کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری بانوان با رونق مشاغل خانگی
کد خبر: 4176989
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
سید صولت مرتضوی مطرح کرد؛

کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری بانوان با رونق مشاغل خانگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ کاهش حدود دو درصدی نرخ بیکاری بانوان و افزایش یک درصدی مشارکت بانوان را از مواهب ایجاد مشاغل خانگی دانست.

جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگیبه گزارش خبرنگار ایکنا، چهل‌وهشتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، امروز یکشنبه، ۳۰ مهر در مجموعه تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
 
سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ در این نشست بیان کرد: مصوبات نهایی این جلسه در رابطه با ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است. مشاغل خانگی در افزایش سرانه تولید، رشد اقتصادی، کاهش شکاف طبقاتی، اصلاح ضریب جینی بسیار مؤثر است.
 
وی ادامه داد: مشاغل خانگی مقید به زمان نیستند و هر وقت که فرصت فراغتی وجود داشت می‌توان فعالیت و زمان را مدیریت کرد. هنرآموزی با مشاغل خانگی رونق پیدا می‌کند. تعداد مشاغل خانگی بسیار زیاد است و در این عرصه میلیون‌ها صنعت و فرصت شغلی وجود دارد.
 
مرتضوی افزود: مشاغل خانگی هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد زیرا هزینه‌های انرژی کاسته می‌شود. تجربه خیلی خوبی در عرصه مشاغل خانگی وجود دارد و سبب می‌شود زمینه حضور بانوان در این عرصه فراهم شود. کاهش حدود دو درصدی نرخ بیکاری بانوان و افزایش یک درصدی مشارکت بانوان از مواهب ایجاد مشاغل خانگی است.
 

حمایت سه هزار میلیارد تومانی از مشاغل خانگی

 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: براساس گزارش‌ها طی دو سال شروع دولت مردمی، بالای ۲۵۰ هزار فرصت شغلی خانگی برای بانوان ایجاد شده و دولت برنامه دارد تا مشاغل خانگی توسعه پیدا کند. کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در راستای خود کفایی جامعه هدف خود اقدامات بسیار خوبی انجام دادند که جای تقدیر دارد. همچنین بانک‌های عامل به میدان آمدند و سه هزار میلیارد تومان برای حمایت از مشاغل خانگی اختصاص داده‌اند.
 
مرتضوی ادامه داد: اقدامات مهمی در دولت مردمی در زمینه اشتغال انجام شده و طی این هفت ماه بیش از ۹۰۷ هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده است که باید بالای یک میلیون و ۳۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود تا این میزان فرصت شغلی خالص ایجاد شود.
 
وی تصریح کرد: در دو دهه گذشته برای اولین بار نرخ بیکاری کشور به کانال هفت درصد رسیده است؛ از همه سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف تشکر می‌کنیم زیرا بخش اعظم این اتفاق بر دوش کارآفرینان و صاحبان سرمایه است‌.

مانع‌زدایی از کارآفرینی

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال در این نشست بیان کرد: برای ایجاد ۱۵۰ هزار شغل خانگی دستورالعمل صادر شده است تا برای راه‌اندازی این مشاغل مانع‌زدایی شود‌. در سال گذشته شاهد رشد ۲۰۰ درصدی در حوزه مشاغل خانگی بودیم و ۶۰۰ رشته به مشاغل خانگی اضافه شده است.
 
وی افزود: در سال گذشته ۵۱۲ نمایشگاه و بازار عرضه محصولات خانگی راه‌اندازی و نرم‌افزار عرضه محصولات مشاغل خانگی طراحی شده است تا افراد بتوانند از این طریق محصولات خود را به فروش برسانند. دستگاه‌های مرتبط با مشاغل خانگی در این دو سال بسیار خوش درخشیده‌اند، چراکه 10 درصد از مشاغل کشور به حوزه مشاغل خانگی اختصاص یافته است.
 
آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در این نشست بیان کرد: در این دو سال شاهد جهش شکوفایی در عرصه مشاغل خانگی هستیم و با حمایت‌هایی که صورت گرفته بیش ۸۵ هزار شغل خانگی ایجاد شده است.
 
وی ادامه داد: ۴ همت اعتبار برای مشاغل خانگی تخصیص یافته که نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است. طی ۲۱۸ هزار مجوزی که سال گذشته اعطا شد ۸۰ درصد مجوزها از سوی زنان بوده است و بالای ۱۳۳ هزار شغل ایجاد شد. امسال هشت بانک عامل، تسهیلات لازم برای مشاغل خانگی را پرداخت می‌کنند و تاکنون بالای دو همت جذب شده است.
 
سیدامیر سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی در این نشست بیان کرد: مجوز قضایی مشاغل خانگی به صورت الکترونیک صادر می‌شود. تلاش می‌کنیم تا به جای وام دادن به متقاضیان به سمت ایجاد بازار برای این افراد پیش برویم.
 
وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا شغل دست‌فروشی را رسمی کنیم و آن را گام اول کارآفرینی بدانیم تا بتوانیم بر عملکرد افراد نظارت داشته باشیم. باید رویکردها نسبت به مشاغل خانگی تغییر کند و به جای اینکه برای ایجاد شغل مجوز دهیم برخی از مشاغلی که خطرآفرین و آسیب‌زا هستند را غیرمجاز تلقی کنیم و سایر مشاغل که مجاز هستند، نیاز به مجوز نداشته باشد.
 
در پایان این جلسه تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بانک رفاه کارگران و بانک قرض الحسنه مهر ایران امضا شد.
انتهای پیام
captcha