سمیعی: تقارن عرفان و حماسه فقط در هنر انقلاب اسلامی مشهود است + صوت و فیلم
کد خبر: 4053144
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
گزارش ایکنا از شب شعر و موسیقی بین‌المللی قدس

سمیعی: تقارن عرفان و حماسه فقط در هنر انقلاب اسلامی مشهود است + صوت و فیلم

برنامه شب شعر و موسیقی بین‌المللی قدس با حضور شاعران پنج کشور دنیا در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه شب شعر و موسیقی بین‌المللی قدس عصر چهارشنبه‌؛ هفتم اردیبهشت 1401 با حضور شاعران پنج کشور دنیا در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

شعر هنر اول سرزمین ماست

امیرحسین سمیعی؛ معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن خیر مقدم به حضار و گرامیداشت روز جهانی قدس در این مراسم گفت: تمامی جنبش‌های انقلابی و نهضت‌های پایدار در جهان به دلیل گستردگی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری قابلیت تصرف و پرداخت هنری دارند و این در هنر انقلاب اسلامی بسیار متفاوت و یکتا است.

وی ادامه داد: ما در هنر انقلاب اسلامی تقارن عرفان و حماسه را مشاهده می‌کنیم که در جای دیگر نمی‌توان آن را تجربه کرد. سرآمد این هنر در هنر انقلاب اسلامی شعر و ادب پارسی است و به گونه‌ای مسئولیت‌پذیر و موقر در تمامی شعارهای انقلاب، شعر را می‌توان درک کرد. اساساً انقلاب اسلامی ایران هوشمندانه و یکتاست و ظرفیت‌های مختلف فرهنگی هنری را اینگونه به کار می‌برد. امام ما شعرشناس و شعردوست بودند و رهبر معظم انقلاب نیز همینطور هستند.

کد

معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: هرجایی که این بزرگان در مسندی از راهبری‌های فرهنگی و هنری قرار گرفتند رد پای مستحکمی بر جای گذاشتند. هرجایی که هنرها در شاخه‌های مختلف هنری به شعر نزدیک شدند انگار فخامت خود را در هنر این سرزمین جدا و به سمت هنر متعالی نزدیک‌تر کردند. برای مثال سینمایی‌ها معتقدند که علی حاتمی برای سینمای ایران مانند حافظ در شعر فارسی است. یعنی وقتی که می‌خواهند به یک عبارت شاعرانه‌تر و معتبرتری برسند آن را به شعر فارسی نزدیک می‌کنند و در هنرهای دیگر هم به همین صورت است. شالوده اصلی هنرهای نمایشی شعر است به خصوص هنرهای نمایشی‌ای که ریشه در آیین‌های ما مثل تعزیه دارد.

سمیعی: تنها در هنر انقلاب اسلامی تقارن عرفان و حماسه را مشاهده می‌کنیم + صوت و فیلم

سمیعی در پایان افزود: هنر اول سرزمین ما شعر است و آنقدر مسئولیت‌پذیر و مهم است که در دنیا جریان دارد و جریان ادبی و هنری را تثبیت می‌کند و این جریان در افق هنر انقلاب اسلامی نشانه مسئولیت‌پذیری و شاخصه خود را با موضوعاتی گره می‌زند که یکی از آن موضوعات قدس است. امروز افتخار داریم که در خدمت شاعران بزرگ سرزمینمان هستیم و از اشعار آنها لذت ببریم.

به جنگ فرهنگی کمتر توجه شده است

عباس خامه‌یار؛ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در این مراسم ضمن یادآوری از شعرای لبنانی و فلسطینی گفت: منطقه سالیان سال است که روی آرامش به خود ندیده و همه می‌دانند که سرمنشأ همه این مشکلات و فتنه زمانی ایجاد شد که این غده سرطانی در این منطقه کاشته شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۱۷ که بیانیه ننگین بالفور که توسط وزیرخارجه انگلیس صادر شد و سرزمین یک ملتی را گرفتند بدون هیچ حقی و به افراد دیگری واگذار کردند. شعار این قوم از نیل تا فرات است. همه ما ابعاد این جنگ نظامی را در این سالیان سال دیدیم و شاهد فشارهای اقتصادی که بر ملت‌ها تحمیل شده هستیم اما آن چیزی که کمتر به آن توجه شده جنگ فرهنگی است که در جریان است. این جنگ از سال ۱۹۴۸ آغاز شد و میراث فرهنگی یک ملت را هدف قرار دادند.

سمیعی: تنها در هنر انقلاب اسلامی تقارن عرفان و حماسه را مشاهده می‌کنیم + صوت و فیلم

 رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان اظهار کرد: ۱۷ هزار قطعه تاریخی شهر عراق که در موزه‌ها وجود داشت بعد از سقوط صدام به غارت می‌رود و همین اتفاق را در سوریه هم دیدیم. در مصر هم پیش از پیروزی انقلاب، هدف آنها غارت موزه‌ها بود. به همین دلیل رئیس جمهور سابق آمریکا دنبال نابودی مراکز فرهنگی کشور ما بود. امروز این مبارزه و مقاومت در همه شکل‌های آن دیده می‌شود و برای اولین بار فلسطینی‌ها در جنگ سیف‌القدس توانستند که قواعد بازدارندگی خود را به رژیم صهیونیستی تحمیل کنند و یک پیروزی بزرگ را به وجود آوردند.

در ادامه این مراسم شاعرانی چون مرتضی‌امیری اسفندقه، علیرضا قزوه، علی محمد مودب، میلاد عرفان‌پور، محمدرضا طهماسبی، علی داوودی، مرتضی حیدری آل کثیر، نغمه مستشار نظامی، مصطفی محدثی خراسانی، کبری بلخی، سیده فرشته حسینی، سیدرضا نقوی‌الحسینی از پاکستانی، نزار الکنانی از عراق، سید سکندر حسینی از افغانستان اشعاری را در رابطه با قدس و محور مقاومت خواندند.

سمیعی: تنها در هنر انقلاب اسلامی تقارن عرفان و حماسه را مشاهده می‌کنیم + صوت و فیلم

همچنین در این مراسم از قطعه سه زبان «ای‌قدس ای‌یقین» رونمایی شد و سید مسافر از افغانستان، بهرام پاییز و امیر حقیقت قطعات موسیقی‌ای را پیرامون فلسطین و قدس اجرا کرند.

در انتهای مراسم شب شعر و موسیقی بین‌المللی قدس پویش نمادین مقلوبه (نوعی غذای لبنانی) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha