به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر، در نشست ویدئوکنفرانس مقدماتی برگزاری کنگره علوم انسانی، اسلامی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در مکان سالن اجتماعات شهید چمران، با گرامیداشت ایام دهه کرامت و اختتام آن به میلاد حضرت امام رضا(ع)، با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت و عزم ملی در برگزاری این انتخابات را عامل مهم اقتدار نظام و انقلاب دانست.
خنیفر، رویکرد شیفتگی در برابر غرب، نگاه انحصاری منبع غرب و نگاه تعاملی با غرب را سه رویکرد مهم در بحث علوم انسانی دانست و گفت: در رویکرد شیفتگی در برابر غرب، نگاه ما به غرب و نظریه پردازی و تئوریپردازی همچون قطاری است که از غرب میآید و به غرب باز میگردد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، نگاه انحصاری منبع غرب را مورد پسند همگان ندانست و افزود: آغازگر نگاه تعاملی با غرب نیز خود غرب بوده است.
این مقام مسئول، با اشاره به دیدگاه آیتالله جوادی آملی، تصریح کرد: در سیاست و مباحث دیگر، نه شرقی، و نه غربی هستیم، اما در علم، هم شرقی و هم غربی هستیم. وقتی علوم انسانی را به سنجش و بررسی تاریخی میگذاریم و تجربههای غرب و دیگر کشورها را مطالعه میکنیم، متوجه میشویم که علوم انسانی بومی نیز مفهومی دارای پیشینه در تاریخ چند صد ساله این علوم دارد.
دبیر هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان، خودباوری و باورمندی بومی را از جمله مباحث مهم قابل طرح در کنگره برشمرد و اظهار کرد: این باور هنوز در خیلی از محققان ایجاد نشده است. حتی در برخی از رشته ها به دلیل شدت حضور دانش غرب، جایی برای دانش بومی قائل نیستیم.
خنیفر، طرح احیای پژوهش های بومزاد در علوم انسانی را نیز لازم خواند و گفت: در خیلی از موضوعات علوم انسانی، نوع رویکرد کلنگر و نظری است.
وی با اشاره به حضور دانشگاه فرهنگیان در برگزاری کنگره علوم انسانی – اسلامی، رویکرد علوم انسانی را پژوهشمحور ندانست و خاطرنشان کرد: معاونت پژوهش این دانشگاه، علاوه بر تلاش در برگزاری کرسیهای نظریه پردازی در راستای تولید دانش، فعالیت وسیع و ارزشمندی داشته است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، جسارت نظریه پردازی در حد کلاس بینالمللی را مهم اعلام و یادآور شد: نظریات بومی در علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که خیلی از کرسیهای برگزار شده ما قابل طرح در کلاس جهانی است.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، ارائه نظرات فرازمانی و جرات نگاه و توجه به سال های پیش رو را ضروری و تاکید کرد: جسارت در تدوین آثار مناسب معاصرت زمانه از مباحث و موضوعات مهم قابل طرح در کنگره علوم انسانی – اسلامی به شمار می رود.
خنیفر، ارزیابی دانشگاه فرهنگیان را در کمیتههای اجرایی و شورای علمی مهم خواند و تصریح کرد: انتظار میرود موضوعات 16 گانه این کنگره به 21 موضوع برسد.
این مقام مسئول، در پایان معلم و شاگرد از منظر تربیت اسلامی، نظام آموزشی مبتنی بر آموزه های اسلامی، برنامه های درسی با رویکرد آموزه های اسلامی، فنون تدریس در جامعه اسلامی، روش های انفجاری تدریس و سینرژیک را از موضوعات مناسب به منظور ارائه مقاله در کنگره اعلام کرد و گفت: محورهای ذکر شده کاملا مرتبط با موضوع تعلیم و تربیت اسلامی بوده و زمینه مناسب برتر تولید مقالات برتر را فراهم می آورد.
انتهای پیام