رحلت پیامبر اکرم(ص)، موجب ایجاد ضعف و سستی در میان مردم شد
کد خبر: 3852553
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

رحلت پیامبر اکرم(ص)، موجب ایجاد ضعف و سستی در میان مردم شد

گروه معارف - کارشناس ارشد تعلیم و تربیت گفت: یکی از پیامدهای رحلت پیامبر(ص) موجب ایجاد ضعف و سستی در میان مردم بوده و سپس تفرقه و اختلاف به وجود آمده و گسترش پراکندگی و گسستن وحدت و همدلی از جمله مشکلات بوجود آمده بعد از رحلت ایشان بود.

رحلت پیامبر اکرم(ص)، موجب ایجاد ضعف و سستی در میان مردم شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله خراسانی‌کیا، کارشناس ارشد تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره احزاب پیامبر(ص) را به عنوان اسوه حسنه معرفی کرده و او را برای مسلمانان منبعی دانسته که آن‌ها می‌توانند کلیه اعمال و رفتار و وظایف خودشان را از این منبع و معدن استخراج نمایند و یکی از احکام رسالت پیامبراکرم(ص) و مسلمانان تآسی از ایشان در گفتار و رفتار می‌باشد.

خراسانی‌کیا به منویات حضرت علی(ع) در مورد نبی خدا اشاره کرد و افزود: امیرالمومنین(ع)، پیامبر(ص) را نمونه کافی معرفی نموده و می‌فرماید پیروی کردن از رفتار رسول خدا و الگوگیری از پیامبر(ص) برای هر کسی کافی است تا به رستگاری برسد.

کارشناس ارشد تعلیم و تربیت بیان کرد: امام اول شیعیان در نهج البلاغه خطبه ۱۶۰ می‌فرماید که از پیامبر پاک و پاکیزه‌ات پیروی کن زیرا راه و رسمش سر‌مشقی است برای کسی که بخواهد تاسی جوید و انتصابی عالی برای کسی که بخواهد منتسب گردد و محبوبترین بندگان نزد خداوند کسی می‌باشد که از پیامبرش سرمشق بگیرد و قدم در جای او بگذارد.

خراسانی‌کیا افزود: شب پیش از بیماری شدید رسول خدا، در واپسین روزهای حیاتشان به همراه حضرت علی(ع) و جماعتی برای طلب آمرزش به قبرستان بقیع رفته بودند به اهل قبور درود فرستادند و برای آنها طلب استغفار طولانی کردند و در همان موقع به امام اول شیعیان فرمودند که جبرئیل هرسال یک مرتبه قرآن را به من عرضه می‌کرد ولی امسال دو مرتبه این امر صورت گرفته و این دلیلی ندارد مگر اینکه اجل من نزدیک باشد و به این حضرت فرمود اگر من از دنیا رفتم تو مرا غسل بده و به هر کسی که وعده‌ای دادم  باید از من بگیرد و به هر کسی دینی  دارم با خبرم کند و دینش را از من بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان پیامب(ص) برای پیشگیری از بدعت‌ها، افزود: نبی خدا بارها به این امر که فقط حلال و حرام خداوند متعال مشخص می‌کند و هیچکس نمی‌تواند حکم خدا را عوض کند تاکید داشتند.

 خراسانی‌کیا به فرمایشات پیامبر(ص) پیش از رحلتشان اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) معلم بشریت است و تمام انسان ها را به توحید و خداشناسی دعوت کرده و آنچه لازم بود به بشر امر و نهی فرمودند.

کارشناس ارشد تعلیم و تربیت بیان کرد: حضرت قبل از آنکه این دنیا ترک کند، با خطاب به امت خویش فرمود، من وقتی از دنیا رفتم دوچیز را برای شما باقی می‌گذارم، قرآن و عترتم را، زیرا این دوچیز ارزنده از همدیگر جدایی‌ناپذیر می‌باشد مگر تا روز قیامت در حوض کوثر زمانی که بر من وارد شود.

وی با اشاره پیامدهای رحلت پیامبر(ص) از زبان حضرت فاطمه(س) ادامه داد: یکی از پیامد وفات رسول الله(ص)، ایجاد ضعف و سستی در میان مردم است که حضرت فاطمه(ص) در خطبه‌ای که در حضور زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند نیز این امر را تذکر دادند و با تاسف فرمودند سستی و بازیچه بودن مردانتان پس از آن همه تلاش و کوشش چه زشت است وسپس تفرقه و اختلاف به وجود آمده و گسترش پراکندگی و گسستن وحدت و همدلی از جمله مشکلات بوجود آمده بعد از رحلت ایشان بود.

کارشناس ارشد تعلیم و تربیت بیان کرد: بعد وفات نبی خدا امید و آرزوهای مسلمانان به ناامیدی تبدیل شد و آنان که به پیامبر اکرم(ص) و احکام عالیه اسلام ناب حضرت دلخوش کرده بودند از نعمت دین الهی و حکومت اسلامی بهره‌مند گشته بودند، با دیدن حوادث بعد از آن حضرت مایوس شده و امیدشان به یاس مبدل گشت.

خراسانی‌کیا در پایان سخنان خود بیان کرد: آشکار شدن خط نفاق و دورویی، بی‌تفاوت شدن مردم، پیمان‌شکنی کردن مردم، شتاب در شنیدن حرف‌های بیهوده و بی‌اساس و به سر کار آمدن فرصت طلبان از دیگر پیامدهایی است که بعد از رحلت جانگداز رسول خدا روی داده است.

 

 

انتهای پیام
captcha