رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی در نجف‌آباد با حضور پررنگ نوجوانان
کد خبر: 4209241
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی در نجف‌آباد با حضور پررنگ نوجوانان

مدیر دارالقرآن بسیج شهرستان نجف‌آباد گفت: از سال 1393 با حضور فعالانه و پویای قشر نوجوان در مؤسسات قرآنی این شهرستان، فعالیت‌های قرآنی در نجف‌آباد رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است.

علی شجاعی مدیر دارالقرآن بسیج شهرستان نجف‌آبادعلی شجاعی، حافظ کل قرآن

 کریم و مدیر دارالقرآن بسیج نجف‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص فعالیت‌های قرآنی این شهرستان اظهار کرد: بیش از دو هزار نفر زیر پوشش دارالقرآن بسیج نجف‌آباد هستند که به‌طور همزمان دو مدال بسیجی و قرآنی بودن را بر سینه دارند. من از سال 1397 مدیریت این مجموعه را به عهده گرفتم و در آن زمان حدوداً 15 ساله بودم. از سال 93 تاکنون، شهرستان نجف‌آباد در عرصه فعالیت‌های قرآنی پیشرفت چشمگیری داشته است، تا حدی که بیش از 50 حافظ طلبه طی این سال‌ها آموزش دیده‌اند و اکنون مربی حفظ تخصصی قرآن هستند.

وی ادامه داد: مدرسةالقرآن یکی از مؤسسات خوب نجف‌آباد در زمینه آموزش حفظ قرآن کریم است که از سال 97 تاکنون، بیش از 300 حافظ قرآن را آموزش و پرورش داده است. من در مؤسسه جامعةالقرآن نجف‌آباد با شرکت در دوره حفظ یک‌ساله حافظ کل قرآن شدم و بعد از آن جامعةالقرآن به مدرسةالقرآن تبدیل شد و زیر نظر حوزه علمیه قرار گرفت تا محلی برای آموزش قرآن به طلاب در حال تحصیل، دانش‌آموزان متوسطه اول و دانش‌آموزان سال‌های چهارم، پنجم و ششم دبستان باشد.

مدیر دارالقرآن بسیج شهرستان نجف‌آباد بیان کرد: قرآن‌آموزان مدرسة‌القرآن در دو سطح آموزش می‌بینند؛ یکی سطح دبستان قرآنی که روخوانی قرآن و حفظ چند جزء را فرامی‌گیرند و سپس وارد دوره حفظ تخصصی سه ساله قرآن کریم می‌شوند. در این دوره علاوه بر حفظ قرآن، ترجمه و نغمات قرآن را نیز آموزش می‌بینند و بعد از سه یا چهار سال می‌توانند مدرک کارشناسی دانشگاهی رشته‌ علوم قرآن و حدیث را دریافت کنند. دوره‌های کارشناسی این رشته چند سال است که در نجف‌آباد برگزار می‌شود و چندین دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث در سنین نوجوانی پرورش یافته‌اند.

وی با بیان اینکه تا پیش از سال 95 چنین فعالیت‌هایی در نجف‌آباد رواج نداشته است، تصریح کرد: طی این چند سال شاهد رشد چشم‌گیری در زمینه فعالیت‌های قرآنی بوده‌ایم؛ برای مثال سال‌های گذشته در دارالقرآن بسیج برای حدود 600 تا 700 نفر مسابقات قرآن برگزار می‌کردیم؛ ولی در سال گذشته توانستیم رقابت‌های مرحله شهرستانی را با حضور هزار و 400 نفر از بسیجیان برگزار کنیم. در این مسابقات، شرکت‌کنندگان در رشته‌هایی مانند روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، ترتیل، قرائت، حفظ یک جزء تا حفظ کل و مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با یکدیگر به رقابت پرداختند. هر ساله محفل انس با قرآن برای تجلیل از شرکت‌کنندگان در این مسابقات برگزار می‌شود که در سال جاری نیز برگزار خواهد شد.

شجاعی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با حافظان و قاریان قرآن کریم در روزهای ابتدایی ماه رمضان بر رشد و تقویت انس با قرآن تأکید کرد و فرمود که هر مسجد تلاش کند هر هفته یک محفل انس با قرآن داشته باشد و ما در این سال‌ها برکات چنین جلساتی را مشاهده کرده‌ایم، چنانکه بسیاری از قاریان برتر کشور که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، صرفاً خروجی کلاس‌های قرآن نیستند، بلکه خروجی آن دسته از جلسات قرآنی هستند که در مساجد برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه جلسات قرآن متعددی در مساجد نجف‌آباد برگزار می‌شود، گفت: استاد مسعود عنایتی مقدم از قاریان بین‌المللی و از افتخارات نجف‌آباد است که یک روز در هفته، جلسه قرآن در شهرستان برگزار می‌کند. همچنین استاد حبیب تربتیان، از داوران و استادان قرآنی اصفهان نیز هر شب جمعه در یکی از مساجد نجف‌آباد جلسه قرآن تشکیل می‌دهد. درواقع، برای عمل کردن به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمود هر مسجد باید به پایگاهی قرآنی تبدیل شود، سعی کردیم برنامه دوشنبه‌های قرآنی را در مساجد شهرستان برگزار کنیم.

مدیر دارالقرآن بسیج نجف‌آباد اضافه کرد: سعی کردیم در هر محله، مسجدی را که مورد استقبال بیشتر جوانان قرار دارد، رصد و دوشنبه‌های قرآنی را به‌صورت جدی‌ در آن برگزار کنیم؛ برای مثال مسجد جامع شهرک آزادگان نجف‌آباد از تابستان سال گذشته تاکنون این فعالیت را به‌طور مستمر انجام داده است. با توجه به اینکه حالت معنوی مساجد برای انس با قرآن بسیار مناسب و دارالقرآن بسیج نجف‌آباد در زمینه فعالیت‌های قرآنی پویاست، مدیریت جریان تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی به عهده این مجموعه گذاشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه فعالان قرآنی و مذهبی باید حضور پررنگی در عرصه هنر و مخصوصاً در زمینه فراگیر سخنوری و اجرا داشته باشند، گفت: جوانان ما باید بتوانند علاوه بر حافظ قرآن بودن، سخنور نیز باشند و کلام قرآن را به شیرینی برای دیگران بیان کنند. سعی داریم در تابستان پیش‌رو، کلاس‌های آموزشی در زمینه فن‎‌ بیان، اجرا، سخنوری و گویندگی برای نوجوانان و جوانان برگزار کنیم تا آنها در این زمینه هم تقویت شوند.

شجاعی یادآور شد: فعالیت دیگری که در شهرستان نجف‌آباد دنبال می‌شود، حضور مربیان قرآن حرفه‌ای و آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این مراکز است، چنانکه تاکنون 700 حافظ یک جزء تا حفظ کل آموزش دیده‌اند تا بتوانند در پایگاه‌های بسیج تدریس کنند.

وی تصریح کرد: در گلدشت، یزدان‌شهر، امیرآباد، جوزدان، ویلاشهر و روستاهای علی‌آباد و حاجی‌آباد، فعالیت‌های قرآنی رشد و پیشرفت چشمگیری داشته و این مهم به مدد مؤسسات قرآنی و دارالقرآن بسیج نجف‌آباد محقق شده است. از سال 93 تاکنون، قشر نوجوان باعث رونق فعالیت‌های قرآنی در این شهرستان شده‌اند؛ تا پیش از آن دوره حفظ یک‌ساله قرآن در مؤسسات برگزار نمی‎‌شد، از سال 93 تا 96 دوره حفظ یک‌ساله برگزار شد و از سال 96 تاکنون نیز دوره حفظ سه ساله قرآن کریم به‌صورت متمرکز در مؤسسات گوناگون شهرستان در حال برگزاری است. مؤسسه فلاح نیز در زمینه تخصصی قرائت و تربیت نوجوانان قاری فعالیت می‌کند که امیدواریم جریان‌سازی آن تا سال‌های آینده به پای مؤسسه بینه اصفهان برسد.

مدیر دارالقرآن بسیج شهرستان نجف‌آباد در پایان اظهار کرد: افرادی که در مسابقات قرآنی بسیج شرکت می‌کنند، الزاماً بسیجی نیستند؛ ولی بسیاری از آنها به این بهانه بسیجی می‌شوند؛ بنابراین اتفاق فرخنده‌ای است که قرآنی و بسیجی بودن را در کنار هم داشته باشند.

انتهای پیام
captcha