ضرورت توجه به ابزار دیپلماسی در حفاظت از محیط زیست
کد خبر: 4125662
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
سمیه رفیعی تأکید کرد:

ضرورت توجه به ابزار دیپلماسی در حفاظت از محیط زیست

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، به اهمیت نقش دیپلماسی در عرصه حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: یکی از عرصه‌هایی که مغفول مانده عرصه دیپلماسی است، درصورتی که دیپلماسی در حوزه محیط زیست منجر به تبادل دانش و نمایش دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

سمیه رفیعی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس امروز، 12 اسفند در مصلای امام خمینی(ره) به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه گفت: متأسفانه به بحث عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه حفاظت از محیط زیست کمتر پرداخته شده و مغفول مانده است، در صورتی که دشمن تمام تلاش خود را بکار گرفته تا در این حوزه به نظام آسیب وارد کند و اقدامات جمهوری اسلامی ایران را ناچیز جلوه دهد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بهترین عملکرد را در حوزه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی داشته و نتایج مطالعات این را نشان می‌دهد، اظهار کرد: اصل 50 قانون اساسی به حفظ محیط زیست اشاره دارد و ممنوعیت تخریب محیط زیست را مورد تأکید قرار داده است و این اصل را مدیون شهید بهشتی هستیم، پس همه این موارد اثبات می‌کند که جمهوری اسلامی ایران عملکرد خوبی در حوزه حفاظت از محیط زیست داشته است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: در زمان رژیم منحوس پهلوی حوزه‌های شکارگاهی از سوی این رژیم اداره می‌شدند و در آن زمان یک تفکر پوسیده وجود داشت که حوزه‌های شکارگاهی باید از سوی خاندان پهلوی اداره شوند ولی جمهوری اسلامی و امام راحل تأکید داشتند این حوزه باید به وسیله مردم اداره شوند و جزء حقوق عامه مردم محسوب شود.

رفیعی به تأثیر سبک زندگی زاهدانه در حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و در این رابطه گفت: اساساً سبک زندگی زاهدانه انقلابی، منطبق با حفظ محیط زیست است و امروز دنیا این موضوع را تأیید کرده و این اصل می‌گوید نباید بریز و بپاش‌هایی در طبیعت داشت، درصورتی که در نظام سرمایه‌داری مصرف بیشتر مورد تأیید قرار گرفته است. مصرف بیشتر منابع طبیعی حاصل تفکرات امپریالیستی است ولی مکتب اسلامی به ما یاد داده که چگونه باید با محیط زیست رفتار کنیم.

وی با نقل قول خاطره‌ای از یکی از رزمندگان جبهه مقاومت یادآور شد: سردار رشید اسلامی شهید سلیمانی وقتی در سوریه در نبرد با داعش بود، با قرارگاه تماس می‌گیرد که به دلیل بارش برف پوشش گیاهی زیر برف باقی مانده و حیوانات زبان بسته نمی‌توانند از این علوف بهره‌مند شوند لذ ا از قرارگاه خواست برای این حیوانات علوفه تأمین کنند و وقتی قرارگاه علوفه را تأمین کرد از او می‌پرسند در این شرایط چرا به  دنبال تأمین علوفه برای حیوانات هستید، ایشان سه مرتبه می‌گویند به دعای خیر حیوانات هم نیازمندیم، این یعنی تفکر انقلابی.

رفیعی با تأکید بر این موضوع که نباید در حوزه حفاظت از محیط زیست به خارجی‌ها امید داشت، گفت: در حوزه حفاظت از محیط زیست هرگاه به خارجی‌ها دل خوش کرده‌ایم با مشکل مواجه شده‌ایم، چون اینها هیچگاه به تعهداتشان به درستی عمل نکرده‌اند.

وی با مطلوب خواندن روند حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: در دولت آقای رئیسی مدیران محیط زیست و منابع طبیعی به درستی انتخاب شده‌اند و در مجلس هم مسائل اساسی به بهترین شکل ممکن پیگیری شده که قانون هوای پاک یکی از این اقدامات بوده است، طوری که مدیرانی که این قانون را به درستی اجرا نکرده‌اند پرونده ترک فعل آنها در قوه قضائیه در حال پیگیری است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم به اهمیت نقش دیپلماسی در عرصه حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: یکی از عرصه‌هایی که مغفول مانده عرصه دیپلماسی است، درصورتی که دیپلماسی در حوزه محیط زیست منجر به تبادل دانش و نمایش دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: در مسائل محیط زیستی نیازمند همراهی و هم‌دلی مردم و مسئولان هستیم و هیچ بن‌بستی در این رابطه وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha