شیوه انتخاب داوران مسابقات قرآن سازمان اوقاف در استان‌ها
کد خبر: 4162955
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲

شیوه انتخاب داوران مسابقات قرآن سازمان اوقاف در استان‌ها

رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: گروه داوری مسابقات در مرحله استانی از سوی مرکز امور قرآنی اوقاف تعیین شده و طی این فرایند از هیچ داوری که فاقد مدرک داوری باشد، استفاده نشده است.

نحوه انتخاب داوران مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از اوایل مردادماه در استان‌های مختلف آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت. یکی از مشکلاتی که مسابقات قرآن در ادوار گذشته و در مراحل شهرستانی و استانی با آن مواجه بوده، بحث داوری این مسابقات است.  

برای رفع مشکل داوری مسابقات به خصوص در مراحل شهرستانی و استانی طرحی با عنوان طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم که از آن با عنوان طرح ساماندهی داوران یاد می‌شود، از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه راه‌اندازی شد. 

این طرح به دنبال این بوده و هست که از طریق برگزاری آزمون و یک سری آموزش‌ها افرادی که مستعد داوری در مسابقات قرآن هستند، سطح‌بندی یا درجه‌بندی کرده و به استان‌ها و مسابقات نهادهای دولتی و غیر دولتی معرفی کند.

طی سه سال اخیر سه دوره طرح ساماندهی داوران برگزار شده و بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده در مورد این طرح تا سه سال آینده هیچ آزمونی برگزار نخواهد شد. طی این سه سال صرفاً بحث آموزش داورانی که موفق به اخذ مدرک شده‌اند در دستور کار مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است.

پس از اجرای این طرح، طی برنامه‌ریزی از سوی مرکز امور قرآنی اوقاف، مقرر شد شهرستان‌ها و به خصوص استان‌ها برای برگزاری مسابقات خود از داورانی که در این آزمون شرکت کرده و درجه‌بندی شده‌اند، دعوت شود تا به داوری مسابقات بپردازند.

همچنین به دنبال درجه‌بندی داوران، مسابقات قرآن در استان‌های مختلف نیز در چهار سطح درجه‌بندی و اعلام شد هر استان باید بر اساس سطح مسابقات خود از داوران متناسب با آن سطح استفاده کند.

در ادوار گذشته مسابقات سراسری قرآن، ادارات اوقاف و امور خیریه استان‌ها برای برگزاری مرحله استانی، گروه داوری را خود انتخاب کرده و برای بررسی و تأیید بیشتر اسامی را به مرکز امور قرآنی ارائه می‌دادند، مرکز امور قرآنی نیز پس از بررسی، گروه داوری را تأیید می‌کرد. در دوره چهل و ششم اما اسامی گروه داوری هر استان از سوی مرکز به استان‌ها ابلاغ شده است.

اصغر خسروی، رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن رد هرگونه دعوت از افرادی بدون مدرک داوری در مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن گفت: گروه داوری در مسابقات قرآن طبق شیوه‌نامه‌ای که تهیه شده است، انتخاب می‌شوند. برخی استان‌ها مانند استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان و قم که به لحاظ فنی سطح الف هستند در گروه داوری خود حتماَ باید از داوران درجه یک و دو استفاده کنند. استان‌هایی مانند کرمانشاه، مازندران، گیلان و ... که در سطح متوسطی هستند نیز در گروه داوری خود باید حتماً از داوران دارای مدرک درجه یک تا سه دعوت کنند. استان‌های ضعیف نیز برای داوری می‌توانند از هر چهار سطح داوری استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خود اقدام به دعوت از داوران کرده است، گفت: در هیچ یک از استان‌هایی که تاکنون مسابقات را برگزار کرده‌اند و استانی‌هایی که در روزهای آینده برگزار خواهند کرد، یک داور که بدون مدرک باشد یا انتخاب او بر اساس شیوه‌‌نامه نبوده باشد، وجود ندارد.

رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: برای انتخاب داوران در استان‌ها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دادیم، به عنوان مثال در استان تهران رضا محمدپور داور بخش لحن است که از اردبیل دعوت شده است. به این دلیل از اردبیل دعوت شده است که یا در این بازه زمانی داوران لحن ساکن تهران در استان‌های دیگر مشغول داوری هستند یا درجه داوری آنها متناسب با سطح مسابقات تهران نیست. 

خسروی بیان کرد:‌ با تدبیر ریاست مرکز امور قرآنی یک ماه قبل از شروع مسابقات در مرحله استانی، نامه به استان‌ها ارسال شده و اسامی داوران و ناظران اعلام شده است، توضیحات فنی هم به این نامه پیوست شده است. امسال ناظرینی که اعزام شد‌ه‌اند کاملاَ توجیه هستند. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha