فعالیت دو خانه قرآن برای 38 هزار نفر در خوشاب
کد خبر: 3647721
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
شهرستان خوشاب محروم از امکانات فرهنگی/

فعالیت دو خانه قرآن برای 38 هزار نفر در خوشاب

گروه شهرستان‌ها: در حالی که شهرستان خوشاب در حدود 38 هزار نفر جمعیت دارد و از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد، ولی مشکلات فرهنگی را نیز می‌توان مضاعف بر این مشکلات نام برد که از جمله این مشکلات فعالیت تنها دو خانه قرآن برای جمعیت 38 هزار نفری این شهرستان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در حالی که شهرستان خوشاب در حدود 38 هزار نفر جمعیت دارد و از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد، ولی مشکلات فرهنگی را نیز می‌توان مضاعف بر این مشکلات نام برد، چرا که در این شهرستان محروم تاکنون نه مؤسسه قرآنی به ثبت رسیده و نه از وجود مجتمع فرهنگی ـ دینی بهره‌مند هستند؛ همچنین تنها چند کانون فرهنگی ـ هنری در روستاها فعال هستند و در شهر کانونی فعالیت نمی‌کند.
حتی گلایه و انتقاد امام جمعه و برخی دیگر از مسئولان شهرستان از نبود و عدم استقرار ادارات فرهنگی از جمله اداره اوقاف، اداره تبلیغات اسلامی و عدم استقلال و استقرار کامل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانسته است نتیجه بدهد.
وقتی از محرومیت‌های شهرستان خوشاب نام می‌بریم، اولین محرومیت در ذهن برخی از افراد، مشکلات اقتصادی است در حالی که اگر فرهنگ یک منطقه اصلاح شود، بسیاری از مشکلاتش حل خواهد شد.
در این شهرستان محروم که دارای 71 روستا است، نه بیمارستان وجود دارد و نه خانه قرآن در مرکز شهر واقع شده تا به آموزش قرآن در آن امیدوار باشند؛ کل خانه‌های قرآن شهرستان چهار خانه عنوان شده است که دو تا از آن‌ها در حال فعالیت و دو تای دیگر مجوز خودشان را تمدید نکرده‌اند.
شهر سلطان‌آباد مرکز این شهرستان بنا بر اسناد رسمی، نه خانه قرآن دارد، نه مؤسسه قرآنی ثبت شده و نه کانون فرهنگی مسجد؛ طی شش سال گذشته، مسئولان فرهنگی از یک کانون فرهنگی مسجد در این شهر نام می‌برند که هیچگونه وجود خارجی ندارد.
در حالی که اطلاع‌رسانی و مطالعه کتاب از نیازهای روزمره برای ارتقای رشد فرهنگی یک منطقه است اما در مرکز شهرستان و در کل این منطقه محروم، هیچ روزنامه‌ای از روزنامه‌های رسمی کشور و برخی دیگر از نشریات توزیع نمی‌شود و تنها یک کتابخانه در مرکز شهرستان قرار گرفته است.
از مشکلات دیگر شهرستان، نبود حوزه علمیه، دانشگاه و دانشکده و نبود روحانی در برخی از مناطق روستاها است؛ به گفته یکی از روحانیون، هفت روحانی، 70 روستا با حدود 80 مسجد را پوشش می‌دهند که خدمت‌رسانی به همه آنها از توانشان خارج است.
در سومین بخش از پیگیری مشکلات شهرستان خوشاب به سراغ عالی‌ترین مقام دولتی این شهرستان، یعنی فرماندار می‌رویم.
حسن ابارشی، فرماندار خوشاب درباره مشکلات فرهنگی این شهرستان به خبرنگار ایکنا گفت: برخی از مسئولان کشوری قول‌هایی برای استقرار ادارات دولتی در این شهرستان داده‌اند، ولی ساز و کار ادارات تامین زیرساخت‌ها و تامین فضای استقرار ادارات است و تا زیر ساخت یک زیر مجموعه وجود نداشته باشد، امکان استقرار ادارات ممکن نیست.
وی با گلایه از عدم همکاری و مشارکت برخی از مردم، ادامه داد: در اعتبارات سال 96 رقم اعتباری مشخصی برای برخی از ادارات دولتی تعیین کردیم که شرط پرداخت آن، استقرار این ادارات در خوشاب است.
وی با بیان اینکه برای ساخت مجتمع فرهنگی، مسئولان وزارت ارشاد قول‌هایی داده‌اند، ابراز کرد: شرط ساخت این مجتمع، تهیه زمین 600 متر مربعی است که موافقت اولیه از خیران دریافت شده است.
فرماندار خوشاب با بیان اینکه در موضوع توزیع نشریات صرفه اقتصادی در آن دخیل است، اظهار کرد: برای گسترش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در برنامه ششم توسعه کشور، برنامه داریم و شهرستان خوشاب با توجه به ظرفیت 80 مسجد، می‌تواند توسعه خوبی در این زمینه داشته باشد.
وی با انتقاد از عدم پذیرش کانون‌های فرهنگی در برخی از مساجد روستاها و شهر، اضافه کرد: در تعاملات و مشارکت‌ها، مردم شهرستان خوشاب رتبه خوبی ندارد، در حالی که در برخی از نقاط همه شرایط و امکانات مهیا است و خود مردم باید از آن استقبال کرده و وارد میدان شوند.
ابارشی با ابراز اینکه برخی از مردم فکر می‌کنند تمام کارها بر عهده دولت است، تصریح کرد: دولت زیرساخت‌های یک منطقه را برای برخی از فعالیت‌ها آماده می‌کند ودر ادامه، این مردم هستند که باید با مشارکت خودشان شکوفایی و بالندگی ایجاد کنند.
فرماندار شهرستان خوشاب با اشاره به اینکه برخی از افراد بیان می‌کنند بسیاری از مدیران این شهرستان پروازی هستند، افزود: وقتی از یک مدیری دعوت می‌شود مسئولیت قبول کند به همان نسبت نیز نسبت به فراهم کردن زیر ساخت استقرار مدیران در شهرستان توجه شود اما این در حالی است که شهرستان خوشاب از این امکانات به طور کامل برخوردار نیست.
وی اضافه کرد: برخی از این مدیران، دارای فرزندان بزرگسال هستند که در مدارس تیزهوشان و دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند و امکان استقرار با خانواده در این شهرستان برایشان مهیا نیست.
ابارشی از عوامل دیگر عدم استقرار مدیران را نزدیکی راه سبزوار به خوشاب بیان کرد و گفت: اصرار بر استقرار مدیران به همراه خانواده ممکن است ادارات شهرستان خوشاب را از دسترسی به مدیران نمونه‌ای که در این شهرستان وجود دارند و توانسته‌اند، رضایت ارباب رجوع و مدیران استانی را کسب کنند، محروم سازد.
علی اکبر ملکی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امورقرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۸:۲۶
0
0
باسلام و تشکر از جناب آقای ملکی عزیز و زحمتکش(خبرنگار قرآنی خبرگزار ایکنا)
در رابطه با راه اندازی و تاسیس مراکز قرآنی (موسسه- خانه قرآن شهری-خانه قرآن روستایی)بر اساس تجربه 10 ساله این حقیر و اذعان جناب آقای فرماندار
عدم مشارکت و استقبال مردم این شهرستان دلیل اصلی فقدان این مراکز قرآنی در شهرستان خوشاب (سطح شهر و روستاها) می باشد و بس.
با تشکر
م.رحیمی
کارشناس امور قرآنی
captcha