رقابت ۶۰۰ سبزواری در مسابقات کشوری قرآن وزارت ارشاد
کد خبر: 3446462
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷

رقابت ۶۰۰ سبزواری در مسابقات کشوری قرآن وزارت ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی: همزمان با برگزاری مسابقات کشوری قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۶۰۰ سبزواری در رشته‌های حفظ، مفاهیم، تدبر در قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه با متسابقان دیگر رقابت می‌کنند.

محمد علیزاده، کارشناس علوم قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه یکی از وظایف اداره ارشاد، نظارت بر مؤسسات قرآنی است، اظهار کرد: در حال حاضر در سبزوار 11 مؤسسه قرآنی مشغول فعالیت هستند که شش مرکز با مجوز اداره ارشاد و بقیه در حال دریافت مجوزهای لازم هستند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه ثبت‌نام مسابقات کشوری قرآن وزارت ارشاد از 16 شهریور تا 20 مهرماه در رشته‌های حفظ، مفاهیم، تدبر در قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه انجام شده است، بیان کرد: شهرستان سبزوار بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن طی سال‌های گذشته داشته است.

وی با بیان اینکه در آزمون دوره قبلی تعداد شرکت‌کنندگان زیر 12 سال این شهرستان حدود 33 درصد کل شرکت‌کنندگان استانی مسابقات قرآنی را تشکیل می‌داد، ابراز کرد: در مسابقات قرآن امسال حدود 600 نفر از شهرستان سبزوار شرکت کرده‌اند که در روز جمعه 22 آبان‌ماه به رقابت می‌پردازند و در صورت کسب امتیاز لازم گواهی قبولی آزمون مربوطه برای این افراد صادر خواهد شد.

کاهش اختصاص بودجه و کمک نقدی به مؤسسات قرآنی

علیزاده با بیان اینکه در تربیت حافظان قرآن در شهرستان می‌توانیم ادعا کنیم که جزو موفق‌ها بوده‌ایم و بیشترین حمایت‌ها را اداره فرهنگ و ارشاد انجام داده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه بودجه‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد برای برنامه‌های قرآن کم شده است، به همان نسبت هم جوایز اختصاصی به برگزیدگان مسابقات و کمک هزینه‌های اختصاصی به مؤسسات هم کمتر شده است.

وی به عنوان مثال افزود: قبلا تمام افراد حائز رتبه برتر تشویق می‌شدند ولی  درحال حاضر با زیادشدن نفرات برتر با کسب نمره قبولی بین نفرات ممتاز قرعه‌کشی در مسابقات صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه در گذشته اقلام غیرنقدی به مؤسسات کمک می‌کردیم که با شرایط حاضر این کمک‌ها یا امکان ندارد و یا کمتر شده است.

تشکیل کانون و مجمع قرآنی توسط فعالان قرآنی

کارشناس علوم قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار با توصیه به اینکه نفرات ممتاز قرآنی و رتبه‌های برتر و اساتید این رشته، کانون و یا مجمعی تشکیل دهند تا کمک‌ها متمرکز شود و از موازی‌کاری در بعضی موارد جلوگیری شود، اضافه کرد: از دیگر مزایای این کار مدیریت متمرکز برای حفظ جایگاه اساتید قرآنی به شمار می‌رود.

captcha