کوله‌بار تجربه کارآفرین پاکستانی در خدمت به حفظ هوشمندانه قرآن
کد خبر: 4101718
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

کوله‌بار تجربه کارآفرین پاکستانی در خدمت به حفظ هوشمندانه قرآن

یک کارآفرین آمریکایی ـ پاکستانی‌تبار با کسب سال‌ها تجربه در شرکت‌های بزرگ و معتبر، اکنون اپلیکیشنی را برای حفظ قرآن کریم به بازار عرضه کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از وامدا،  «بلال میمون» کارآفرین پاکستانی متولد نیوجرسی و بزرگ شده نیویورک، ژن‌های کارآفرینی در رگ‌هایش دارد. او در خانواده‌ای کارآفرین به دنیا آمده است؛ سال‌ها قبل، پدرش شرکتی را برای توزیع مواد پلاستیکی، آلومینیومی و مواد دیگر در نیوجرسی تأسیس کرد که اکنون توسط خواهرانش اداره می‌شود. اگرچه میمون از ابتدا شرکت خود را راه‌اندازی نکرد، اما مسیری که پیمود به او کمک کرد و تجربه لازم را به او داد تا وارد ماجراجویی کارآفرینی شود و روی اولین اپلیکیشن خود یعنی «آکادمی قرآن» (Quran Academy) کار کند.

 اپلیکیشنی برای علاقه‌مندان حفظ قرآن

زمانی که میمون 10 ساله بود، قرآن کریم را حفظ کرد. با گذشت زمان او بعضی از قسمت‌ها را فراموش می‌کرد و باز اشتباهات مشابهی را مرتکب می‌شد. وی می‌گوید: «کنار خطوطی که فراموش می‌کردم با مداد علامت می‌گذاشتم و صفحه پر از خطوط می‌شد و متوجه می‌شدم که اشتباهات قبلی را انجام می‌دهم».

وی افزود: وقتی یک قسمت را چهار یا پنج بار مرور می‌کنید، آن را حفظ می‌کنید. اما بعد از دو هفته همان اشتباه را خواهی کرد. او سال‌ها از قلم برای مرور قرآن به این روش استفاده می‌کرد تا اینکه تصمیم گرفت روشی جایگزین ابداع کند. از اینجا اپلیکیشن «آکادمی قرآن» متولد شد که هدف آن کمک به مسلمانان در حفظ قرآن، مرور آن و محک زدن خود است تا دیگر اشتباهات خود را تکرار نکنند.

میمون و تیم سه نفره‌اش به مدت چهار ماه، در حال توسعه این برنامه بوده‌اند و قصد دارند نسخه بتا را به‌زودی و بر روی iPad منتشر کنند. پس از دریافت بازخورد و انجام تغییرات لازم، این برنامه به صورت عمومی در آیفون و اندروید منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است که حدود هزار نفر برای تست اپلیکیشن ثبت نام کرده‌اند که از کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، عربستان سعودی، مالزی و اندونزی هستند.

این برنامه شامل قرآن به زبان عربی است؛ هنگام استفاده از آن، فرد می‌تواند سطرها را بخواند و اگر در یک خط اشتباه کرد، جمله را با انگشت خود لمس می‌کند، آن بخش به رنگ زرد در می‌آید. اگر دوباره اشتباه کرد، دوباره آن را لمس می‌کند تا نارنجی شود و اگر برای بار سوم اشتباه کرد آن عبارت یا آیه به رنگ قرمز درمی‌آید. برنامه همچنین برخی از خطوط را مخفی می‌کند تا شخص را آزمایش کند یا از او بپرسد کدام خط بعد از آن می‌آید. در صفحه اصلی، فرد پیشرفت خود را دنبال می‌کند؛ می‌داند چند اشتباه مرتکب شده است و داده‌های خود را می‌بیند که به او کمک می‌کند بهتر آیات را به خاطر بسپارد. در نسخه‌های بعدی، این تیم می‌خواهد گزینه‌ای برای اضافه کردن یادداشت‌ها اضافه کند.

ویژگی اپلیکیشن آکادمی قرآن

برنامه‌های کاربردی زیادی وجود دارد که هدف آنها کمک به مسلمانان در حفظ قرآن است، مانند iQuran، Quran Explorer، حفظ القرآن کریم و بسیاری دیگر. با این حال، میمون به این واقعیت افتخار می‌کند که برنامه او تعاملی و اجتماعی‌تر است، زیرا او به دنبال ایجاد جامعه‌ای برای مسلمانان در داخل برنامه است که اجازه می‌دهد اشتباهات یکدیگر را ردیابی کنند و به روشی هوشمندانه به حفظ بپردازند.

تا کنون، میمون پروژه را با پول خود به پیش برده است اما او یک کمپین سرمایه‌گذاری را در پلتفرم Indiegogo برای جمع‌آوری 120,000 دلار راه‌اندازی و تاکنون بیش از 11,000 دلار جمع‌آوری کرده است. طبق گفته‌ او، این کمپین 5,000 بار به اشتراک گذاشته شده است. در صورت جمع‌آوری مبلغ مورد نظر، نسخه دوم اپلیکیشن راه‌اندازی و در بقیه سیستم عامل‌ها در دسترس قرار می‌گیرد.

از کسب تجربه تا کارآفرینی

قبل از اینکه میمون اپلیکیشن خود را راه‌اندازی و رؤیای کارآفرین شدن را برآورده کند، در چندین شرکت بین‌المللی کار کرد، تجربه گسترده‌ای در مدیریت شرکت به دست آورد و درس‌های زیادی آموخت که اکنون با تیم خود به کار می‌برد.

او در حالی که در سال 2007 در دانشگاه نیویورک در رشته مالی و تجارت بین‌الملل تحصیل می‌کرد، برای کسب تجربه به عنوان کارآموز در شرکت‌های مهم بین‌المللی شروع به کار کرد. همه چیز با UBS Financial Services شروع شد. در آنجا او چیزهای زیادی در مورد مشاوره مالی، مدیریت دارایی و هزینه‌ها آموخت که برای پیشگامانی که سعی در کاهش هزینه‌های خود دارند ضروری است.

اما او می‌خواست به تجارب خود تنوع ببخشد تا در مورد تمام جنبه‌های مدیریت یک تیم و تأسیس یک شرکت بیاموزد. بنابراین، هنگامی که در آوریل 2009 فرصت آموزش در بانک سرمایه‌گذاری معروف گلدمن ساکس را پیدا کرد، بلافاصله آن را پذیرفت و در سمت تحلیلگر مالی مشغول به کار شد. وی می‌گوید: من در آنجا چیزهای زیادی در مورد کار در یک تیم یاد گرفتم و این چیزی است که من هنوز تا به امروز از آن بهره می‌برم.

هشت ماه بعد، او و هفت تحلیلگر دیگر برای پیوستن به تیم کارآموزان در Nomura Securities، یک شرکت مشاوره مالی و خدمات در ایالات متحده انتخاب شدند. او در طول دوره آموزشی خود در آنجا به چیزی که به دنبالش بود نرسید و احساس می‌کرد مسئولیت‌هایی که به او داده می‌شود خیلی مهم نیست. بنابراین، پس از سه ماه تصمیم خود را گرفت و این شرکت را ترک کرد تا اولین تجارت واقعی خود را شروع کند.

در مارس 2011، میمون اولین شغل خود را در JP Morgan، یک شرکت خدمات مالی پیشرو با حضور در بیش از 100 کشور در سراسر جهان، به دست آورد. وی می‌گوید: «من با مؤسسات زیادی سر و کار داشتم و کار در بانک مهمی مثل جی بی برایم نعمت بود، اما در طول کارم در آنجا، تمایلم برای کارآفرین شدن بیشتر شد. خودم را در یک شغل عادی نیافتم».

در سپتامبر 2011، او کار خود را رها و وب‌سایتی به نام My Life is Desi راه‌اندازی کرد که مردم در مورد آداب و رسوم کشور خود پست می‌گذاشتند و طنزهایی در مورد کلیشه‌ها می‌گفتند. طبق گفته میمون، این سایت تنها در عرض چند ماه پس از راه‌اندازی، 4 میلیون کاربر را جذب کرد، اما پس از یک سال و نیم، محتوای آن تکراری شد و او نتوانست یک مدل تجاری پایدار برای جذب تبلیغ‌کنندگان پیدا کند.

با وجود شکست در اولین تلاش کارآفرینی خود، او تسلیم نشد، بلکه با کار بعدی خود با Lean Startup Machine به عنوان هماهنگ کننده کارگاه در هند، به محیط استارتاپ نزدیک شد. این شرکت کارگاه‌های سه روزه‌ای را در 100 کشور برگزار می‌کند که طی آن کارآفرینان یاد می‌گیرند چگونه یک ایده را ارزیابی کنند؛ یک محصول را بر اساس بازخوردها اصلاح کنند و چگونه برای ارائه به سرمایه‌گذاران آماده شوند.

کوله‌بار تجربه در خدمت کارآفرینی قرآنی

میمون هنوز در کارآفرینی تازه کار است، اما تجربه عملی او درس‌های زیادی را به او آموخته است که اکنون در تیم «آکادمی قرآن» از آنها استفاده می‌کند.

 زمانی که میمون روی وب‌سایت خود My Life is Desi کار می‌کرد، برنامه‌نویسان مستقلی را از خارج از ایالات متحده استخدام کرد تا هزینه‌ها را کاهش دهند، اما دریافتند که لازم است فردی با سابقه فناوری در همان مکان با شما کار کند. برای رسیدگی به مشکلات در زمان واقعی و او اکنون یک شریک فنی یکی از بنیانگذاران دارد که از تمام جنبه های توسعه برنامه مراقبت می کند.
یکی از دلایل شکست وب‌سایت او این بود که محتوا تکراری شده بود و او نتوانسته راهی برای ایجاد انگیزه در اعضای جامعه برای انتشار مداوم محتوا بیابد، بنابراین نیاز به تعریف یک مدل کسب و کار دارد که در دراز مدت معتبر بماند.

اصلاح محصول مطابق با نیازهای مشتری

میمون در طول کار خود نیاز به اصلاح محصول را بر اساس بازخورد کاربران آموخت و این درسی است که او اکنون در «آکادمی قرآن» استفاده می‌کند، زیرا او ابتدا نسخه بتای آزمایشی برای تعداد کاربران محدود راه‌اندازی خواهد کرد.
 وی می‌گوید: در طول کارم با Tech Stars، یاد گرفتم که چگونه تحقیقات بازار انجام داده و شرکت را توسعه دهم و این به شناخت مخاطبان هدف و ترسیم نقشه آینده برای گسترش دامنه خدمات کمک می‌کند.

ترجمه گزارش: محسن حدادی 

انتهای پیام
captcha