انسان در غرب و شرق نیازمند معنویت، اخلاقیات و معرفت نفس است
کد خبر: 3608962
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
مدرس حوزه و دانشگاه:

انسان در غرب و شرق نیازمند معنویت، اخلاقیات و معرفت نفس است

گروه اجتماعی: آیت الله غرویان با بیان اینکه آمریکایی‌ها تشنه معارف اخلاقی هستند، گفت: انسان چه در شرق و چه در غرب نیازمند معنویت، اخلاقیات و معرفت نفس است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شامگاه گذشته، 21 خرداد در نشست با رئیس و کارکنان سازمان برنامه و بودجه استان، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان، گفت: امیدوارم خداوند متعال، قلم عفو بر گناهان و توفیق دوری از خطا و معصیت را بر ما عنایت کند.

وی به سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و افزود: امیدواریم که بتوانیم از اولیای الهی درس بگیریم و زندگی خود را با معنویت همراه کنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه از جایگاه والای فرهنگ معنوی ایران در نقاط مختلف جهان سخن گفت و تصریح کرد: آمریکایی‌ها تشنه معارف اخلاقی هستند. یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در کشور آمریکا مثنوی مولوی به دلیل داستان‌های معنوی و اخلاقی که در آن به نظم درآورده شده می‌باشد. در اروپا هم مثنوی به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در تیراژ بالا چاپ می‌گردد که نشان می‌دهد انسان چه در شرق و چه در غرب نیازمند معنویت، اخلاقیات و معرفت نفس است.

آیتالله غرویان با بیان اینکه براساس روایات خودشناسی و گوهر وجودی بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: انسان یک موجود مرکب از دو بعد مادی و معنوی می‌باشد لذا ماه مبارک رمضان کارگاهی آموزشی فشرده برای ورزش روحی و معنوی خواهد بود و  ثمره این کارگاه تقواست.

وی تقوا را خودنگهداری دانست و با اشاره به اهمیت آن، متذکر شد: فلسفه عبادات ما، فلسفه ریاضت‌هایی نظیر پرهیز از خوردن و آشامیدن و دوری از گناهان در یک کلمه، تقوا است. تقوا یعنی اینکه انسان اراده و عزم جزمی پیدا کند که جلوی امیال خود را بگیرد.

مدرس حوزه و دانشگاه درخصوص نزول و وحی کتب آسمانی بر پیامبران، عنوان کرد: همه این موارد از جمله بعث پیامبر اکرم(ص) برای برپایی مکارم اخلاقی است.

وی تصریح کرد: اگر تمام واجبات و مستحباب دین را انجام دهیم اما اخلاق نداشته باشیم ارزشی ندارد. ملاک اخلاق هم وجدان است. انسان باید طوری زندگی کند که از وجدان و فطرت خویش راضی باشد.

آیت‌الله غرویان با اشاره به منزلت و جایگاه شب‌های قدر، اظهار کرد: شب قدر شب تقدیر و برنامه‌ریزی است. هم جامعه و هم فرد نیازمند برنامه‌ریزی و نظم است و خداوند و قرآن نیز به این امر تاکید دارند. در این شب نگاهی به گذشته خود کنیم و اگر حقوقی از دیگران برگردن ما است آن را ادا نماییم، زیرا هیچ یک از ما نمی دانیم چقدر عمر خواهیم کرد.

عضو هیئت علمى موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) با ذکر روایتی از امام حسن مجتبی(ع) که فرمودند «اعتدال را حفظ کرده و افراط و تفریط نکنید»، افزود: هر چیزی جایگاه خود را دارد. کسانی که افراط می‌کنند گاهی در مسائل مدیریتی کشور هم چنین تفکراتی دارند. علم و عقلانیت و تجربه از یک طرف و معنویت از طرف دیگر هر یک باید در جایگاه خود باشند.

وی با تاکید بر اینکه عزت از آن خدا، پیامبر خدا و مومنین است، عنوان کرد: باید عزت الهی و اسلامی داشته باشیم. متاسفانه تفکرات اشتباهی در ذهن برخی به وجود آمده که لذت بردن از مواهب حلال و خدادادی را منافات با دین می‌دانند.

آیت‌الله غرویان با بیان اینکه تلاش برای برنامه‌ریزی، مدیریت تحقیق، پژوهش برای تسلط بر جهان، طبیعت و محیط زیست از سفارشات امام حسن مجتبی (ع) است، خاطرنشان کرد: در کنار آن باید معنویات را هم در نظر داشته باشیم.

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اعتدال و عدالت محوری در فعالیت‌های دولتی، گفت: معرفت النفس از خود انسان نشات گرفته و آغاز می‌شود لذا باید ببینیم که خودمان در چه موقعیتی هستیم. هر فردی پرونده خود را بررسی کند و ماه مبارک رمضان فرصتی برای یادآوری این مسائل است و مطمئنا اثرات مثبتی برای انسان دارد.

captcha