جامعه برین در پی امر به معروف و نهی از منکر محقق می‌شود
کد خبر: 3325998
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

جامعه برین در پی امر به معروف و نهی از منکر محقق می‌شود

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان زنجان،گفت: بنابر سفارش خداوند متعال و پیامبران اگر می‎خواهیم خود و جامعه را اصلاح کنیم و به جامعه‎ای متعالی برسیم و احساس مصونیت کنیم باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم و عمل به این نکته است که جامعه را به جامعه برین نزدیک می‎کند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، آیت‎الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان، روز گذشته،19 تیر، در سلسله نشست تبیینی «امر به معروف و نهی از منکر» و آشنایی با حقوق شهروندی برای اقشار تأثیرگذار فرهنگی شهرستان زنجان که در اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان برگزار شد، گفت: اندیشمندان در معرفی انسان می‏‎گویند «الانسان مدنی بالطبع» یعنی انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و در رابطه با ریشه انسان هم می‎گویند که ریشه آن از انس نشات می‎گیرد و انسان‎ها هم باهم انس می‎گیرند و هم علاقمند به انس با یکدیگر هستند.
وی با بیان اینکه اسلام مانند حلقه‌‎های زنجیر سرنوشت افراد جامعه را به همدیگر گره زده است، ابراز کرد: برخلاف گذشتگان، امروز جوامع به هم نزدیک و در پی آن ارتباطات بسیار نزدیک و تنگاتنگ شده است و پیامبر (ص) در رابطه با سرنوشت یک جامعه، جامعه را به کشتی و افراد جامعه را به سرنشینان آن تشبیه کرده است و می‎گوید که اگر فردی کشتی را سوراخ کند همه را غرق کرده است و این تشبیه، مثال زنده‎ای است که تمام جوامع گذشته، حال و آینده را در بر می‎گیرد. زمانی که بپذیریم زشت و زیبای جامعه به هم مرتبط است، فضایل افزایش پیدا می‎کند و لذا دعوت به خوبی‎ها فطری می‌شود.
امام جمعه زنجان عنوان کرد: خداوند تمامی پیامبران را برای هدایت انسان‎ها فرستاده است و با توجه به آیه 36 سوره نحل اولین وظیفه‎ای که خداوند برای پیامبران تعیین می‎کند، امر به معروف و نهی از منکر است.
آیت‌الله خاتمی افزود: پذیرش این امر که سرنوشت افراد مانند زنجیر به هم متصل است، دیدگاه نسبت به جامعه را توأم با مسئولیت می‎کند و در جامعه اسلامی همه نسبت به هم مسئول‎اند و بی‎توجهی به امور نباید وجود داشته باشد و پیامبر اکرم (ص) در این خصوص می‎گوید که «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» و آیه هفتم سوره توبه «والمومنون و المومنات نیز معضم اولیاء بعض» به این امر تأکید دارد که مؤمنان در مقابل هم مسئولیت دارند و در ادامه بیان می‎کند که «یأمرون بالمعروف و ینهون عن‎المنکر یقیمون الصلوة و یوتون الزکوه» که در ابتدا دستور به امر به معروف و نهی از منکر دارد و پس از آن از نماز و زکات یاد می‎کند، حال آن که در جامعه امروز امر به معروف و نهی از منکر اغلب اولویت آخر فعالیت‎ها شده است.
آیت‎الله خاتمی خاطرنشان کرد: خداوند عنوان می‎کند که اولین کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‎کند خودم هستم و دستور به عدالت ونیکی می‌دهم و در مقابل خداوند متعال، شیطان است که به هنگام انجام خوبی‎ها انسان را از فقر می‌ترساند، نهی از معروف و امر به منکر می‎کند. حال آنکه با توجه به گفته خداوند متعال و پیامبران اگر می‎خواهیم خود و جامعه را اصلاح کنیم و به جامعه‎ای متعالی برسیم و احساس مصونیت کنیم باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم و عمل به این نکته است که جامعه را به جامعه برین نزدیک می‎کند.
نماینده ولی فقیه در استان زنجان تصریح کرد: ایمان هم اصول وهم نمود باورهای ماست و و در اصل، رفتارهای ما نشأت گرفته از باورهای ماست و با توجه به آیات قرآن کریم کسانی که امر به معروف و نهی از منکر نمی‎کنند نمی‎توانند ادعای ایمان داشته باشند.
امام جمعه زنجان درخصوص رابطه امر به معروف و نهی از منکر با توحید و امامت ابراز کرد: پیامبر (ص) می‎فرماید که کلمه «لا اله الی الله» انسان را از عذاب الهی دور می‎‏کند به شرطی که اهانتی به توحید در آن نباشد زیرا اگر گناهی علنی در جامعه انجام شود و مردم نسبت به آن بی‏تفاوت باشند و شرایط گناه را دگرگون نکنند به توحید اهانت شده است. هم‎چنین ائمه معصومین (ع) همواره تأکید بر جاری کردن امر به معروف و نهی از منکر داشته‎اند و اولویت و محور فعالیت اقدامات آنان بوده است که مصداق بارز و آشکار آن را می‎توان در قیام امام حسین (ع) دید.
حجت‎الاسلام خاتمی اظهار کرد: امام علی (ع) بیان می‌کند که تمام واجبات حتی جهاد فی سبیل‌‎الله در مقابل امر به معروف و نهی از منکر همچون قطره در مقابل اقیانوس متلاطم است، لذا باید توجه ویژه‎ای به مقابل امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم. هم‎چنین با توجه به بیانات مقام معظم رهبری تذکر لسانی وظیفه همگان است و امام خمینی (ره) در مقابل افرادی که نگران نتیجه کار هستند می‎گوید که ما مأمور به تکلیف هستیم و نه مأمور به نتیجه و باید وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.
وی درخصوص مراتب امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: نفرت قلبی، تذکر لسانی و برخورد عملی مراتب امر به معروف و نهی از منکر هستند که در نظام جمهوری اسلامی برخورد عملی، مربوط به حکومت اسلامی است و وظیفه مردم نفرت قلبی از منکر و تذکر لسانی است.
در ادامه حجت‎الاسلام بهرام دلیر، مدرس حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک امر اجتماعی است و با توجه به آیه 200 سوره آل‌عمران چهار اصل در این راستا وجود دارد که اصل اول اصلاح خویش بوده و اصل دوم صبر و استقامت در مقابل بدی‏ها و پافشاری‎ بر امر به معروف و نهی از منکر، اصل سوم برقراری ارتباط در تمامی مرزها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر که در این بخش علمای حوزه اندیشه مخاطب هستند و در مورد اصل چهارم این ٱیه می‎گوید که «فاتقوالله» یعنی اجرای سه اصل اول موجب تقوای دین می‌شود و در پایان تمامی این اصول، رستگاری را به دنبال خواهند داشت.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شعارمشترک تمامی انبیاء الهی امر به معروف و نهی از منکر تقوای الهی است، ابراز کرد: معروف‎ها در جامعه اعتمادساز و منکرها اعتماد سوزاند و معروف‎ها روابط اجتماعی را در جامعه فضیلت می‎بخشند.
در ادامه، اذن الله خدایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان تأکید کرد: تمامی پیامبران الهی برای جاری کردن امر به معروف و نهی از منکر فرستاده شده‎اند و امر به معروف و نهی از منکر همچون حج، روزه و جهاد یک تکلیف الهی است و به فرموده خداوند در جامعه‎ای که این امر ترک شود ظالمان برآن مسلط خواهند شد.
وی در پایان گفت: مسئولین باید دقت بیشتری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و ارائه کارت ویژه امر به معروف و نهی از منکر کمک شایانی به جاری ساختن هر چه بهتر این امر در جامعه می‌شود و در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیز همچون سایر ارگان‎ها باید قوانینی متناسب با آن تعیین شود.

captcha