عمویی: پیوستن ایران به شانگهای اتفاق خوب ۱۴۰۱ بود + فیلم
کد خبر: 4127609
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
تلخ و شیرین‌های نمایندگی در ۱۴۰۱

عمویی: پیوستن ایران به شانگهای اتفاق خوب ۱۴۰۱ بود + فیلم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تکمیل پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای و تقویت همکاری‌ها با کشور‌های حوزه اوراسیا و روسیه از اتفاقات خوب سیاست خارجی در ۱۴۰۱ بود.

ابوالفضا عمویی

سال 1401 در حوزه تقنین و قانونگذاری، سالی پرفرازونشیب برای مجلس یازدهم بود و مصوبات این دوره خانه ملت گاها نقدهایی به همراه داشت. به مناسبت فرارسیدن سال نو شمسی در سلسه‌ گفت‌وگوهایی کوتاه با تعدادی از بهارستان‌نشینان، تلخ و شیرین‌های یکسال گذشته و آرزوهای وکلای ملت برای سال جدید را جویا شده‌ایم.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تلخ‌ترین و شیرین‌تر اتفاقات دوره فعالیت خود در خانه ملت در سال 1401 اظهار کرد:‌ در حوزه سیاست در سال 1401 مجموعه‌ای از موفقیت‌‎ها و چالش‌ها را شاهد بودیم.

وی افزود: در ماه‌های ابتدایی سال توسعه روابط کشورمان با کشورهای حوزه آسیای میانه رقم خورد، طوری که آقای رئیس جمهور به این کشورها سفرهای مهمی را انجام دادند و بالعکس سفر مقامات خارجی کشورهای مهم آسیایی به جمهوری اسلامی ایران را تجربه کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: به این موارد باید تکمیل پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای و تقویت همکاری‌ها با کشورهای حوزه اوراسیا و روسیه را افزود.

عمویی با بیان اینکه در نیمه دوم سال فشارهای جدیدی به کشور ما وارد شد، گفت: کشورهای غربی اقدامات مداخله‌جویانه‌ای در مورد کشور ما انجام دادند و بعد از آن هم در نهادهای بین‌المللی فشارهایی را بر جمهوری اسلامی وارد کردند؛ از تشکیل جلسه آریا فرمولا در شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا جلسه شورای حقوق بشر این سازمان و حذف ایران از کنوانسیون مقام زن. همه اینها موضوعاتی بودند که در نیمه دوم سال اتفاق افتاد.

وی متذکر شد: اما همه اینها به پشتوانه حضور میلیونی مردم در 22 بهمن 1401 خنثی شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر تقویت همکاری‌های ایران و چین در سال گذشته گفت: سفر مهم آقای رئیس جمهور به چین موجب تقویت روابط میان ایران و چین شد و آثار مهمی را در پی داشت و در کنار این نکته باید به سفر مهم آقای گروسی به تهران هم اشاره کرد که در اواخر سال انجام شد.

عمویی تأکید کرد: سال 1402 مجموعه‌ای از فرصت‌ها و چالش‌ها برای کشور است. پیگیری توسعه روابط ما با کشورهای همسایه و رفع موانع تجارت خارجی با این کشورها باید به عنوان یکی از دستورکارهای اساسی در سال 1402 محسوب شوند و علاوه بر آن باید مذاکرات رفع تحریم‌ها را پیگیری کرد. 

وی در پایان گفت: امیدوارم در سال 1402 بتوانیم با دعای خیر مردم خواسته‌هایشان را برآورده کنیم و به سمت تأمین منافع ملی گام‌های مؤثری برداریم.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha