یک چهارم جلسات شورای فرهنگ عمومی؛ سهم فعالیت‌های قرآنی در کلات
کد خبر: 3617534
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

یک چهارم جلسات شورای فرهنگ عمومی؛ سهم فعالیت‌های قرآنی در کلات

گروه شهرستان‌ها: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلات با بیان اینکه طی یک سال گذشته چهار جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور مسئولان در شهرستان کلات برگزار شده است، گفت: یکی از این جلسات به موضوع قرآن و تصمیم‌گیری در حوزه فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته و سایر جلسات نیز به موضوعات دیگر مربوط بوده است.

محمد قلی‌پور، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بیان کرد: در شهرستان کلات 24 کانون فرهنگی فعال در مساجد سطح شهر و روستا داریم که مسئولیت برگزاری برنامه‌ها و محافل قرآنی را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه فراخوان‌هایی برای جذب و شناسایی نیروهای قرآنی شهرستان با تبلیغات گسترده انجام شده اما موفقیت چشمگیری نداشته است، گفت: ما معتقدیم برای موفقیت بیشتر در مسیر جذب و شناسایی استعدادهای قرآنی باید به اجرای مناسب برنامه‌ها و محافل قرآنی بپردازیم تا شاهد حضور بیشتر جامعه قرآنی شهرستان در برنامه‌ها باشیم.
¼ جلسات شورای فرهنگ عمومی؛ سهم فعالیت‌های قرآنی
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلات با بیان اینکه طی یک سال گذشته چهار جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور مسئولان در شهرستان کلات برگزار شده است، ادامه داد: یکی از این جلسات به موضوع قرآن و تصمیم‌گیری در حوزه فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته و سایر جلسات نیز به تصمیم‌گیری‌ها و مصوباتی در زمینه مسائلی و موضوعاتی مثل فرهنگ نماز، مراسم‌های مذهبی و آیین و رسوم سنتی شهرستان کلات مربوط بوده است.
قلی پور با اشاره به برنامه‌های قرآنی اجرا شده در سطح شهرستان کلات بیان کرد: نمایشگاه قرآن، جشنواره علوم و هنرهای قرآنی و برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی و کشوری از جمله برنامه‌هایی است که به صورت شاخص و در ایام مختلف اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: شهرستان کلات ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری فراوانی دارد، استعدادهای مختلفی در حوزه‌های هنری، ادبی و قرآنی هستند که با حمایت و پشتیبانی می‌تواند به پیشرفت کار فرهنگی کمک کنند و ما از مسئولان استان و کشور تقاضا داریم تا به دلیل این ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی کلات را جزو مشهد ببینند، تا بتوان با این نگاه در رویدادهای فرهنگی نظیر مشهد 2017 نیز نقش آفرینی کرده و با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان، کلات را معرفی کرد.
قبل از سال 95 هیچ انجمن فرهنگی در کلات فعال نبود 
قلی‌پور گفت: پیش از سال 95 هیچ‌ یک از انجمن‌های هنری، ادبی و قرآنی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلات فعال نبود و ما آماری از افراد فعال فرهنگی سطح شهرستان در اختیار نداشتیم و به نوعی عدم توجه و بی‌تفاوت بودن فعالان فرهنگی کلات نسبت به اداره ارشاد به وجود آمده بود.
وی اضافه کرد: در سال 94 فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلات با نوعی توقف همراه شد، شش ماه ابتدایی این سال اختلافات مدیریتی در سطح شهرستان سبب شد تا کاری از ارشاد به چشم نیاید و در شش ماه پایانی نیز فعالیت این نهاد در شهرستان با تغییر رئیس به صورت سرپرستی اداره می‌شد که البته سرپرست مستقر نیز به علت محدودیت‌ها فقط اجرای امور مربوط به اداره را برعهده داشته است.
قلی‌پور افزود: کم کاری‌ها علاوه بر اینکه یک عقب ماندگی در فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کرده بود، باعث شد تا در دریافت بودجه‌های فرهنگی نیز شهرستان کلات با مشکلاتی روبه رو باشد و افزایش محسوسی در بودجه فرهنگی شهرستان کلات دیده نشود، زیرا تفاهم‌‌نامه های بودجه‌ای بر اساس فعالیت‌های سنوات گذشته نهادها، اجرایی می‌شود.
با ارائه برنامه، بودجه فرهنگی شهرستان پنج برابر شد
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلات گفت: در سال 95 با ارائه برنامه و تعریف شدن هفته فرهنگی کلات، توانستیم مقدار بیشتری از ارقام بودجه‌های فرهنگی را برای شهرستان کلات دریافت کنیم، در سال جاری نیز از همین طریق بودجه فرهنگی شهرستان کلات به میزان پنج برابر نسبت به سال 95 افزایش یافت.
قلی‌پور در تشریح برنامه‌های هفته فرهنگی کلات، عنوان کرد: هفته فرهنگی کلات سال گذشته برای اولین بار برگزار شد و اردیبهشت ماه امسال نیز این رویداد با رویکرد اقتصادی ـ فرهنگی برای دومین سال متوالی با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهر کلات اجرا شد و طی آن نشست‌های تخصصی، همایش‌هایی با عناوین حفاظت از زمین و آب، نقش بانوان در اقتصاد مقاومتی، هم‌اندیشی اساتید تاریخ و جشنواره بازی‌های بومی و محلی اجرا شد.
وی با اشاره به مشکلات در زمینه امکانات و زیرساخت‌های مناسب فرهنگی شهرستان کلات عنوان کرد: هیچ سالنی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در اختیار نداریم، تنها سالن سینمای قدیمی شهر که قبلاً با تقسیم‌بندی هایی به اداره فرهنگ و ارشاد تبدیل شده بود وجود دارد که البته نیازمند تجهیز و بازسازی است.
تجهیز سالن سینمای قدیمی کلات 50 میلیون هزینه دارد
قلی‌پور افزود: سالن سینمای شهر کلات در حدود 100 نفر گنجایش دارد و برآوردها برای بازسازی آن رقمی در حدود 50 میلیون تومان هزینه را نشان می‌دهد و اگر ما بتوانیم این سالن را به صورت مطلوبی بازسازی کنیم در حقیقت نمود بیشتری از فعالیت‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌ها و محافل قرآنی در سطح شهر کلات را شاهد خواهیم بود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلات گفت: مکانی که هم‌اکنون اداره ارشاد شهرستان در آن استقرار دارد ساختمانی متعلق به فرمانداری شهرستان است که بر اساس توافق ارشاد و فرمانداری و به شرط تکمیل مراحل ساخت آن، اداره ارشاد شهرستان می‌تواند به مدت سه سال در این مکان حضور داشته باشد.
وی ادامه داد: به علت نبود فضای مناسب برای اداره ارشاد و لزوم بازسازی سینما اداره ارشاد به مدت سه سال در یکی از ساختمان‌های فرمانداری شهرستان مستقر خواهد بود و ما امیدواریم با همکاری مسئولان شهرستان و حمایت‌های مالی بتوانیم مکانی مستقل و دائمی از میان اماکن موجود شهر برای فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلات آماده کنیم.
جدایی کار قرآنی از فعالیت‌های ارشاد تصوری غلط است
قلی پور با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های قرآنی توسط اداره ارشاد کلات در گذشته کمتر دیده می‌شد، ابراز کرد: این تصور غلط به وجود آمده که فعالیت‌های اداره ارشاد به کارهای هنری و ادبی محدود است و فعالیت قرآنی در چهارچوب اهداف این نهاد نیست.
وی گفت: موضوع درخواست مجوز مؤسسه قرآن و عترت احسان شهر کلات برای مدت زیادی مطرح بوده و پیگیری‌های متعددی از سوی مدیرعامل این مؤسسه که قبلاً به صورت مهد قرآنی فعالیت داشته، انجام شده است، اما به دلیل همین عدم فعالیت اداره ارشاد مسائل پیگیری نشده است، اما پس از شروع تازه و انسجام کار در اداره ارشاد کلات، مجوز این مؤسسه قرآنی در بهمن‌ماه سال 95 صادر شد.
captcha