آمارهای مختلف در عملکرد جزیره‌ای ادارات برای تربیت حافظان قرآن
کد خبر: 3576650
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

آمارهای مختلف در عملکرد جزیره‌ای ادارات برای تربیت حافظان قرآن

گروه شهرستان‌ها: با مراجعه به ادارات مختلف برای دریافت آمار حافظان قرآن هر کدام لیستی جداگانه ارائه و هر کدام آمار مختلفی ارائه می‌دهند؛ آماری که با بررسی اسامی به این نتیجه می‌رسید که در مجموع تقریباً به یکدیگر شباهت دارند، با این تفاوت که هر کدام به صورت جزیره‌ای در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در اولین مراجعه به ادارات مختلف فرهنگی برای دریافت آمار حافظان قرآن هر کدام لیستی جداگانه ارائه کرده و هر کدام آمار مختلفی ارائه می‌دهند؛ آماری که با بررسی اسامی به این نتیجه می‌رسید که در مجموع آمار همه تقریباً شبیه به هم است با این تفاوت که هر کدام به صورت جزیره‌ای و جداگانه در حوزه قرآنی در حال فعالیت هستند.
در اوایل دی‌ماه در مصاحبه‌ای که با حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی داشتم، وی تربیت 80 هزار حافظ قرآن را در طی 12 سال در استان خراسان رضوی ارائه کردند که بخشی از این آمار مربوط به 8 مؤسسه قرآنی زیر نظر این اداره در سبزوار است؛ مؤسساتی که امروز برخی از آن‌ها تبدیل به مهدکودک و پیش دبستانی شده‌اند، برخی دارای مشکل هستند و تعدادی از آن‌ها به گفته محمد علیزاده، رئیس اداره ارشاد سبزوار نتوانسته‌اند مجوز لازم را برای ادامه راه دریافت کنند و باید مجدد پیگیری‌ها را انجام دهند.
حجت‌الاسلام حسین نیساری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر 56 مربی قرآن در سبزوار و شهرستان خوشاب در حال تربیت حدود دو هزار حافظ قرآن هستند که با بررسی آمارها متوجه می‌شویم بخشی از شاگردان در مؤسسات قرآنی زیر نظر اداره ارشاد و سازمان تبلیغات قبلا بوده‌اند و یا هستند.
آمارهای حافظان قرآن واقعی نیست
رئیس اداره اوقاف سبزوار با اشاره به اینکه به دلیل عملکرد جزیره‌ای ادارات مختلف در حوزه قرآنی، آمارهای ارائه‌شده توسط ادارات مختلف از حافظان قرآن واقعی نیست، تصریح کرد: ما به مربیان قرآنی تأکید کرده‌ایم که شاگردانی که درحال تربیت هستند، نباید اسامی آن‌ها در لیست ادارات دیگر قرار بگیرد ولی در عمل شاهد هستیم، اداره آموزش و پرورش بخشی از اسامی را دارد و بسیج ادعای لیستی در حوزه قرآنی است و ارائه می‌دهد که بخشی از آمارها با هم یکسان است.
وی افزود: برای جلوگیری از این آمارهای متفرقه و عملکرد جزیره‌ای باید شورای عالی قرآن متمرکزی در سطح کشور و شهرستان‌ها  تشکیل و همه ادارات زیرمجموعه یک تشکل قرآنی فعالیت کنند تا برآیند مناسبی در حوزه علوم قرآنی داشته باشند.
وی با بیان اینکه این ضعف اساسی در کشور وجود دارد که هر اداره‌ای برای خودش بودجه فرهنگی و قرآنی خاصی را به صورت جزیره‌ای صرف می‌کند، اضافه کرد: گاهی اوقات این بودجه در یک بخش به صورت پراکنده صرف می‌شود.
وی ادامه داد: متأسفانه در عملکرد جزیره‌ای ادارات در حوزه علوم قرآنی، بازدهی مناسبی نیز وجود ندارد زیرا هر ارگانی تعهداتی دارد و تلاش می‌کند به مافوق خودش در اداره‌کل و به همین ترتیب به مقامات بالاتر گزارش کاری ارائه بدهد و در عمل برآیند نتیجه‌ای که باید از آمارها به دست بیاید، وجود ندارد.
رئیس اداره اوقاف سبزوار تأکید کرد: تا زمانی که این عملکرد جزیره‌ای در ادارات وجود داشته باشد، هیچ‌وقت نمی‌توانیم آمار واقعی قرآن‌آموزان و حافظان را به دست بیاوریم.
captcha