جوانان فلسطینی آیات جهاد و شهادت را در عمل تفسیر می‌کنند
کد خبر: 4211830
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱
مقاومت قرآنی مردم غزه و وعده نابودی اسرائیل/ 1

جوانان فلسطینی آیات جهاد و شهادت را در عمل تفسیر می‌کنند

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه قرآن انسانی را تربیت می‌کند که آزادمنش است و حاضر نیست خود را به کمترین بها بفروشد، گفت: جوانان مسلمان فلسطینی آیات جهاد و شهادت را به زیبایی در عمل تفسیر کردند.

مسعود رستنده، مدرس دانشگاه و استاد علوم قرآنی دانشگاه بوعلی سینااین روزها اسلام مبلغ جهانی جدیدی دارد. مبلغی که یک فرد نیست، بلکه یک هویت است. هویتی به نام فلسطین، که از چندین ماه گذشته آن‌چنان خود را در افکار عمومی جهانی مقاوم و سرسخت نشان داده که باعث شده تا بسیاری از غیرمسلمانان به دنبال دین این هویت باشند.

طی ماه‌های گذشته که بمباران غزه در شدیدترین وضعیت ادامه داشته است، بسیاری از غیرمسلمانان با انتشار تصاویری از آغاز مطالعه قرآن خبر داده‌اند. جایگاه برجسته قرآن کریم در میان فلسطینی‌ها باعث شده تا غیر مسلمانان با هدف پاسخ به چرایی مقاومت آنان، به مطالعه و تحقیق در قرآن بپردازند. در یک فیلم کمتر از یک دقیقه، بیش از ۱۰ نفر از غیرمسلمانان که فاقد حجاب هستند و از نظر ظاهری و تباری مرتبط با کشورهای غربی به نظر می‌رسند، از آغاز مطالعه قرآن خبر می‌دهند. این افراد که مطالعه قرآن را همزمان با جنگ غزه آغاز کرده‌اند، در شبکه‌های مجازی بسیار پرهوادار هستند.

همزمان با افزایش مراجعه شخصیت‌های اجتماعی و شماری از شهروندان غربی به قرآن‌ کریم، یک زن آمریکایی با انتشار تصاویری اعلام کرد که من ملحد هستم، اما ایمان مردم غزه باعث شد یک نسخه از قرآن را تهیه کنم. به گفته این زن آمریکایی، اگر قرآن راز پایداری‌ فلسطینی‌هاست، پس باید این کتاب را خواند. شهروند آمریکایی همچنین با انتقاد از سیاست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از اشغالگری تأکید دارد تا هر شهروند آمریکایی یک نسخه از قرآن را برای جو بایدن به کاخ سفید ارسال کند. گرچه خواندن قرآن به تنهایی دارای ثواب و اثرات معنوی فراوانی است، اما آنچه اهمیت دارد، اثر گرفتن از آیات قرآن است. 

این روزها شاهد نبرد جانانه مردم غزه با اسکتبار جهانی هستیم. رژیم غاصب صهیونیستی به همراه ایادی خود یعنی آمریکا و انگلیس جنایتکار، در حالی بی‌رحمانه علیه مردم فلسطین ائتلاف کردند و روزانه غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان را به خاک و خون می‌کشانند که مردم مسلمان و مظلوم غزه مقاومت معجزه‌آسایی را از خود بروز می‌دهند. آنچه برای ما و جهانیان بیشتر جلوه کرده، فراگیر شدن قرائت قرآن در بین مردم غزه است. معمولاً تکیه آنها به آیه‌ای از قرآن بلکه یک فراز کوتاه از آیه قرآن است؛ جمله آنها این است: «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِیلُ»؛ یعنی خداوند ما را کفایت می‌کند و خوب وکیلی است.

این فراز مربوط به آیه 173 سوره آل عمران است، آنجا که فرمود «الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِیلُ؛ همان کسانی که مردمِ منافق و عوامل نفوذی دشمن به آنان گفتند: لشکری انبوه از مردم برای جنگ با شما گرد آمده‌اند، از آنان بترسید. ولی این تهدید بر ایمانشان افزود و گفتند: خدا ما را بس است، و او نیکو وکیلی است.»

مسعود رستنده، مدرس علوم قرآنی دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه قرآن انسانی را تربیت می‌کند که آزادمنش است و حاضر نیست خود را به کمترین بها بفروشد، گفت: در آیه ۱۰ سوره فاطر می‌خوانیم: «مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ۚ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ؛ هر که طالب عزت است بداند که همانا در ملک وجود تمام عزت خاص خدا و خداپرستان است. کلمه نیکوی توحید و روح پاک آسمانی به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد. و بر آنان که به مکر و تزویر اعمال بد کنند عذاب سخت خواهد بود و فکر و مکرشان به کلی نابود خواهد شد.» براساس این آیه هر کس به دنبال عزتمندی است باید بندگی خداوند را انجام دهد و فقط از او عزت بجوید، چراکه همه عزت نزد اوست.

امروزه نیز مردم غزه و فلسطین را می‌بینیم که چگونه عزتمندانه در برابر مستکبران می‌ایستند و گرچه عزیزان خود را از دست می‌دهند، منازل آنها نبود می‌شود، اما به هیچ عنوان حاضر نیستند سر تسلیم فرود آورند و عزت خود را در برابر اینان خدشه‌دار کنند. عزت به مفهوم نفوذناپذیری و تسلیم نبودن است که یکی از اسماء متبرکه خداوند است با این مفهوم که هیچ کس نمی‌تواند در اراده خداوند نفوذ کند.

حال اگر این عزت در روحیه انسانی تجلی کند، انسان همان بنده واقعی خداوند خواهد بود و هیچ‌گاه عزت را جز از نزد خداوند نخواهد جست و جز برای خداوند سر تسلیم فرود نمی‌آورد. امام علی(ع) نیز در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه خطاب به فرزندش امام حسن(ع) می‌فرماید: «لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ؛ بنده ديگرى مباش، خداوندت آزاد آفريده است.»

تربیت انسان‌های آزاده در مکتب قرآن

براساس آیه ۱۰ سوره فاطر و همچنین نامه امام علی(ع) به فرزندش، خداوند انسان را آزاده آفریده و زیر بار ظلم نباید رفت، به عبارتی در مکتب قرآن شاگردانی در جامعه اسلامی تربیت می‌شوند که در برابر ستمگران عزیز و نفوذناپذیر هستند و هیچ‌گاه سر تسلیم فرود نمی‌آورند.

برگ برنده انسان عزیز(باعزت) کسی است که در برابر ستمگران و مستکبران و نفس اماره خود می‌ایستد و خودش و آبرویش را به کمترین بها نمی‌فروشد. این همان چیزی است که موجب ایستادگی مردم غزه در سخت‌ترین شرایط شده است، چراکه آنان فقط عزت را از نزد خدا می‌جویند و هیچ‌گاه تسلیم جز خدا نمی‌شوند و همچون آزادمردان در مقابل ظلم و ستم ایستاده‌اند.

از صدر اسلام تاکنون تاریخ مملو از انسان‌هایی باعزت و نفوذناپذیر است. رسول اکرم(ص)، حضرت ابوطالب(ع)، حضرت خدیجه(س)، امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت زینب(س) و... نمونه‌هایی از شخصیت‌های عزتمند در تاریخ اسلام هستند که عزتمندانه در برابر ظلم و ستم ایستادند و تسلیم نشدند.

به‌عنوان نمونه رسول اکرم(ص)، حضرت خدیجه(س) و حضرت ابوطالب(ع) در محاصره اقتصادی مکه ایستادگی کردند و یا امام حسین(ع) به قیمت جان و مال خود و خانواده‌اش در مقابل دشمن ایستاد و فرمود مرگ باعزت از زندگی با ذلت بهتر است.

در مقابل نیز انسان ذليل کسی است که مغلوب می‌شود و نفوذپذیر است و به راحتی تسلیم دشمن خواهد شد. انسان ذليل در برابر مستکبران و ستمگران و البته نفس اماره تسلیم می‌شود، تن به گناه می‌دهد و هر فرمانی را می‌پذیرد. اما در مقابل انسان عزیز در برابر زیاده‌خواهی دشمنان کوتاه نمی‌آید.

مردم مظلوم غزه چندین ماه است که در سخت‌ترین شرایط در برابر چهارمین ارتش قدرتمند دنیا ایستادگی کرده‌اند و این چیزی جز عزت و سربلندی نیست و جز با ایمان راسخ به آیات الهی به دست نمی‌آید.

مردم غزه درس‌آموزان مکتب امام حسین(ع) و حضرت زینب(س)

مردم مظلوم غزه با ایستادگی و مقاومت خود نشان دادند که درس‌آموزان مکتب زینب هستند، آنجا که حضرت پس از شهادت امام حسین(ع) و از دست دادن خانواده‌اش فرمود من چیزی جز زیبایی ندیدم. این مطلب نشان می‌دهد که در طول تاریخ این مقاومت‌ها و سربلندی‌ها هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. حال چگونه عزتمندی و روحیه عزت نفس را در خود تقویت کنیم؟ قرآن کریم برای این منظور نیز راهکارهایی را ارائه می‌دهد.

«وَلَا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا إِنَّمَا عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ و پیمان خدا را به بهایی اندک نفروشید؛ زیرا آنچه نزد خداست، برای شما بهتر است، اگر بدانید که ارزش وفای به پیمان خدا قابل مقایسه با همه دنیا نیست.» (نحل/ آیه 95) و یا در حکمت ۴۵۶ نهج‌البلاغه حضرت امیر می‌فرمایند بهای جان شما جز بهشت نیست، خود را به کمتر از آن نفروشید.

بنابراین، یکی از راهکارهای مهم کسب عزتمندی از دیدگاه قرآن و اهل بیت آن است که آخرت خود را به چهار روز مال دنیا نفروشیم و به عظمت خداوند توجه داشته باشم و برای بندگی خداوند تلاش کنیم، چراکه همه عزت نزد اوست و باید از او طلب کنیم. در عبارت تشهد نماز داریم «اَشهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَریکَ لَهُ، وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ»، بنابراین پیامبر اکرم(ص) نیز ابتدا بنده خداوند بوده و سپس جایگاه رسالت ایشان مدنظر است. در همین راستا وقتی به آموزه‌های قرآن و فرمایشات اهل بیت(ع) توجه می‌کنیم می‌بینیم که با بندگی خدا کردن است که عزتمندی و سربلندی نصیب انسان خواهد شد.

وقتی می‌بینیم که جوانان فلسطینی عمر و جوانی‌شان را بر کف دست گرفته‌اند و در برابر ظلم ایستادگی می‌کنند این نشان از خلوص و اوج بندگی آنها در برابر خداوند است. در حدیثی از امام سجاد(ع) آمده است که امام فرمودند اگر تمام مردم مغرب و مشرق بمیرند مادامی که قرآن با من است وحشتی ندارم. همچنین در آیه ۸۲ سوره اسراء نیز می‌خوانیم: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه از قرآن فرستیم شفای دل و رحمت الهی برای اهل ایمان است و ظالمان را به جز زیان و شقاوت چیزی نخواهد افزود.»

قرآن جز خسارت برای ستمگران چیزی ندارد و مایه رحمت برای مؤمنان است و این‌گونه می‌بینیم که جوانان مسلمان فلسطینی آیات جهاد و شهادت را به زیبایی در عمل تفسیر کردند و آیات عزت و سربلندی را با مقاومت خود به منصه ظهور کشاندند که ان‌شاءالله در این مبارزه موفق خواهند شد.

انتهای پیام
captcha