در نهی از ناسزا گفتن مومنان، منکران را
کد خبر: 4126635
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۲
در صحبت قرآن/ 79

در نهی از ناسزا گفتن مومنان، منکران را

کمال تحمّل و مدارا و همدلی فرهنگ اسلامی را با مخالفان در این سخن می‌یابیم که مومنان را اجازه نداده است که از خدایان باطل مشکران بدگویی کنند زیرا اولا آنها را تحریک می‌کند که به خدای راستین از روی نادانی سخنانی ناروا گویند و ثانیا خداوند هر قومی را به اعمالشان دلخوش کرده است.

۳۶۵ روز در صحبت قرآن نوشته استاد حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، کتاب چهارم از مجموعه کتاب‌های جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان اولین بار سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین منتشر شده است.

کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن برای آشنایی جوانان با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب شده و کوشش شده است که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی برای مخاطب ترسیم کند.

این کتاب، تفسیر در معنی اصطلاحی کلمه مانند تفاسیری چون کشاف و مجمع البیان و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی دارد به قرآن از دیدگاه ادبی، زیباشناسی و اخلاقی، اجتماعی و عرفانی.

گروه اندیشه ایکنا به منظور بهره‌مندی مخاطبان خود از این گنجینه قرآنی و ادبی اقدام به انتشار قطعه‌‎هایی ‎ از کتاب «در صحبت قرآن» کرده است. هفتاد و نهمین قسمت از تحفه این کتاب با عنوان «در نهی از ناسزا گفتن مومنان، منکران را» تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿انعام ۱۰۸﴾

و (ای اهل ایمان) هرگز دشنام و ناسزا مفرستید بر آنان که غیر خدا را می‌خوانند تا آنها هم خدای یکتا را از سر دشمنی و نادانی دشنام گویند. ما بدین گونه کا‌رهای هر امتی را چشمشان زینت دادیم. پس بازگشت ایشان به سوی پروردگارشان خواهد بود و او ایشان را به آنچه کرده‌‌اند آگاه خواهد کرد.

کمال تحمّل و مدارا و همدلی فرهنگ اسلامی را با مخالفان در این سخن می‌یابیم که مومنان را اجازه نداده است که از خدایان باطل مشکران بدگویی کنند زیرا اولا آنها را تحریک می‌کند که به خدای راستین از روی نادانی سخنانی ناروا گویند و ثانیا خداوند هر قومی را به اعمالشان دلخوش کرده است(روم 32) و چون بازگشت همه به سوی خداست او خود آنها را در زمانی مقدر از اعمالشان آگاه خواهد کرد. پس آنچه بر مومنان رواست دعوت به سوی خدا و طریق حق است با زبان‌ خوش و بدون تحقیر و توهین.

دشنام‌گویی چهره آدمی را دشنام‌گون می‌کند. مومن هرگز کلمات ناروا بر لب نمی‌راند و آن انگشت سبابه دشنام‌گو را به سوی کسی نشانه نمی‌گیرد.

انتهای پیام
captcha