زنان ایده‌های خود در زمینه مشاغل خانگی را در اختیار ما قرار دهند
کد خبر: 4172198
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

زنان ایده‌های خود در زمینه مشاغل خانگی را در اختیار ما قرار دهند

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: زنان ایده‌های خود را در زمینه مشاغل خانگی در اختیار ما قرار دهند و ما نیز در زمینه تسهیلات و تسهیل دریافت مجوز به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانوادهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، امروز، ۸ مهرماه، در نشست بانوان تأثیرگذار که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بنای دولت این است که پشتیبانی ویژه‌ای از روستاها داشته باشد و بیشترین امکانات و سرمایه‌گذاری در روستاها و مناطقی که می‌توانند به عنوان نمونه و الگوی جامعه اسلامی در سبک زندگی، اشتغال، تولید و معیشت قرار گیرند، صورت گیرد و در بسیاری از قوانین و آیین‌نامه‌ها بر ایجاد شرایط بهتر در روستاها تأکید شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص ازدواج دهه شصتی‌ها توافقی با سه مرکز معاونت روستایی، تأمین اجتماعی کشاورزان و روستاییان و بانک مهر ایرانیان داشته‌ایم، بیان کرد: چند امتیاز و تسهیلات برای زوجین دهه شصتی روستایی در نظر گرفته شده که مربوط به اشتغال، ازدواج، تشکیل خانواده و کالاکارت جهیزیه است، در کنار آن نیز تأمین اجتماعی و بیمه زوجین نیز مطرح بوده که به طور کامل توسط دولت پرداخت می‌شود، بیمه زنان دارای سه فرزند از امسال شروع شده که دهیاران باید تلاش کنند برای عملیاتی شدن آمار بدهند.

خزعلی تصریح کرد: ما ضمانت زنان سرپرست خانوار را داریم که این صندوق سال گذشته تأسیس شد که تا الان توانسته تعداد زیادی از بانوان سرپرست خانوار را پوشش دهد و خود دولت ضامن آن‌ها شود. دولت پیگیر بیمه روستاییان، بیمه صنایع دستی و قالیبافی است، اما مسئله تأمین بودجه وجود دارد، فروش مجازی محصولات یا ایجاد بازارچه‌ها نیز در دستور کار است و در استان‌های مختلف دنبال زمینه ایجاد بازارچه‌های فصلی، مرزی و دائم برای بانوان هستیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: دامداری از مسائل مهم و یکی از مشکلات روستاها، نهاده‌ها است. روستاییان می‌توانند به خودکفایی در این زمینه برسند و دولت هم نسبت به این مسئله اهتمام ویژه‌ای دارد. در زمینه تحصیل دختران و بازماندگی از تحصیل نیز باید با خوابگاه و وسایل حمل‌ونقل شرایط ادامه تحصیل دختران را فراهم کنیم، کمبود فضای تفریحی و پارک بانوان نیز به عنوان یکی از مسائل مهمی بوده که شهرداری‌ها می‌توانند از بودجه در اختیار خود این امکانات را در شهرهایی که شرایط آن فراهم است، پیگیری کنند.

وی ادامه داد: آموزش مشاغل خانگی، بازاریابی و ارتقای سطح مهارت بانوان نیز باید انجام شود، ما امسال یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی را به مسئله زن و خانواده اختصاص دادیم و خواستار این هستیم تا زنان ایده‌های خود را برای ارتقای محدوده جغرافیای خود ارائه دهند. اگر بانوان بخواهند می‌توانند تحول ایجاد کنند و باید همه دست به دست هم دهیم و حرکت خوبی را در روستاها راه بیندازیم.

خزعلی گفت: نباید در روستاهای ما بی‌سواد وجود داشته باشد، جوانان باید متعهد شوند و هر جوان به سه نفر آموزش سواد دهد، ما نیز از نظر بودجه‌ای از آنان حمایت خواهیم کرد. مسئله دیگر عادت به کتابخوانی و معرفت‌افزایی است و رشد کتابخوانی و انس با کتاب باید در روستاها رایج شود. ارتقای مهارت کاری نیز مسئله دیگری است که از آن پشتیبانی می‌کنیم، همچنین از ایجاد تعاونی‌ها در رشته‌های خاص پشتیبانی می‌شود. ما به تولید، رشد و شکوفایی روستا کمک خواهیم کرد، زنان باید ایده‌های خود را در زمینه مشاغل خانگی در اختیار ما قرار دهند و ما نیز در زمینه تسهیلات و تسهیل دریافت مجوز به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نقش آفرینشی و پرورشی زنان ما، نقشی فوق‌العاده است. اظهار کرد: این نقش آفرینندگی در اتصال به پرورندگی است. کدام کار، شغل و منصب را می‌توانید در مقایسه با این رسالت قرار دهید؟ 

نظری ادامه داد: وقتی خداوند که خالق هستی است چنین عظمتی برای زن قائل شده که آفریننده باشد و نقش پرورشی نیز داشته باشد، کدام شغل با این مأموریت و رسالت قابل مقایسه است؟ باید الزامات، لوازم و زمینه‌هایی فراهم شود که یک خانم بتواند مادری کند، آفرینش داشته باشد و پرورش بدهد. کسب علم و حضور در صحنه‌های مختلف جامعه ضرورتی برای پروراندن است.

وی بیان کرد: اگر امروز حرفی از فرهنگ مقاومت می‌زنیم، زنان در خلق آن نقش اول را داشتند. نباید نقش مستقیم زنان را در هشت سال دفاع مقدس فراموش کنیم. زنان به عنوان مادران صحنه دفاع مقدس نقش مهمی داشتند و جایگاه زنان ما به مبارزه و ارزش آنان به حضور تأثیرگذارشان در صحنه‌هایی مانند دفاع مقدس است.

نظری گفت: مادران نقش اصلی و اول در تربیت شهدایی مانند سردار سلیمانی و شهید باکری‌ها و همت‌ها داشتند. امیدوارم نظام مقدس اسلامی با توجه به وضعیتی که در جامعه زنان در دنیای مادی داریم، بتواند تابلویی زیبا از نقش‌آفرینی جامعه زنان مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی به دنیا ارائه کند که حتماً این مهم محقق خواهد شد.

انتهای پیام
captcha