نگاهی به کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده»
کد خبر: 4209051
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷

نگاهی به کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده»

مؤلف کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده» گفت: در این کتاب همان نکاتی که در کلاس درس برای قرآن‌آموزان آموزش می‌دهم را به زبان ساده و تمثیل مکتوب کرده‌ام.

حسن هادی‌زاده، مؤلف کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده»حسن هادی‌زاده، مؤلف کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده» و عضو جامعه قاریان قرآن مشهد که بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و سال‌ها در زمینه قرائت و تدریس قرآن فعالیت داشته است در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: از بدو تأسیس جامعه قاریان قرآن مشهد در سال 1368 به‌عنوان اولین قاری در مسجد کرامت مشهد توفیق حضور داشتم. در روزهای جنگ در جبهه‌های حق علیه باطل برنامه تلاوت داشتم و در پشت جبهه‌ها وقتی به مشهد می‌آمدم جلسات متعددی برای بزرگسالان برگزار می‌کردم.

وی گفت: هفت یا هشت سال سن داشتم که مادرم مرا نزد یکی از قاریان قرآن به‌نام صادق جاویدی که بعدها شهید شد، برد و از او خواست تا به من قرائت قرآن را بیاموزد. به یاد دارم این استاد از من پرسید: می‌توانی به مسجد ابتدای خیابان (مسجد چهارده معصوم) بروی و من گفتم آنجا را بلد نیستم، او به‌دنبال من می‌آمد مرا با موتور خود به مسجد می‌برد و برمی‌گرداند.

هادی‌زاده ادامه داد: این استاد قرائت قرآن، از کلاس‌هایی که برگزار می‌کرد، آزمون می‌گرفت و من توانستم با کسب بالاترین نمره، جایزه دریافت کنم و از خوشحالی این اتفاق، منتظر نشدم تا با موتور مرا به خانه برساند و دوان دوان خود را به خانه رساندم و برای اولین بار خودم به تنهایی به خانه بازگشتم و بدین‌ترتیب علاقه‌ام به قرآن افزون شد و همیشه قبل از خواب در ذهنم این‌گونه تصور می‌کردم که در حال قرائت قرآن با صوت زیبا هستم.

وی درباره خاطراتی از قرائت قرآن در جبهه‌های جنگ تصریح کرد: قبل از سخنرانی فرمانده تلاوت قرآن داشتیم، آن زمان با سبک استاد محمد صدیق منشاوی تلاوت می‌کردم که جمعیت را به وجد می‌آورد و بعضاً تشویق می‌کردند و در واقع آنجا معنویت جمع بسیار خوب و مناسب برای قرائت قرآن و ... بود.

مؤلف کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده» که سابقه آشنایی و تلاوت قرآن بیش از 40 سال را دارد، گفت: در سال 1361 در پایگاه بسیج به جلسات قرآن می‌رفتم و هر چه آنجا یاد می‌گرفتم را به بچه‌های مسجد می‌آموختم. سوابق آموزشی از این دست بسیار است و تدریس برای بزرگسالان را داشتم تا اینکه تنها فرزندم ریحانه هادی‌زاده را که پنج سال سن داشت به مهدالرضا فرستادم، آنجا دخترم روخوانی را تا حدودی از استاد محسنی یاد گرفت و ما در منزل همان نکاتی را که در کلاس می‌آموخت، با او تمرین می‌کردیم.

وی ادامه داد: پس از تسلط بر روخوانی، قواعد تجویدی را به ریحانه آموزش می‌دادم، به‌طوری‌که در سن 6 سالگی کاملاً مسلط به قواعد تجوید بود و تحسین همگان را برانگیخت، در برنامه بیان جاودان نیز حضور یافت و استاد متعجب از اینکه چگونه او تمامی قواعد تجویدی را با دقت رعایت می‌کند. او هم اکنون دارای 6 رتبه کشوری است.

هادی‌زاده گفت: قرآن خواندن ریحانه در مدرسه موجب شد تا دیگر همکلاسی‌های مدرسه‌اش مشتاق یادگیری قرائت قرآن شوند. والدین در محفلی از ریحانه می‌پرسند که پیش چه کسی قرائت را آموخته است و او می‌گوید: پدرم و بدین‌ترتیب اولیای دانش‌آموزان از من درخواست کردند تا برای بچه‌های آن‌ها هم کلاس بگذارم.

وی افزود: اگرچه کار کردن با کودکان برایم دشوار بود و تا آن زمان تنها تدریس بزرگسالان را بر عهده داشتم و فقط دخترم را آموزش داده بودم، اما به اصرار آن‌ها قبول کردم و پنج فرزند را با حضور مادران آموزش دادم. این آموزش صفر تا صد قرآن کریم شامل روخوانی، روان‌خوانی و تجوید در 30 جلسه یک ساعت و نیم تا دو ساعته بود و پس از پایان 4 ماه متوجه تسلط بچه‌ها در قرائت شدم و بسیار به وجد آمدم و از آن زمان تصمیم گرفتم وقتم را برای بچه‌ها بگذارم که از سال 88 تاکنون پیوسته این دوره‌ها را در منزل برگزار کرده‌ام و همچنان ادامه دارد.

مؤلف کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده» ادامه داد: اگرچه در این زمینه تبلیغاتی نداشتم، اما نحوه خواندن بچه‌ها در محافل به‌گونه‌ای است که خود موجب جذب شاگردان بعدی شده است. در سال 91 شهرداری مشهد با همت جامعه قاریان مسابقه‌ای را ترتیب داد که جلسات خانگی قرآن را ارزیابی می‌کرد و ما در میان 360 جلسه خانگی توانستیم مقام اول را کسب کنیم، همچنین در سال گذشته در  طرح «الرضوان» امور بین‌الملل آستان قدس رضوی که دربردارنده مسابقات جهانی میان مربیان 54 کشور بود، حائز رتبه و برگزیده شدم.

این استاد قرائت قرآن با اشاره به تألیف این کتاب افزود: در واقع همان نکاتی را که در کلاس درس می‌دهم به زبان ساده و تمثیل مکتوب کردم و استاد موسوی بلده با نگاهی بر این کتاب تقریظی بر آن نوشت، همچنین سیدجواد سادات فاطمی از اساتید و داوران بین‌المللی و استاد حسن حکیم از داوران بین‌المللی بر این کتاب تقریظ نوشتند.

وی با بیان اینکه این کتاب بسیار ساده و از دوم دبستان قابل استفاده است، تصریح کرد: اگر مراکز آموزشی همچون آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و شورای عالی قرآن و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کتاب استفاده کنند، به گفته بسیاری از اساتید تحولی در آموزش روخوانی، روان‌خوانی و تجوید قرآن ایجاد می‌شود، زیرا زمان بازدهی آن بسیار کوتاه است و طی چهار ماه هیچ نکته‌ای از قواعد تجویدی نمی‌ماند که ما به شاگردان نگوییم و آن‌ها یاد نگیرند.

هادی‌زاده در پاسخ به این پرسش که این نوع آموزش تاکنون برای چه تعداد افراد اجرا شده است، گفت: بیش از 400 نفر از زمان تألیف کتاب تاکنون به این روش قرائت قرآن را فرا گرفته‌اند و طرح موفقی بوده است. اولین نسخه این کتاب نیز با تیراژ 2000 جلد و به درخواست مرکز قرآن آستان قدس رضوی در سال 1402 چاپ شده است.

انتهای پیام
captcha