ساماندهی صحت روضه‌خوانی مداحان نیاز به تهیه منابع مورد تأیید علما دارد
کد خبر: 3126756
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
خورسندی:

ساماندهی صحت روضه‌خوانی مداحان نیاز به تهیه منابع مورد تأیید علما دارد

گروه جامعه: رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کل کشور ساماندهی به صحت و سقم مطالب مداحان را نیازمند ورود جدی علما دانست و گفت: نیاز به کتاب‌های مرجع در زمینه تاریخ دینی اسلام از سوی علما داریم تا مبنای فعالیت مداحان قرار گیرد.

مصطفی خورسندی، رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کل کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به ارزیابی صحت و سقم بیانات مداحان در مجالس روضه خوانی پرداخت و گفت: اکثر ذاکرین اهل مطالعه هستند و از منابع و مأخذ در دسترس استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه منابع موجود در مورد تاریخ دینی نوشته ذاکران و مداحان نیست و آنان صرفا به بیان این مستندات تاریخی می‌پردازند اظهار کرد: اگر در مواقعی با مشکلی روبرو می‌شویم بخاطر اشتباه در منابع ارائه شده است.

خورسندی ساماندهی کامل به این وضعیت را نیازمند ورود جدی علما دانست و گفت: نیاز به کتاب‌های مرجع در زمینه تاریخ دینی اسلام داریم تا مبنای فعالیت مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) قرار گیرد.

رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کل کشور ادامه داد: بجای برخورد سلبی با مداحان باید به فالیت‌های ایجابی بپردازیم. این امر نیاز به همکاری جدی علمای بزرگ دارد تا منابع مورد تأیید را تدوین و معرفی کنند.

وی تصریح کرد: مداحان و ذاکران نیاز به منابعی در زمینه محرم، فاطمیه، ماه رمضان و یک کتاب کلی در زمینه سیره و زندگی تمامی ائمه معصومین(ع) دارند.

خورسندی مداحان و ذاکران را از نقل سینه به سینه وقایع و رویدادهای تارخی برحذر داشت و از آنان خواست تا صرفا از منابعی همچون مقاتل استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود ورود مداحان به مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی در مجالس روضه خوانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وظیفه مداح امر به معروف است. عامل بودن یک شرط تأثیرگذار بودن سخن است نه شرط لازم برای امر به معروف.

رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کل کشور پایان یادآور شد: در این میان داشتن زبان فصیح، شیوا و بلیغ و داشتن اخلاق و رفتار مناسب از اهمیت به سزایی برخوردار است.

captcha