چشم‌انداز آینده اربعین؛ راه‌اندازی موکب‌های مشترک جهان اسلام
کد خبر: 4212484
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
حجت‌الاسلام یعقوب کریمی تبیین کرد؛

چشم‌انداز آینده اربعین؛ راه‌اندازی موکب‌های مشترک جهان اسلام

مسئول فرهنگی موکب‌های اربعین استان قم چشم‌انداز آینده مراسم اربعین را راه‌اندازی موکب‌های تلفیقی موکب‌داران عراقی با موکب‌داران سایر کشورهای جهان اسلام با حفظ میزبانی مردم عراق دانست.

حجت‌الاسلام یعقوب کریمی، مسئول فرهنگی موکب‌های اربعین استان قمحجت‌الاسلام یعقوب کریمی، مسئول فرهنگی موکب‌های اربعین استان قم در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌‌های آموزشی این معاونت برای موکب‌های اربعین پرداخت و گفت: در حال حاضر دو هزار و 800 موکب در 31 استان کشور کشور وجود دارد و این موکب‌ها در ایام اربعین در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین، سامرا، مسیر طریق‌الحسین، مسیر طریق‌العلما، مهران و شهرهای مرزی داخل ایران به زائران ارائه خدمت می‌کنند.

وی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند افراد اهل فکر بنشینند و برای اربعین طراحی و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بر همین اساس در کنار اسکان و تغذیه در اربعین باید خوراک فرهنگی نیز برای مردم تهیه کنیم لذا دلسوزانی که دغدغه اربعینی داشتند دور هم جمع شدند و در کمیته فرهنگی اربعین و ستاد بازسازی عتبات عالیات، در حال طراحی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی هستند.

حجت‌الاسلام کریمی با اشاره به اینکه فعالیت اربعین حول سه محور مدیریت اجرایی، مدیریت اسکان، تغذیه و پشتیبانی و مدیریت فرهنگی است که هر کدام برنامه‌های خاص خودشان را دارند، گفت: تغذیه فرهنگی از مطالبات بسیار مهم زائران اربعین است و اگر ما با آداب و رسوم مردم عراق آشنا شویم به راحتی می‌توانیم با آنها ارتباط داشته باشیم.

وی اعلام کرد: استان قم 165 موکب دارد که اعضای آنها دوره آموزشی آشنایی با آداب و رسوم مردم عراق را گذرانده‌ و با شیوه‌های مختلف ارتباط با مردم عراق آشنا شده‌اند؛ ما بازخورد و نتیجه بسیار خوبی از برگزاری این دوره گرفتیم و آموزش‌های این دوره موجب شد ارتباط خوبی بین موکب‌داران ایرانی با مردم عراق برقرار شد.

مسئول فرهنگی موکب‌های اربعین استان قم اعلام کرد: این برنامه آموزشی ضبط شد و در اختیار علاقه‌مندان و روحانیون اربعین قرار داده شده است. در حال حاضر نیز در چهار بخش در حال فعالیت هستیم که شامل آداب اربعین، اخلاق اربعین، احکام اربعین و آثار اربعین است و بررسی می‌کنیم که اربعین چه آثاری می‌تواند در زندگی ما داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که راه‌اندازی موکب‌های مشترک با عراق و سایر کشورهای حاضر در اربعین چه تأثیری در این رویداد مهم فرهنگی دارد؟ گفت: بعد از دیدار موکب‌داران عراقی با مقام معظم رهبری فعالیت‌ها به سمت راه‌اندازی موکب‌های تلفیقی سوق داده شد و چند سالی است که ستاد بازسازی عتبات عالیات برنامه برپایی موکب‌های مشترک اربعین با مردم عراق را که فرمایش مقام معظم رهبری است، دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام کریمی تصریح کرد: اکنون تعداد زیادی از موکب‌های ایرانی تلفیقی است و تجربه نشان داده است که موکب‌های تلفیقی با موکب‌داران عراقی موفق‌تر عمل می‌کنند. چشم‌انداز آینده برای مراسم عظیم اربعین نیز این است که موکب‌های تلفیقی با حفظ میزبانی مردم عراق، بین موکب‌داران عراقی با موکب‌داران سایر کشورهای جهان اسلام راه‌اندازی شود.

وی افزود: در حال حاضر موکب‌هایی از لبنان، پاکستان، افغانستان، یک موکب از روسیه و موکب طلاب آفریقایی به صورت مشترک با مردم عراق در حال راه‌اندازی است که اتفاق ارزشمندی است. باید خلوص نیت را از موکب‌داران عراقی بیاموزیم و به سمت افزایش موکب‌های مشترک با مردم عراق حرکت کنیم. 

انتهای پیام
captcha