هنر آموزش عالی؛ حل مسئله امنیتی با ابزار انضباطی
کد خبر: 4195811
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
مدیر کل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم:

هنر آموزش عالی؛ حل مسئله امنیتی با ابزار انضباطی

علی شمسی‌پور گفت: هنر آموزش عالی این بود که توانست با ابزار انضباطی مسئله امنیتی را حل کند و این اتفاق بزرگ قابل تأمل است.

علی شمسی‌پور، مدیر کل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی شمسی‌پور، مدیر کل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری با موضوع «نظام ارتقاء بهره‌وری در آموزش عالی (ناب)» که با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز 4 بهمن ماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با تقسیم دوره وزارت کنونی به 4 بخش به تحلیل آن پرداخت و اظهار کرد: سال اول را می‌توان سال انتصابات نامید که مهم‌ترین مقدمه شروع کار است. سال دوم متأسفانه به اغتشاشات گذشت و مدیریت اغتشاشات که باز خود مقدمه‌ای برای اوج گرفتن مجموعه شد. سال سوم که اکنون در آن قرار داریم، سال عملیات ماست که مهم‌ترین سال وزارت است و سال چهارم که سال انتخابات است که در واقع جمع‌بندی و حرکت به سوی انتخابات است.

وی بیان کرد: در واقع انتصابات، به‌عنوان مهم‌ترین مقدمه کار ما پیچیدگی‌ها و سختی‌های بسیاری دارد. اینکه شما بتوانید بهترین فرد ممکن را در یک مجموعه پیدا و انتخاب کنید و آن فرد بپذیرد. مدیریت عوامل مؤثر در انتصاب تا رسیدن به بهترین انتخاب، واقعا کار دشواری است. پس از انتخاب رؤسا باز خود ایشان درگیر انتصابات هستند تا این موضوع به صورت شبکه‌ای و مویرگی در کل سیستم مدیریتی کشور در آموزش عالی جریان یابد، مدتها طول خواهد کشید.

مدیر کل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در همین حین شبکه‌سازی وتربیت نیروی انسانی اتفاق افتاد، بسیاری از مدیران جوان در همان یک سال تربیت و برای رتبه‌های بالاتر آماده شدند که سال اول منتهی به فتنه 401 شد، تهدیدی که با تدبیر روسای دانشگاه‌ها، تبدیل به فرصت شد. اگرچه اتفاق غم‌انگیزی بود، اما از این فرصت استفاده‌های بسیاری شد و ما توانستیم کارهای بزرگی انجام دهیم. انسجام بخشی مدیران منصوب شده در آن دوره اتفاق افتاد. نقاط ضعف‌مان در آن دوره بیرون زد، متوجه شدیم در چه جاهایی ایراد داریم تا در اصلاحات بعدی مورد توجه قرار گیرد و همه ما در این سختی و چالش بزرگ، قوی شدیم.

شمسی‌پور تأکید کرد: متوجه شدیم که می‌توان با یک ابزار کوچک به سراغ تانک رفت. هنر آموزش عالی در این دوره این بود که توانستیم که با ابزار انضباطی مسئله امنیتی را حل کنیم و این اتفاق بزرگ قابل تأمل است.  

وی ادامه داد: در سال سوم به جایگاه عملیاتی‌مان رسیده‌ایم و در واقع دانشگاه‌های ما در اوج هستند و خروجی‌های بزرگ به سمت اجرایی شدن می‌رود. مقدمات و ریل‌گذاری‌ها که در آیین‌نامه‌های سال‌های پیش صورت گرفته، همگی به سمت اجرایی شدن می‌روند و تا پایان سال و اوایل سال آینده اجرایی خواهند شد.

مدیر کل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه ما در آموزش عالی، جذب اعضای هیئت علمی است، افزود: در یکی دو سال اول دانشگاه‌ها در موضوع جذب، مسائلی داشتند، اما اکنون تسریع در فرآیند جذب اتفاق افتاده است و دانشگاه‌ها به سرعت این مسئله را جمع‌بندی می‌کنند.

دبیر این اجلاس گفت: سال آینده، سال جمع‌بندی پروژه‌ها و فرود آرام ما و حرکت به سمت انتخابات و حرکت به سمت دوره‌ جدیدی از انتخابات خواهد بود. یافتن حلقه‌های مفقوده و جمع کردن پروژه‌ها برای ارائه گزارشی از فعالیت وزارت در این دوره 4 ساله ضرورت دارد.

وی بیان کرد: بهره‌وری وقتی مطرح می‌شود که در اوج کار قرار داشته باشید و بخواهید بهترین انتفاع از کمترین انرژی و کم‌ترین هزینه را ببرید. نام‌گذاری این اجلاس متناسب با این تحلیل است. شاید این طور به ذهن مخاطب برسد که دانشگاه‌های ما قرار است دانشگاه‌های بهره‌وری شوند، یعنی همگی رتبه یک باشند و تنوع رشته‌ها را داشته باشند، اما این‌طور نیست و چنین امکانی وجود ندارد، زیرا جنس دانشگاه‌ها و مؤسسات ما با هم متفاوت است.

شمسی‌پور با اشاره به دانشگاه، پژوهشگاه و پارک نقش‌آفرین، یادآور شد: وقتی به اوج بهره‌وری برسیم، دانشگاه ما نقش‌آفرین می‌شود، بدین معنا که یک نقش کلیدی برای کشور در عرصه منطقه‌ای، ملی و فرا ملی ایفا کند. چنانکه مجموعه‌ای از مؤسسات وجود دارد که در اکتشاف یک پهنه عظیم مشارکت داشته‌ است، مجموعه‌ای اگرچه کوچک، اما نقش‌آفرین در عرصه ملی و فراملی که توانستند تولید قدرت و ثروت برای کشور داشته باشند. به چنین مجموعه‌ای نقش‌آفرین و بهره‌ور گفته می‌شود.

وی افزود: این امکان را داریم که برخی از مجموعه‌ها و دانشگاه‌های دخترانه ما، تبدیل به محل پرورش مادران، زنان و دختران تراز انقلابی شوند. برخی دیگر دانشگاه‌ها امکان نقش‌آفرینی جدی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی دارند. برخی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی متخصص، متعهد و مدیران کشور نقش‌آفرینی جدی دارند و برخی دیگر می‌توانند هنرمند تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند.  

دبیر این اجلاس با اشاره به اهمیت موضوع در نظر مجموعه‌های بالادستی، یادآور شد: رئیس جمهور درباره نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در رفع مشکلات کشور دستور و پیگیری جدی دارند که با تلفیق صنعت کشور با دانشگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد، چنانکه دانشگاه‌های وزارت بهداشت که صنعت‌شان را کنار دست‌شان هست و با دانشگاه‌شان مخلوط شده است، امیدواریم چنین اتفاقی در وزارت علوم نیز رخ دهد.

در پایان وی از رؤسای دانشگاه‌ها در خواست کرد که در یک سال و چند ماه باقی مانده نیز به مانند قبل تلاش شبانه‌روزی خود را ادامه دهند. 

انتهای پیام
captcha