع تحدی قرآن مطرح می‌شود که بعد از پاسخگویی به این سوالات به قید قرعه به چند نفر جوایزی اهدا می‌شود.

فعالیت‌های مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه

علی درگاهی، مدیر ارتباطات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه نیز از بارگذاری ۲۳۰۰ مقاله در دانشنامه مجازی «ویکی پاسخ» خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۱۰۰ عنوان کتاب از تولیدات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه عرضه شده که البته بخش قابل توجهی از این آثار مربوط به تلاش‌های علمی و پژوهشی هشت گروه علمی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه است که همه این‌ها مربوط به کتب منتشر شده در سه سال اخیر است.

چاپ ۲۱۷ عنوان کتاب به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر قنبری، مسئول غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در این غرفه تنها آثار شاخصی که دارای رتبه و امتیاز بوده و بیش از دیگر آثار شاخص بوده را در معرض دید عموم قرار دادیم حدود ۲۷ اثر دارای امتیاز داریم که امسال این آثار را در معرض نمایش قرار دادیم.

وی بیان کرد: امسال و در این نمایشگاه بحث رونمایی از برخی آثار شاخص پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم را در دست اقدام داریم. بخش دیگری که همواره در نمایشگاه‌های مختلف مورد استقبال عموم قرار می‌گرفته است تبیین مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی است و در اینجا تابه‌حال ۴۷ جلد اثر در این عرصه چاپ شده که نمایش داده می‌شود و پیش‌بینی ما این است که تا ۶۲ جلد نیز برسد.

برگزاری کرسی‌های هم‌اندیشی قرآنی به همت مؤسسه معصومیه خواهران

حمیده فاتحی، مسئول غرفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران نیز گفت: در این غرفه برخی از پایان‌نامه‌های شاخصی که توسط دانش پژوهان مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران در رابطه با قرآن و موضوعات بدیع و مورد نیاز جامعه نگاشته شده در معرض دید عموم قرار گرفته که اکثر تالیفات و مقالاتی که از این پایان‌نامه‌ها بیرون آمده در جشنواره‌ها و همایش‌های کشور حائز رتبه‌های برتر شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: در این مرکز نشست‌ها و کرسی‌های هم‌اندیشی و کارگاه علمی خوبی راجع به مباحث قرآنی برگزار می‌شود که باعث تبادل آراء و نظرات می‌شود و از سوی دیگر نیز تألیفات خوبی از دل این کارگاه‌ها و کرسی‌ها نگاشته می‌شود که می‌تواند در حل معضلات و گره‌های ذهنی بخشی از بانوان جامعه ما موثر باشد.

گزارش از اکبر پوست‌چیان

نگاهی به فعالیت غرفه‌های بخش حوزوی نمایشگاه قرآن در ۶ روز نخستنگاهی به فعالیت غرفه‌های بخش حوزوی نمایشگاه قرآن در ۶ روز نخست

 

انتهای پیام
captcha