واژه «زوجه» در قرآن به کار نرفته است
کد خبر: 4196484
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
محمدعلی انصاری:

واژه «زوجه» در قرآن به کار نرفته است

صاحب تفسیر مشکاة گفت: خداوند در قرآن واژه «زوجه» را در هیچ آیه‌ای استفاده نکرده است و تنها کلمه «زوج» را به منظور همسر و زن یا مرد بیان کرده است، فلذا در آیاتی که در خصوص ویژگی بهشتیان بیان شده است، مقصود ازواج است.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز 8 بهمن‌ماه، در خصوص «ویژگی زنان بهشتی» برگزار شد، اظهار کرد: هنگامی که خداوند سبحان در قرآن به توصیف همسران بهشتی می‌پردازد، دو ویژگی را برای آنها بیان می‌کند، که آن ویژگی‌ها جمال و کمال زنان محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: خداوند کریم در مرحله اول ویژگی‌های خلقی آن‌ها را بیان کرده و در مرحله دوم به توصیف ویژگیهای خلقی آن‌ها می‌پردازد. حالات و صفات درونی چیزهایی هستند که خداوند در مرحله اول به آنها اشاره داشته و بر آنها تاکید می‌ورزد. همچنین خداوند در آیه 70 سوره «الرحمن» می‌فرماید: «فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ؛ در آنها زنانی نیکو سیرت و زیبا صورت‌اند.» البته باید توجه داشت که تمام ویژگی‌هایی که خداوند در خصوص زنان بهشتی مطرح کرده‌اند، در خصوص زوج‌ها قرار دارد که شامل مرد و زن می‌شود. 

انصاری تصریح کرد: خداوند در قرآن کلمه «زوجه» را استفاه نکرده است و تنها کلمه «زوج» را به منظور همسر و زن یا مرد بیان کرده است، فلذا در آیاتی که در خصوص ویژگی بهشتیان بیان شده است، مقصود ازواج است. همچنین برای مثال خداوند در آیه 35 سوره «بقره» خطاب به حضرت آدم(ص) کلمه زوجه را استفاده نکرده و از زوج استفاده می‌کند و می‌فرماید: «وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ؛ و گفتیم ای آدم تو با جفت خود در بهشت جای گزین و در آنجا از هر نعمت که بخواهید فراوان برخوردار شوید، اما به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود.» 

این مفسر قرآن بیان کرد: با خواندن آیات قرآن متوجه خواهیم شد که صفاتی با صیغه مونث بیان شده است، اما آن امر صرفا برای زنان نیست و به دلیل زیبایی‌شناسی است که اینگونه بیان شده است. راز نزدیکی‌ها در بهشت سنخیت و کفیت است، فلذا اگر زن و شوهری در این دنیا در تقوا و ایمان در تراز همدیگر باشند، در آن دنیا هم در تراز همدیگر در بهترین شرایط  قرار دارند. 

وی گفت: باید توجه داشت که نعمت‌های بهشتی كه در قرآن با وصف حور و باغ و چشمه و مانند آن آمده، تنها در سطحی گفته شده كه در حد فهم بشر باشد. انسان‌ها چيزهايی چون خوردنی‌ها، پوشيدنی‌ها، گشت و گذار در دشت و دمن و همسر و فرزندان نيكو را لذت می‌شمرند، اما حتی در همين سطح نيز بايد دانست كه آن‌ها فناپذيرند و تمام می‌شوند. اما نعمت‌های اخروی چنين نيستند و از جنس و سطحی بسيار فراتر از دنيا هستند؛ بنابراین زيبايی و شكوهشان هميشگی و ماندگار است.

انصاری افزود: سطحی از نعمت‌های بهشتی جان و روح را پرورش می‌دهند. در اين دنيا چه رنج‌های بسياری كه از سخنان لغو و ياوه، بر قلب می‌نشيند و آدمی چه بسيار كه از تيغ تيز سخنان ديگران زخم برمی‌دارد، اما در بهشت هيچ لغو و دروغ و سخن خلاف فطرتی نيست. سطح فراتر از نعمت‌های جسمی و روحی، سطحی است كه برای بشر تصورپذير نيست.

انتهای پیام
captcha